کد خبر : ۷۰,۷۷۳
۶ اسفند ۱۴۰۲ ۰۹:۴۲
روز بیست و چهارم فوریه همزمان با دومین سالگرد جنگ اوکراین، آینده برای این کشور جنگ‌زده تاریک و مبهم به نظر می‌رسد و اوکراین در میدان نبرد به دلیل کمبود نیرو، مهمات و هم‌چنین سرنوشت نامعلوم کمک‌های ایالات متحده، بیش از پیش آسیب‌پذیرتر شده است.
 درحالی که جنگ اوکراین دومین سالگرد خود را پشت سر گذاشته و وارد سومین سال می‌شود، کمک‌های نظامی بین‌المللی با روند کاهشی مواجه بوده و تاثیری بر میدان نبرد و ضدحمله تابستانی کی‌یف گذاشته است و در عین حال باعث می‌شود روسیه هر روز پیشرفت‌هایی در جنگ کسب کند.
 
وضعیت کنونی روسیه-اوکراین
خبرگزاری رویترز می‌گوید «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین همچنان «دوستان زیادی» دارد و می‌تواند با رهبران غربی پیرامون تضمین‌های امنیتی و تحریم‌های بیشتر علیه روسیه گفت‌وگو و رایزنی کند؛ اما این درحالی است که کمک‌های ایالات متحده به عنوان حامی اصلی اوکراین درگیر یک بن‌بست شده است.
 
اخیرا مجلس سنا آمریکا کمک ۶۰ میلیارد دلاری برای اوکراین تصویب کرد اما این اقدام با مخالفت سرسختانه جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان مواجه شده است. از طرفی، انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا و بازگشت احتمالی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا به عنوان چهره‌ جمهوری‌خواه می‌تواند تغییرات اساسی برای این جنگ و کمک‌های واشنگتن به کی‌یف به دنبال داشته باشد.
 
رئیس‌جمهور اوکراین اخیرا با سفرهای متعددی که به کشورهای اروپایی داشته، همچنان مطالبات خود را برای دریافت کمک‌های نظامی و مالی از آنها عنوان کرده است. او هم‌چنین علاوه بر این سفرها و درخواست‌ها، امروز – شنبه – با رهبران گروه ۷ تماسی خواهد داشت تا درخصوص تداوم جنگ اوکراین گفت‌وگو و رایزنی کند.
 
دومین سالگرد جنگ؛ آینده تیره و تار برای اوکراین
 
رویترز در ادامه به طور جداگانه‌ای به وضعیت ۲ کشور می‌پردازد و می‌گوید: «روسیه با جمعیت بیشتری که دارد می‌تواند پیشرفت‌های حائز اهمیتی در ارتش خود داشته و شاید این جنگ به نفع او باشد. هم‌چنین روسیه در تازه‌ترین دستاورد خود توانست کنترل شهر آودیوکا را به دست بگیرد اما باید یادآوری کرد که هزینه این جنگ برای روسیه سنگین بوده زیرا علاوه بر مقابله با تحریم‌ها، به دنبال اتکای بیشتر به چین است. با این حال، موقعیت اوکراین متزلزل‌تر است. روستاها و شهرها ویران شده و نیروها خسته شده‌اند. مهمات آنها رو به اتمام است و موشک‌ها و پهپادهای روسیه هر روز آنها را هدف قرار می‌دهد».
 
خسارات جنگ در اوکراین و روسیه
خبرگزاری رویترز با اشاره به ویرانی عظیم اوکراین تاکید می‌کند: «مقیاس ویرانی در اوکراین حیرت‌آور است. تحقیقات اخیر بانک جهانی نشان می‌دهد که بازسازی اقتصاد اوکراین می‌تواند نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه داشته باشد. ۲ میلیون واحد مسکونی آسیب دیده یا ویران شده و نزدیک به ۶ میلیون نفر به خارج از کشور گریخته‌اند. هم‌چنین این تحقیقات حاکی از ۱۵۲ میلیارد دلار خسارت به اوکراین از تاریخ ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ است.
 
بر اساس گزارش اخیر کمیته بین‌المللی نجات (IRC)، حدود ۱۴.۶ میلیون اوکراینی از جمله ۳.۷ میلیون آواره داخلی، از سال جاری به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. این گزارش نشان داد که بیش از ۴۰۰۰ حمله به مراکز آموزشی و بیش از ۱۳۰۰ حمله به مراقبت های بهداشتی از فوریه ۲۰۲۲ ثبت شده در حالیکه بیش از ۱.۵ میلیون خانه ویران شده است.
 
بر اساس گزارش «مرکز استراتژی اقتصادی» (CES) مستقر در کی‌یف، نرخ بیکاری در اوکراین که قبل از جنگ حدود ۱۰ درصد بود، در طول جنگ به بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت و به ۱۷ درصد فعلی کاهش یافت. گرسنگی هم‌چنین یک نگرانی مهم در طول جنگ اوکراین بوده است و همزمان با گسترش این مسئله، ناامنی غذایی که تا ۳۰.۳ درصد افزایش یافت، اکنون به ۱۹.۲ درصد رسیده است.
 
دومین سالگرد جنگ؛ آینده تیره و تار برای اوکراین
 
خبرگزاری آناتولی می‌گوید تورم سالانه در روسیه که قبل از جنگ حدود ۹ درصد بود، در سال اول جنگ بین ۱۱ تا ۱۷.۸ درصد در نوسان بوده است. پس از این دوره تورم ۲ رقمی، به دلیل افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی کشور، تورم به ۲ تا ۳ درصد کاهش یافت. این آمار از زمانی که ۲.۳ درصد در ماه آوریل ثبت شده بود، به تدریج افزایش یافت و به ۷.۴ درصد در ماه ژانویه رسید.
 
آناتولی می‌گوید اقتصاد روسیه از تحریم‌ها و تدابیر غرب «آسیب دیده است» و اتحادیه اروپا سیزدهمین بسته خود را پیش از دومین سالگرد جنگ علیه این کشور اعمال کرد؛ البته رئیس‌جمهور روسیه اخیرا در سخنانی اظهار کرد که این تحریم‌ها باعث شده تا روسیه اقتصاد خود را بهبود ببخشد و در حال کار بر روی تامین گاز داخلی خود است.
 
چالش‌ها و پیامدهای احتمالی درخصوص شکست اوکراین
خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در گزارشی با اشاره به چالش‌های پیش‌روی اوکراین و پیامدهای احتمالی در صورت شکست این کشور در جنگ می‌نویسد: بعد از آنکه ضدحمله اوکراین نتوانست انتظارات مورد نیاز را برآورده کند، با شکست مواجه شد و هیچ دستاوردی به دنبال نداشت. همین امر موجب شد تا نیروهای مسلح اوکراین به سمت حالت دفاعی برای مقابله با نیروهای روسیه روی بیاورند.
 
البته نباید از این مسئله غافل شد که طبق آنچه شورای آتلانتیک می‌گوید اوکراین به‌رغم ضعف‌ها و شکست‌های پی در پی، تا حدی در دریای سیاه عملکرد موفقیت‌آمیزی از نگاه غرب داشته است. این کشور از تسلیحات دوربرد برای حمله به تاسیسات نظامی در کریمه و شهپادها برای غرق کردن کشتی‌های جنگی روسیه استفاده کرده است. اما با این حال، اوکراین به دنبال موشک‌های دوربرد بیشتر برای انجام حملات بیشتر در خاک روسیه است؛ اقدامی که موجب نگرانی برخی کشورهای اروپایی شده و احتمال می‌دهند شاید تنش‌های بیشتری را از سوی مسکو به دنبال داشته باشد.
 
آسوشیتدپرس می‌گوید: اگر اوکراین سربازان بیشتری را استخدام نکند، خطوط دفاعی اوکراین بیش از حد در برابر حملات روسیه آسیب‌پذیرتر خواهد؛ به خصوص اگر این کشور حملات چندجانبه شدیدی را در امتداد خط مقدم ۱۰۰۰ کیلومتری آغاز کند. طبق آنچه قانونگذارن اوکراینی می‌گویند، ارتش اوکراین به طور میانگین با ۲۵ درصد کمبود نیرو مواجه است. فرماندهان اوکراین قادر نیستند به سربازان خود استراحت بدهند و روسیه هم اخیرا حجم حملاتش را افزایش داده است. ارتش اوکراین اعلام کرده که برای فاز بعدی جنگ به ۴۵۰ هزار الی ۵۰۰ هزار نیروی اضافی نیاز دارد. حتی اگر اوکراین در این خصوص موفق شود که بعید است، باز هم نمی‌تواند به تعداد نیروی روسیه که سه برابر است، برسد. هم‌چنین اگر اوکراین جنگ را با کمبود سلاح ادامه دهد، این شرایط توانایی کشور را برای حفظ سرزمین‌ها و جان سربازان به خطر خواهد انداخت.
 
دومین سالگرد جنگ؛ آینده تیره و تار برای اوکراین
 
«ریچارد بارونز» تحلیلگر مسائل جنگ و فرمانده سابق فرماندهی نیروهای مشترک ارتش بریتانیا می‌گوید: در همین حال، روسیه در حال بسیج صنایع دفاعی خود است و ممکن است به زودی بتواند روزانه ۵۰۰۰ گلوله توپ شلیک کند. اوکراین در حال افزایش تولید تسلیحات داخلی خود است اما در کوتاه مدت نمی‌تواند در مقیاس با مسکو برابری کند.
 
گزارش آسوشیتدپرس تصریح می‌کند: اوکراین نه تنها برای کمک‌های نظامی بلکه برای حمایت مالی و کمک‌های بشردوستانه به متحدان غربی و سازمان‌های بین‌المللی متکی است. بدون کمک غرب، اوکراین تسلیحات، مهمات و آموزش مورد نیاز برای تداوم تلاش‌های جنگ را نخواهد داشت و هم‌چنین نمی‌تواند اقتصاد آسیب دیده خود را سرپا نگه دارد و یا به اوکراینی‌هایی که در نبردها گرفتار شده‌اند دست یابد.
 
وزرای خارجه و دیپلمات‌ کشورها در سازمان ملل چه گفتند؟
همزمان با بیست و چهارم فوریه، جنگ اوکراین ۲ ساله شد و به همین مناسبت، «دیمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین طی سخنرانی در سازمان ملل متحد ضمن آنکه از کشورهای جهان خواست تا پشت اوکراین بایستند، مدعی شد که اگر آن‌ها این کار را انجام دهند، «پیروزی زودتر از آن اوکراین خواهد شد». علاوه بر وزیر خارجه اوکراین، همتایان او و دیگر مقامات نیز اظهاراتی را عنوان کردند.
 
«دیوید کامرون» وزیر امور خارجه بریتانیا به وجود خستگی ناشی از جنگ اوکراین اذعان کرد و مدعی شد: «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه به دنبال مصالحه نیست. درعوض، اقدام روسیه نوعی زورگویی نئوامپریالیست است. اگر پوتین در این جنگ پیروز شود، تمام جهان رنج خواهد کشید و آنچه در اوکراین شروع شده به همین جا ختم نخواهد شد.
 
«رادوسلاو سیکورسکی» وزیر امور خارجه لهستان در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: تنها عزم ما می‌تواند از توهمات نئوامپریالیستی که ممکن است در هر نقطه از جهان به وجود بیاید، جلوگیری کند. ما باید این مسیر را ادامه دهیم تا زمانی که آقای پوتین بفهمد که روزهای امپریالیسم اروپا برای همیشه گذشته است.
 
دومین سالگرد جنگ؛ آینده تیره و تار برای اوکراین «ایگنازیو کاسیس»
«ایگنازیو کاسیس» وزیر امور خارجه سوئیس اظهار کرد: به درخواست دولت اوکراین، دولت سوئیس کنفرانس صلحی را در سطح بالا تا فصل تابستان برگزار خواهد کرد. ما از تمامی کشورها دعوت به عمل می‌آوریم تا برای یافتن راه‌حلی مشترک جهت صلح اوکراین براساس منشور سازمان ملل، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین شرکت کنند.
 
«آنالنا بربوک» وزیر امور خارجه آلمان به شورای امنیت سازمان ملل گفت: پوتین هر روز و هر ساعت صراحتا اعلام می‌کند که او خواستار مذاکرات صلح نیست. او می‌خواهد پیروزی و تسخیر خود را تکمیل کند.
 
«ژانگ ژون» سفیر دائم چین در سازمان ملل که کشورش متحد روسیه است، گفت: پکن به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و دیگر کشورها احترام می‌گذارد و خواستار افزایش تلاش‌ها برای دستیابی به صلح است. هم‌چنین به نگرانی‌های امنیتی مشروع همه کشورها باید احترام گذاشته شود و با گسترش جناح شرقی ناتو مخالف هستیم؛ اقدامی که روسیه نیز شدیدا با آن مخالف است.
 
«لیندا توماس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل گفت: پوتین از طریق تمام دروغ‌های روسیه سعی کرده است تاریخ را بازنویسی کند، موارد غیرقابل توجیه را توجیه کند، اراده مردم اوکراین و هم‌چنین اراده جامعه بین‌المللی را در هم بشکند. ما نمی‌توانیم به آنها اجازه وقوع چنین چیزی را بدهیم.
 
«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل نیز گفت: حمله تمام‌عیار روسیه منشور سازمان ملل و قوانین بین‌المللی را نقض کرده و همچنان با گذشت ۲ سال، این جنگ به عنوان زخم بازی در قلب اروپا باقی مانده است. خطر این درگیری در حال تشدید است و به طور جدی در حال گسترش می‌باشد.
 
انتهای پیام

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید