کد خبر : ۱۶,۶۸۶
۱۷ آذر ۱۳۹۹ ۲۳:۱۵
خارگ نیوز: عملیات اجرایی طرح زراعت چوب با هدف توسعه فضای سبز، ایجاد بستری برای تامین چوب مورد نیاز کشور و کمک به طرح تنفس جنگل‌ها و به مناسبت روز جهانی خاک در تصفیه‌خانه شماره ۲ شهرک صنعتی شیراز آغاز شد.
به گزارش خارگ نیوز، ظهر دوشنبه ۱۷ آذر و همزمان با روز جهانی خاک و در گرامیداشت خاطره شهید فخری‌نژاد و شهدای سلامت فارس، عملیات اجرایی طرح زراعت چوب، در تصفیه‌خانه شماره ۲ شهرک صنعتی شیراز، آغاز شد.
 
کاهش سطح جنگلی ایران نسبت به جهان
 
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در این مراسم گفت: منابع طبیعی، میراث گرانبها و بستر تولید و استقلال کشور است و باید برای داشته های ارزشمندی چون خاک بیش از پیش تلاش کنیم.
 
عبدالحسن صمدی‌نژاد با اشاره به کاهش سطح اراضی جنگلی در ایران نسبت به سایر کشورهای جهان، گفت: در حال حاضر سرانه جهانی جنگل، هشت دهم هکتار و در ایران دو دهم هکتار است و از لحاظ مساحت جنگل و درخت نیز بین ۵۶ کشور دارای جنگل، ایران در ردیف چهل و پنجم قرار دارد.
 
او هدف از طرح زراعت چوب را کمک به اجرای طرح تنفس جنگله‌ای شمال کشور، جلوگیری از قطع بی رویه درختان جنگلی و تامین چوب و مواد سلولزی کارخانه های چوب ایران عنوان و اضافه کرد: بر اساس تفاهم نامه مبادله شده بین آبفای شیراز و منابع طبیعی فارس، در فاز نخست طرح زراعت چوب، ۱۰۰هکتار از عرصه‌های تحت اختیار آبفا به این طرح اختصاص می‌یابد.
 
مدیرکل منابع طبیعی فارس گفت: امسال ۱۰۰۰ هکتار از اراضی استان با گونه‌های دارای رشد سریع و چوب‌ده، نظیر صنوبر، اکالیپتوس، گز شاهی و سالسینا، زیر پوشش طرح زراعت چوب خواهد رفت.
 
خشکسالی باعث کم توجهی به اهمیت خاک شده است
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز با بیان اینکه حفاظت از منابع ژنتیکی به ویژه آب و خاک از وظایف ذاتی متولیان این بخش است، گفت: در حال حاضر ۹۸ درصد تولیدات غذایی از محصولات کشاورزی وابسته به خاک حاصل می شود، اما متاسفانه به دلیل شرایط خشکسالی در دهه های اخیر، موضوع آب بیشتر مورد توجه قرار گرفته و به مسئله خاک، کمتر پرداخته شده است.
 
حسین پژمان مسائلی همچون بهره برداری های بی رویه از خاک، مصرف بیش از حد سموم و موادشیمیایی و آتش زدن بقایای گیاهی را از چالش‌ها و تهدیدات منابع خاکی عنوان و اضافه کرد: در این راستا با هم افزایی بیشتر دستگاه‌ها می توان با نگهداشت خاک در جهت رفع این عنصر حیاتی و مهم تلاش کرد.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز با اشاره به اینکه از طرح زراعت چوب حمایت می‌شود، گفت: دستگاهها و نهادهای اجرایی، مکلف و ملزم به همکاری با منابع طبیعی در این طرح هستند.
 
ظفر افشون با اشاره به اهمیت بسیار زیاد این طرح در فارس، افزود: با تدوام این طرح در استان، علاوه بر تامین مواد اولیه کارخانه‌ها از واردات چوب و فرآورده های وابسته به این صنعت از دیگر کشورها بی نیاز خواهیم شد.
 
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شیراز هم با اشاره به ساخت ۲۵۰۰ کیلومتر شبکه فاضلاب شهری در شیراز و لزوم ایجاد فضای سبز در محدوده تصفیه‌خانه‌های فاضلاب، گفت: بر اساس برنامه ریزی ها، مقرر شده ۳۵ تا ۴۰ درصد محدوده شبکه تصفیه خانه ها در شیراز نهالکاری، سبز و احیاء شود.
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید