کد خبر : ۲۵,۳۶۲
۱۵ فروردین ۱۳۹۳ ۲۲:۵۳
امام جمعه خارگ با اشاره به تبعید آیت‌الله جنتی به خارگ قبل از پیروز ی انقلاب اسلامی، گفت: خارگ، یکی از دروازه‌های ورود اسلام به ایران بوده است که از طریق آن اسلام به فارس رسیده است.
حجت‌الاسلام موسی کمالی در دیدار با زائران راهیان نور، با اشاره به جایگاه جزیره خارگ در صدر اسلام اظهار کرد: وقتی قرار به گسترش اسلام شد و تصمیم به حضور در فارس برای تبلیغ شدند، یکی از مهمترین گذرگاه‌های ورود لشکر اسلام به فارس، خارگ بود.
 
وی افزود: علاء بن حضرمی، فردی را برای تصرف خارگ مامور می‌کند و از خاک این جزیره به گناوه و سینیز که امروز بندر امام حسن نامیده می‌شود، توج، کازرون و فیروزآباد که مرکز آن زمان فارس بود می‌روند و اسلام را گسترش می‌دهند و لذا این جزیره راه ورود اسلام به فارس بوده است، در حال حاضر نیز مقبره‌ای به نام علمدار در خارگ وجود دارد که پرچمدار سپاه اسلام بوده است.
 
امام جمعه خارگ با اشاره به اهمیت اقتصادی این جزیره در صدر اسلام خاطرنشان کرد: جزیره‌ای که در زمان هلندی‌ها تنها 200 نفر سکنه داشت، کار اقتصادی در آن آنقدر رونق یافت که جمعیتش به بیش از 12 هزار نفر رسید و میرمهنای بندرریگی آمد و جزیره را از تصرف هلندی‌ها خارج کرد و بلافاصله پس از هلندی‌ها انگلیسی‌ها آمدند و جزیره را تصرف کردند زیرا در آن زمان محمد شاه قاجار که قرارداد ترکمنچای را امضاء می‌کند، روسیه به او فشار می‌آورد تا هرات افغانستان را تصرف کند و پس از این کار، انگلستان متوجه می‌شود که پس از آن نوبت هندوستانی است که مستعمره اصلی انگلستان محسوب می‌شده است.
 
وی ادامه داد: انگلستان از این موضوع می‌ترسد و 8 کشتی جنگی و تعدادی کشتی بخار را می‌فرستد تا خارگ را تصرف کنند و به محمد شاه قاجار پیام می‌دهد که ارگ هرات را رها نکند، از خارگ خارج نخواهد شد و قاجار با مذاکراتی که انجام و مجبور به ترک هرات می‌شود و  نقش خارگ در پس دادن هرات را می‌بینیم و اگر در آن زمان نیز در مقابل انگلیسی‌ها مثل 8 سال دفاع مقدس از خارگ دفاع شده بود، امروز هرات جزئی از خاک ایران بود.
 
تبعید آیت‌الله جنتی و یزدی به خارگ
 
کمالی با اشاره به نقش خارگ در پیروزی انقلاب اسلامی عنوان کرد: برخی از علمای بزرگ در اینجا تبعید بودند و برخی را نیز مردم به این جزیره دعوت کردند، افرادی مثل آیت‌الله جنتی، یزدی، مروی، مکارم شیرازی و کسان دیگر که مردم و صنعتگران و نظامیان را با امام و انقلاب آشنا و نیروهای حزب الهی را شناسایی کردند تا وقتی انقلاب داشت مسیر اصلی خود را طی می‌کرد، آن را با بستن شیرهای نفت به روی نفتکش‌های انگلیسی و اسرائیلی، و جلوگیری از خروج نفت به هدفش رساندند و این یکی از مهم‌ترین عوامل پیروزی انقلاب بود.
 
وی با بیان نقش پررنگ جزیره خارگ در پیروزی ایران در دفاع مقدس بیان داشت: این جزیره به تعداد روزهای جنگ بمباران شده است و علی‌رغم بیش از 2800 بار بمباران، مردم برخلاف زمان حضور انگلیسی‌ها ماندند و مقاومت کردند و نگذاشتند دشمن موفق شود.
 
امام جمعه خارگ اذعان داشت: صدام برای خود دو جبهه را تعیین کرده بود یکی خارگ و دیگری از خرمشهر تا کردستان و هر کدام را شکست می‌داد، پیروزی‌اش در جنگ حتمی بود و اگر از صادرات نفت ایران جلوگیری می‌کرد می‌توانست از ادامه جنگ ممانعت کند اما جوانان این سرزمین با رشادت‌ها و مقاومت خود نگذاشتند و ده‌ها هواپیمای میگ عراقی در این آب‌ها سقوط کردند.
 
وی با بیان اینکه خارگ مشهد شهیدان است، گفت: ده‌ها بار کشتی‌ها، نفتکش‌ها، سکوهای نفتی، اسکله‌های صادرات نفت و غیره بمباران شد اما یک روز هم صادرات نفت قطع نشد، ما در این جزیره از کودک چند ماهه که کوچکترین شهید استان است داریم تا شهیدانی که در آتش سوختند و کسی نتوانست آن‌ها را شناسایی کند و از شیعه و سنی همه مقاومت کردند، ما در اینجا هم شهید در آب داشتیم، هم شهید در آتش، هم در خشکی و کسانی بودند که از این جبهه به جبهه‌های دیگر اعزام می‌شدند و پس از شهادت پیکر آن‌ها را در اینجا دفن می‌کردند.
 
نقش مهم خارگ در هشت سال دفاع مقدس
 
کمالی اضافه کرد: سردار شهید شکرالله آباش، همرزم سردار فضلی، یکی از کسانی بود که در محاصره آبادان مبارزه کرد و نگذاشت آبادان به دست دشمن بیافتد و سومین شهید استان نیز بود و لذا در 8 سال دفاع مقدس نیز این جزیره نقش بسیار مهمی داشت.
 
وی با اشاره به توان اقتصادی خارگ و تلاش‌های مردم و صنعتگران آن برای مبارزه با تحریم‌ها در زمان جنگ و پس از جنگ بیان داشت: در زمان جنگ به واسطه تحریم موتور قایق‌های دریایی نمی‌توانست وارد شود و این کار توسط مردم این جزیره و با رفتن به کشورهای حوزه خلیج فارس و تهیه آن به نام و اعتبار خودشان صورت می‌گرفت و آن را تحویل جبهه‌ها می‌دادند و همچنین اسکورت نفتکش‌ها نیز در زمان جنگ علاوه بر اسکورت‌های هوایی که شهید بابایی فرماندهی آن را بر عهده داشت، توسط مردم و در این جزیره مدیریت می‌شد و مقاومت‌های بسیاری در برابر دشمن انجام شد.
 
امام جمعه خارگ اشاره کرد: در زمان جنگ وقتی یک مخزن یک میلیون بشکه‌ای نفت خام آتش می‌گرفت، زن و مرد، پیر و جوان، نظامی و غیرنظامی، نفتی و غیرنفتی همه با وجود گرمای طاقت‌فرسای خود جزیره، گرمای آتش را نیز تحمل می‌کردند تا آن را خاموش کنند و برای این کار همه مردم و ارگان‌ها دست به دست هم می‌دادند و مقاومت می‌کردند.
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید