کد خبر : ۷۸,۷۲۴
۸ مرداد ۱۴۰۴ ۰۹:۳۱
با «کهته» افکار کهنه را دور بریز/ اقتباسی از رومئو و ژولیت و عاشقانه‌ای از دیار جنوب
«کهته» عنوان نمایشی است از دیار خارگ که داستان عاشقانه‌ای را با اقتباسی از «رومئو و ژولیت» این روزها با نمایشنامه‌ای به قلم عقیل جماعتی و کارگردانی حسین اسدی در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه رفته است.

کهته در زبان محلی به معنای خون‌مردگی و زخمی است که خشک شده؛ به لایه‌ای که روی زخم می‌آید کهته می‌گویند که البته به زبان امروزی‌ها، آن را خون‌مردگی معنا می‌کنند.

نمایشی که از کهنگی تفکر و اندیشه سحن می‌گوید که این پوسیدگی را در طراحی زیبای کهته به روشنی می‌توان دید. پرده‌های پوسیده‌ای که تو را از همان ابتدا هم جریان می‌کند با خودش تا انتها. در زمانی که جامعه نیاز به پوست‌اندازی پیدا می‌کند از حیث اندیشه اما هستند کسانی که به تقابل با آن برمی‌خیزند حتی با مرگ عزیزان خود.

در خلاصه کهته می‌خوانیم: «چقدر سیت گُفتُم آدم به این میوه گند لب نِزَن، این دختر وصله تِن تو نیست ولی زِدی، فِراموشُم کِردی، عین آب میون چیت زار.»

نمایش کهته حاصل تلاش گروه نمایشی از شهر خارک است که داستانی از همان منطقه را روایت می‌کند. داستانی که بیانگر دشمنی و کینه دو خانواده سرشناس و سرگروه در شهر است که اتفاقات خونین و خشونت‌های زیادی را رقم می زند. در این میان عشق و محبتی بین دو جوان از دو خانواده شکل می‌گیرد که قرار است صلح برقرار کند اما ماجراها به سمت و سوی دیگری می‌رود.

این نمایش با برداشتی آزاد از نمایشنامه مشهور رومئو و ژولیت شکسپیر، بازتابی از معضلات و مسائل اجتماعی است که با خشونت و تعصبات افراطی همراه است.

طراحی صحنه با سازه ای چوبی مشابه لنج که کاربردی چند منظوره دارد و نورپردازی حرفه‌ای در نظر گرفته شده که در خدمت مضمون اثر است.

با «کهته» افکار کهنه را دور بریز/ اقتباسی از رومئو و ژولیت و عاشقانه‌ای از دیار جنوب

روایتی است از خارگ در زبان گذشتگان؛ روایت عاشقانه پریزاد و فایز.

کارگردان نمایش کهته به خبرنگار ایرنا گفت: زمانی که کهته را شروع به کار کردم، هدفم نمایش دادن تفکر پوسیدگی افراد جامعه در آن نسلی بود که در فرهنگ و لباس داشتند پوست‌اندازی می‌کردند اما در ذهنشان هنوز کهنگی و همان افکار پوسیده بود.

حسین اسدی اظهار داشت: با عقیل جماعتی زمانی که راجع به نمایش شروع به کار کردیم، در استان خودمان مرد و زنی جوان به نام فایز و پریزاد را داشتیم که عاشق هم می‌شوند و به همدیگر هم نمی‌رسند و اشعار فایز هم د راین ارتباط وجود دارد.

او خاطرنشان کرد: این نمایش از رومئو ژولیت اقتباس شده و آن را به شخصیت‌های داستان وصل کردیم چون در استان بوشهر این دو فرد وجود دارند.

در طراحی صحنه هم پوسیدگی‌ها و پارگی‌ها را شاهد هستیم که نشانگر همان افکار پوسیده آدمهای داستان است.

اسدی گفت: دختری می‌خواهد فرهنگ خود را عوض کند و از این جامعه کهنه خودش را بیرون بکشد اما در همان جامعه و فضای پوسیده افکار آدم‎ها کشته می‌شود.

کارگردان کهته که در جشنواره چهل و دوم فجر برگزیده این رویداد شد، اظهار داشت: بعد از جشنواره چهل و دوم استراحت کردیم و چند اجرا هم در جزیره خارگ داشتیم که این بار برای اجرای دوباره به تهران آمدیم.

او یاداوری کرد: قرار بود پارسال نمایش را بعد از جشنواره چهل و دوم اجرا کنیم که یک سری مشکلات پیش آمد و با آمدن آقای جودکی همه چیز حل شد و دوباره این کار را روی صحنه بردیم.

اسدی در تعریفی از کهته گفت: آدم‌هایی که هنوز تغییر نکرده‌اند در جامعه ما و افکاری که پوسیده دارند. کهته به دنبال رویکرد جدید و تفکر جدید است. امیدوارم که نسل آینده از حیث رویکردی عوض شود و مخاطبان تئاتری تهران هم کار را ببینند. هنرمندان باید همدیگر را حمایت کنند. ما هنرمندان فقط خودمان را داریم و کسی را نداریم.

تقدیر کارگردانی، بازیگری زن، رتبه برتر موسیقی، کاندید نویسندگی و کاندید بازیگری مرد در بخش مسابقه ایران در چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از افتخارات این نمایش است.

جهانشیر یاراحمدی، عبد بناری، الهام چنانی، علی نبی پور، میلاد سعیدی، امیرمحمد شماسی، محمدسعید محمدپور، دانیال جعفری و دنیا فخار گروه بازیگران نمایش «کُهته» را تشکیل می‌دهند.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید