کد خبر : ۹,۵۱۲
۱ شهریور ۱۳۹۹ ۱۴:۴۳
کمک ۱۷ میلیارد ریالی اوقاف بوشهر به مستمندان
خارگ نیوز: مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون از محل نیات واقفانه خیران بوشهری ۱۷ میلیارد ریال برای کمک به مستمندان هزینه شده‌است.
به گزارش خارگ نیوز، حجت الاسلام محمدرضا اسماعیل پور روز شنبه در نشست با رسانه‌ها بیان کرد: در این ارتباط تا پیش از اجرای برنامه شمیم حسینی در استان بوشهر هشت هزار بسته حمایتی در قالب طرح‌های دست‌های مهربانی، تبرکات علوی و مهدوی، اعطای کارت خرید کالا و توزیع یک تن گوشت گرم گوسفند در عید قربان به مستمندان و آسیب دیدگان از کرونا در این استان کمک شد.
 
وی افزود: اقدام ویژه اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر که برای نخستین بار در کشور اجرا شده حمایت از کودکان و زنان باردار دارای سوء تغذیه است که در این ارتباط  ۸۰۰ بسته کمک غذایی به ارزش یک میلیارد ریال در اختیار این خانواده‌ها قرار گرفت.
 
وی ادامه داد: کودکان و مادران باردار دارای سوء تغذیه از سوی خانه‌های بهداشت شناسایی و معرفی شدند و مورد حمایت غذایی این طرح قرار گرفتند.
 
 
 
طرح بصیرت عاشورایی و شمیم حسینی؛ تجلی شور و شعور 
 
اسماعیل‌پور با بیان اینکه کربلا جریانی سرنوشت‌ساز بود که اسلام ناب محمدی را ماندگار کرد و باید هر روز بیش از پیش آن را زنده نگه داشت، عنوان کرد: امسال با شیوع کرونا شیعیان استان بوشهر تجلی عقل و احساس و شور و شعور حسینی را به نمایش می‌گذارند.
 
وی اضافه کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر در راستای  لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر اجرای برنامه‌های اثرگذار و تداوم کمک‌های مومنانه، سوگواره بصیرت عاشورایی و شمیم حسینی را اجرا می‌کند.
 
مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان بوشهر ادامه داد: در قالب برنامه شمیم حسینی که به حمایت از هیات‌های مذهبی می‌پردازد، در این دوره به سبب شیوع کرونا بسته‌های غذایی حمایتی با ارزش مجموع پنج میلیارد ریال در اختیار مستمندان این استان قرار می‌گیرد.
 
اسماعیل پور گفت:  ر اجرای این طرح ۴۵۰ هیات با اداره کل اوقاف و امور خیریه بوشهر همکاری می‌کنند تا بسته‌های حمایتی که با نیات واقفانه خیران تدارک دیده شده‌است امینانه به دست مستمندان و افراد زیان دیده از کرونا برسد.
 
مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان بوشهر  اعلام کرد: امسال ۱۴ بقعه متبرکه از شمال تا جنوب این استان انتخاب و برای آنها کانال راه اندازی شده‌است و روحانیون بومی یا اعزامی قم این کانال را هدایت و برنامه‌های فرهنگی را در اختیار مشتاقان قرار می‌دهند تا در این ماه محرم که با شیوع این ویروس منحوس مقارن شده‌است سوگواری حسینی بر این بستر اجرا شود.
 
اسماعیل پور اضافه کرد: علاوه بر این در ۱۰ بقعه متبرکه نیز با همکاری صدا و سیمای مرکز بوشهر برنامه‌های تولیدی سخنرانی و روضه بدون حضور زائر ضبط و پخش می‌شود تا عزاداران حسینی از این امکان بی بهره نمانند.
 
 
 
حمایت از دانش‌آموزان مستمند با طرح مهر تحصیلی
 
اسماعیل پور گفت: طرح مهر تحصیلی برای هشتمین سال پیاپی در استان بوشهر اجرا می‌شود که در این دوره در آستانه آغاز سال جدید تحصیلی و برای اجرای صحیح و امینانه نیات واقفان یکهزار و ۵۰۰ بسته لوازم‌التحریر به ارزش سه میلیارد ریال تهیه  و از سوی مراکز افق و شناسایی دانش‌آموزان مستمند به آنها هدیه می‌شود.
 
وی یادآور شد: استان بوشهر دارای موقوفاتی با نیت وقفی حمایت از دانش‌آموزان نیازمند است که از محل این موقوفات دانش‌آموزان بی بضاعت استان حمایت می‌شوند.
 
حمایت دولت از موقوفات بوشهر
 
مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه بوشهر با اشاره به هفته دولت و گرامیداشت این هفته اعلام کرد: دولت در سال ۹۹ تا کنون ۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال به مساجد، حسینه‌ها و بقاع متبرکه سراسر این استان کرده‌است و امیدواریم این حمایت‌ها همچنان ادامه داشته باشد.
 
وقف‌های تازه استان بوشهر
 
اسماعیل‌پور با بیان اینکه وظیفه ما احیای وقف و تشویق جامعه به وقف به عنوان خیری ماندگار است، گفت: سه وقف در سال ۹۹ به موقوفات استان بوشهر افزوده شد که ۲ وقف در شهرستان دیر و یک وقف در شهرستان جم به ثبت رسید.
 
وی عنوان کرد: در روستای توکن شهرستان دیر "جلال فخری" زمینی به مساحت ۶۰۰ متر با ارزش ۶ میلیارد ریال با کاربری مذهبی برای ساخت حسینه وقف کرد و زمینی به مساحت ۳۰۰ متر و با ارزش هشت میلیارد ریال برای ساخت مسجد در بردخون از سوی حسین احمدی وقف شد.
 
اسماعیل‌پور اضافه کرد: همچنین جانباز روشن‌دل سید حسن موسوی در شهرستان جم یک واحد مسکونی ۹۱۵ متری را با نیت امور قرآنی، شهادت ائمه و کمک به مستمندان وقف کرد که ۲ ساختمان ۱۳۰ و ۲۶۰ متری را شامل می‌شود.
 
چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم
 
مدیر کل اوقاف و امور خیریه بوشهر اعلام کرد: چهل و سومین دوره مسابقات قرآن کریم  در این استان ۲۰ شهریورماه برگزار می‌شود که ۷۰ نفر از داوطلبان در سالن بهشتی و مفتح دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در ﺭﺷﺘﻪ‌ﻫﺎﯼ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻧﻈﯿﺮ ﺣﻔﻆ ﮐﻞ ﻗﺮﺁﻥ، ﺣﻔﻆ ۲۰ ﺟﺰﺀ، ﺣﻔﻆ ۱۰ ﺟﺰﺀ، ﺣﻔﻆ ۵ ﺟﺰﺀ ، ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺗﺮﺗﯿﻞ، ﻗﺮﺍﺋﺖ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﺗﻔﺴﯿﺮ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻭ ﺍﺫﺍﻥ، ﺩﻋﺎﺧﻮﺍﻧﯽ ﻭ ﻫﻢ‌ﺳﺮﺍﯾﯽ ﻭ ﻫﻢ‌ﺧﻮﺍﻧﯽ ﻗﺮﺁﻥ به رقابت می‌پردازند و افرادی که امتیاز لازم را کسب کنند به مرحله کشوری این مسابقات راه می‌یابند.
 
ضرورت معرفی سنت وقف
 
اسماعیل‌پور گفت: اگر مساعدت‌ها در قالب وقف صورت گیرد ادامه دار است همانگونه که بعضی از وقف‌ها که اکنون از محل درآمد ‌آنها کمک‌های مومنانه صورت می‌گیرد مربوط به بیش از ۱۰۰ سال گذشته است.
 
وی از خبرنگاران خواست در زمینه معرفی سنت وقف و تشویق جامعه به این سمت بکوشند و ادامه داد: به عنوان مثال استان وقفی با نیت درمان بیماری‌های خاص ندارد و در برهه شیوع کرونا با موافقت امام جمعه بوشهر از محل سایر نیات واقفانه ۳۰ هزار بسته بهداشتی در اختیار مردم قرار گرفت.
 
 مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان بوشهر اضافه کرد: اکنون نیز ۱۵ هزار ماسک نیز برای اعطا به هیات‌های عزاداری سراسر استان خریداری شده‌است.
 
وی یادآوری کرد: یک موقوفه در زمینه قرآن کریم و یک کمک به ازدواج جوانان در استان بوشهر وجود دارد که نیاز بیشتری در این زمینه احساس می‌شود و در زمینه غدیر نیز موقوفه‌ای در این استان وجود ندارد.
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید