کد خبر : ۸,۱۷۸
۵ مرداد ۱۳۹۹ ۱۹:۳۰
خطوط لوله مرحله دوم فاز ۱۳ پارس جنوبی آماده بهره‌برداری شد
خارگ نیوز: مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی گفت: عملیات پیش راه اندازی و راه اندازی خطوط لوله درون میدانی سکو‌های ۱۳ A و ۱۳ C پارس جنوبی پایان یافت.
به گزارش خارگ نیوز، پیام معتمد مجری طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی با اشاره به نصب سکو‌های اصلی ۱۳ A و اقماری ۱۳ C در اسفند پارسال و همچنین راه اندازی خطوط لوله دریایی ۱۳B و ۱۳D در اسفند سال ۹۷، بیان کرد: پس از عملیات تخلیه آب، خشک کردن و اکسیژن زدایی از خطوط درون میدانی ۱۸ اینچ درون میدانی و ۳۲ اینچ اصلیِ مرحله دوم فاز ۱۳ پارس جنوبی به طول حدود ۱۰۰ کیلومتر، این خطوط تکمیل و آماده ارسال گاز به پالایشگاه خشکی این طرح با ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب در روز شدند.
 
او افزود: اکسیژن زدایی از این خطوط به وسیله تزریق گاز خنثی نیتروژن پس از هفت روز تلاش شبانه روزی همزمان با عملیات برقراری ارتباط قسمت‌های مختلف سکو در دریا با یکدیگر (هوک آپ) و راه اندازی سکوها، مطابق با دستورهای فنی طرح و همچنین با رعایت همه موارد بهداشتی و ایمنی مقابله با کرونا با موفقیت به پایان رسید.
 
مجری فاز ۱۳ پارس جنوبی با بیان اینکه مراحل پوشش دهی لوله‌ها، مهندسی نصب، لوله گذاری در بستر دریا و راه اندازی این خطوط به دست  پیمانکاران ایرانی انجام شده است، گفت: این دستاورد از افتخارات این طرح به شمار می‌آید که با توجه به ماهیت گروهی عملیات راه اندازی، با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به گونه‌ای مدیریت شد که همزمان با حفظ سلامت افراد، این خطوط لوله آماده بهره برداری شدند.
 
اکنون روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز از مرحله نخست طرح توسعه فاز ۱۳ پارس جنوبی برداشت و به منظور فرآوری، به پالایشگاه خشکی این طرح در ناحیه کنگان فرستاده می‌شود.
 
پالایشگاه این فاز اسفند سال ۹۷ با ظرفیت فرآورش روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ترش (معادل دو میلیارد فوت مکعب) و فراورش محصولات هیدروکربوری راهبردی به بهره برداری رسیده است.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید