عباس اسدروز مدیرعامل شرکت پایانههای نفتی ایران با اشاره به جایگاه راهبردی این شرکت در زنجیره تولید و صادرات انرژی کشور، گفت: جزیره خارگ از دهه ۱۳۳۰ بهعنوان مرکز ثقل صادرات نفت کشور بر اساس چهار توجیه راهبردی انتخاب شد؛ موقعیت منحصربهفرد جغرافیایی و نزدیکی به تولید نفت، ساختار مرجانی پایدار، ارتفاعات مناسب برای ذخیرهسازی و انتقال ثقلی نفت خام به اسکلهها از مهمترین مزیتهای آن است.
وی افزود: پایانه خارگ دارای دو اسکله شرقی و غربی است که در فاصله کوتاهی از ساحل به عمق مناسب دسترسی داریم و به دلیل شرایط مرجانی جزیره، به لایروبی نیاز نداریم. و خارگ بر روی میدان نفتی قرار گرفته و این موقعیت، آن را به یکی از زیرساختهای حیاتی و بیبدیل صنعت نفت کشور تبدیل کرده است.
مدیرعامل شرکت پایانههای نفتی ایران در ادامه با معرفی مناطق پنجگانه عملیاتی این شرکت گفت: پایانههای نفتی ایران در پنج منطقه عملیاتی شامل خارگ، پارس جنوبی، شمال، ماهشهر و جاسک فعالیت دارد. بزرگترین و مهمترین منطقه از نظر زیرساخت و نیروی انسانی، پایانه خارگ است. مأموریت صادرات میعانات گازی در پارس جنوبی، عملیات پهلودهی و جداسازی نفتکش ها در ماهشهر و توسعه پایانه جدید جاسک از محورهای مأموریتگرای شرکت است.
اسدروز با اشاره به اقدامات شرکت در زمینه پدافند غیرعامل، استقرار نظام مدیریت کیفیت آزمایشگاهها و اخذ گواهینامه بینالمللی ISO/IEC 17025، توسعه زیرساختهای فناوری اطلاعات و چابکسازی فرآیندها افزود: شرکت پایانههای نفتی ایران سازمانی مأموریتگراست که با اتکا به دانش، تجربه میدانی و سرمایه انسانی متعهد، مسیر تعالی سازمانی و بهبود مستمر را با جدیت دنبال میکند.
در ادامه آیین، بابک توژان سرارزیاب جایزه تعالی سازمانی، با تشریح چارچوب ارزیابی گفت: ارزیابی بر پایه مدل جهانی تعالی سازمانی و نسخه بومیشده سال ۱۴۰۰ انجام میشود. هدف از این فرآیند، شناسایی نقاط قوت و فرصتهای بهبود، ترویج فرهنگ یادگیری، نوآوری، مشتریمداری و مسئولیتپذیری اجتماعی است.
وی تأکید کرد: سازمانهای متعالی، رهبران الهامبخش دارند، بر نگرش سیستمی تکیه میکنند، به ذینفعان خود ارزش میافزایند و با چابکی، پاسخگوی تغییرات محیطی هستند. در چنین سازمانهایی، بهبود مستمر و نوآوری نه یک پروژه، بلکه بخشی از فرهنگ کاری است.
در پایان، مدیران و رؤسای واحدهای مختلف شرکت پایانههای نفتی ایران، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و دستاوردهای حوزههای تخصصی خود، به پرسشهای ارزیابان پاسخ دادند. در این نشست، مدیران و روسا در حوزه های مختلف از جمله عملیات، HSE، ICT، مهندسی، فنی، پشتیبانی، مالی و منابع انسانی، گزارشی از روند پیشرفت برنامههای توسعهای، اقدامات بهبود مستمر، ارتقای شاخصهای بهرهوری، و رویکردهای نوآورانه در حوزههای کاری خود ارائه کردند.
تیم ارزیاب نیز ضمن قدردانی از رویکرد مشارکتی و فضای گفتوگوی سازنده در میان مدیران و کارکنان شرکت، ابراز امیدواری کرد با استمرار این مسیر و نهادینهسازی اصول تعالی در ساختار مدیریتی، شرکت پایانههای نفتی ایران به الگویی موفق از سازمان متعالی، یادگیرنده و ارزشآفرین در صنعت نفت کشور تبدیل شود.






















عکس: احسان حفظ اله