کد خبر : ۷۰,۸۹۸
۱۰ اسفند ۱۴۰۲ ۰۹:۲۰
در مناظره داغ و جذاب دانش آموزان رای اولی، نوجوانان دیار خلیج فارس از عزم مصمم خود برای حضور در پای صندوق رای و مشارکت برای ساختن آینده ایران اسلامی خبر می دهند آنجا که با زبانی می گویند «برای خاک بوشهر هیچ کس مثل من دلش نمی تپد.»
این روزها و با نزدیک شدن به ۱۱ اسفندماه روز انتخابات، شور و نشاط و هیجان نه تنها داوطلبان و هواداران آنها را در برگرفته بلکه دیگر گروه های اجتماعی که تا همین دیروزها برای رای دادن یا ندادن مردد بودند را به فکر واداشته و انقلابی در درون آنها برای حضور در صحنه ای که رابطه مستقیمی با آینده آنها دارد را ایجاد کرده است.
 
یکی از این اقشار، دانش‌آموزان مدارس و رای ای اولی‌هایی هستند که مشتاقانه منتظر فصل رویش سیاسی خود برای تعیین سرنوشت آب و خاکی هستند که در آن تنفس می کنند.
 
بر این اساس سید محمد حسین موسوی نژاد دانش آموز سال سوم دبیرستان آزادگان بوشهر، زینب واعظی دانش آموز مدرسه شاهد نجابت مقطع متوسطه دوم، محمدمهدی ریاحی دانش آموز کلاس دوازهم مدرسه سعادت بوشهر، ابوالفضل شفیعی کلاس دوازدهم مدرسه سعادت و ضحی موحد دانش آموز کلاس داوزدهم مدرسه زینبیه بوشهر با حضور در سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) مرکز بوشهر در قالب مناظره، نگاه شان به حوزه انتخابات را اعلام کردند.
 
ایرنا: وظایف یک نماینده مجلس به اختصار توضیح دهید؟
 
فعالیت نمایندگان در تقابل با مذاهب و احکام اسلامی نباشد
 
دانش آموز مدرسه شاهد نجابت (مقطع متوسطه دوم) بوشهر گفت: نمایندگان مجلس وظیفه تعیین، تصویب و نظارت بر قوانین دارند که این قوانین باید با نیازهای جامعه سازگاری داشته باشد تا بتوان در قالب طرح یا لایحه، ایجاد قانون کرد.
 
زینب واعظی افزود: نمایندگان همچنین باید سعی کنند تا ذره‌ای از فعالیت آنان در مجلس در تقابل با احکام و مذاهب اسلامی نداشته باشد.
 
مناظره داغ رای اولی‌های بوشهری؛ «سی خاک بوشهر کسی دلش مثل مو نمیتپه»
 
وی ادامه داد: نظارت بر امور قوه‌های مجریه و قضاییه از دیگر رسالت نمایندگان است که باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشند تا شیوه و کار این قوه‌ها نیز متناسب با نیاز جامعه باشد.
 
ضرورت نظارت جدی نمایندگان بر بودجه
 
دانش آموز مدرسه سعادت بوشهر نیز گفت: نماینده باید نظارت بر مسائلی مهمی مانند بودجه را مورد توجه قرار دهد تا انحرافی در بودجه رخ ندهد.
 
محمد مهدی ریاحی افزود: نمایندگان باید در قبال بودجه اختصاص یافته به سازمان ها، نهادها و هر مجموعه ای که از بودجه دولت دریافت می کنند پرسش و پاسخ و نظارت داشته باشند تا هزینه کرد اعتبارات در امور فرعی انجام نگیرد.
 
نمایندگان باید طرح های ملی و فراملی را تسهیل کنند
 
دیگر دانش آموز بوشهری نیز گفت: نماینده به عنوان منتخب و وکیل مردم باید دیدگاه مردم را در تصمیم‌های خود لحاظ کند و با قانون گذاری طرح های ملی و فراملی را تسهیل و بر آن نظارت دقیق داشته باشند.
 
ابوالفضل شفیعی افزود: برای نمونه در یک سندی بین المللی که مورد رضایت مردم نیست باید آن را رد کند تا اتفاقی بر خلاف خواسته مردم رخ ندهد.
 
مناظره داغ رای اولی‌های بوشهری؛ «سی خاک بوشهر کسی دلش مثل مو نمیتپه»
 
وی ادامه داد: تحقیق و تفحص مجلس نیز بدین معنی است که در موارد مرتبط می تواند نظارت و دخالت داشته باشند.
 
شفیعی افزود: کشور و حتی دنیا اکنون در حال عبور از پیچی تاریخی است که نمایندگان می توانند جایگاه ایران را در این عرصه تعیین کنند.
 
دانش آموزان در ادامه هر کدام به طور جداگانه به سوالی با عنوان شمار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان رهبری و همچنین شمار نمایندگان و داوطلبان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی پاسخ دادند.
 
ایرنا: ویژگی های یک نماینده اصلح چیست؟
 
سید محمد حسین موسوی نژاد گفت: نماینده باید پیرو رهبری، تابع قانون، مدیر و مدبر باشد و به قانون اساسی و چارچوب دولت و مردم تسلط کامل داشته باشد.
 
وی افزود: یک نماینده مجلس باید فرد دارای تخصص و با قدرت مدیریتی باشد تا بتواند رسالت خود را بخوبی محقق کند.
 
مناظره داغ رای اولی‌های بوشهری؛ «سی خاک بوشهر کسی دلش مثل مو نمیتپه»
 
ضحی موحد اظهار کرد: نماینده باید به اسلام وفادار باشد و همچنین نیازهای مردم را بخوبی بداند و از علم و تخصص لازم برخودار باشد.
 
وی ادامه داد: یک نماینده باید علم کافی برای سمت نمایندگی مردم در مجلس و همچنین احساس مسئولیت و توانایی اولویت مسائل و مشکلات مردم را داشته باشد.
 
این دانش اموز ادامه داد: نماینده باید فردی مفسد نباشد و از بین المال برای نیازهای شخصی خود مصرف نکند و نیازهای نیازمندان و مستضعفان را بخوبی بداند.
 
زینب واعظی گفت: مهم ترین معیار نماینده مجلس پیرو ولایت فقیه بودن و تلاش برای رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی باشد و اینکه در برابر دشمنان احساس ترس و ناتوانی نشان ندهد.
 
وی افزود: نماینده نباید حریص به مال دنیا باشد و براساس نیازهای مردم گام اساسی بردارد.
 
ایرنا: چه انتظاری از نماینده انتخابی خود در مجلس شورای اسلامی دارید؟
 
دانش آموز پسر مدرسه سعادت گفت: از نماینده خود انتظار داریم با عقیده مردم همراه باشد چرا که برای نمونه در روز گذشته از مقابل ستاد انتخابی یک کاندید ترانه هایی از این ستاد پخش شد که در شان و جایگاه نامزد مجلس نبوده است.
 
ریاحی افزود: نماینده مجلس باید با مردم شفاف باشد چراکه نماینده به عنوان نماینده مردم بوده و به طور طبیعی مردم باید از رای و اظهارنظرهای آنها مطلع باشند.
 
وی ادامه داد: در یک کلام مهم ترین ویژگی نماینده مجلس شفافیت است.
 
مناظره داغ رای اولی‌های بوشهری؛ «سی خاک بوشهر کسی دلش مثل مو نمیتپه»
 
دیگر دانش آموز پسر بوشهری نیز گفت: نماینده ای که برای ورود به مجلس تایید صلاحیت شده شرایط کلی برای نمایندگی برخودار بوده و با توجه به اینکه مردم شیعه امام علی
(ع) هستند باید سیره و مشی این امام بزرگوار را مدنظر قرار دهند.
 
شفیعی اظهار کرد: اصلی ترین ویژگی وکیل انتخابی مردم در مجلس، شفافیتش در مقابل مردم است تا از عملکرد نماینده انتخابی خود بخوبی آگاه شوند.
 
وی افزود: فرد نماینده باید باتقوا و انقلابی باشد تا در حوزه اختیارات خود از ظرفیت های موجود سواستفاده نکند که در این زمینه استفاده از توان و تخصص نیروهای نخبه باید مورد توجه جدی نمایندگان قرار گیرد.
 
شفیعی بیان کرد: در نمونه ای مانند دریافت هدیه و سفرهای خارجی نیز باید نماینده ملزم به رعایت شرایط و قوانین باشد و مردم نیز از آن آگاه باشند.
 
دانش آموز مدرسه سعادت نیز گفت: در کنار شفافیت پیرامون هدایایی که به کاندیداها داده شده خوب است در مورد هزینه تبلیغاتی ستاد انتخاباتی خود نیز شفافیت داشته باشد.
 
ریاحی اظهار کرد: فرد باید نحوه جبران هزینه انتخاباتی خود را در راستای اصل شفافیت برای مردم بازگو کند تا در بین مردم ابهام و بدبینی شکل نگیرد.
 
وی افزود: برای نمونه که هدایای دانش آموز به معلم خود می دهد باید با حد و اندازه باشد تا خدایی ناکرده بزرگی هدیه منجر به تاثیرگذاری در نمره دانش آموز نباشد که این رویه برای نمایندگان نیز صدق می کند.
 
دیگر دانش آموز بوشهری نیز گفت: گاهی یک نماینده با رایزنی فردی را به قدرت رسانده و از رانت های وی استفاده می کند برای جلوگیری از این جنین فضای مسمومی، نمایندگان باید در این زمینه قوانین لازم را وضع کنند.
 
موسوی نژاد اظهار کرد: در موارد بسیاری افرادی با استفاده از ظرفیت رانت اطلاعاتی اقدام به اختلاس می کنند که باید در این ساز و کار مقابله ای توسط مجلس با قانون گذاری انجام شود.
 
دختر دانش آموز بوشهری نیز گفت: از نحوه تبلیغات کاندیداهای انتخابات نیز می توان به نحوه عملکرد آنان در صورت ورود به مجلس آگاه شد چرا که اصراف در تبلیغات درست نیست و هزینه تبلیغات نباید بیت المال تامین شود.
 
 
 
موحد ادامه داد: فردی که از همان دوران تبلیغات انتخابات هزینه های خارج از عرف دارد بدون شک در مدیریت بودجه نیز کنترل مناسبی نخواهد داشت.
 
با توجه به در پیش بودن انتخابات ۱۱ اسفندماه دیدگاه شما در مورد حضور یا عدم حضور در این عرصه چیست؟ حضور در انتخابات چه اهمیتی برای کشور دارد؟
 
موسوی نژاد گفت: نماینده مجلس فردی است که تنها یک سطح پایین تر از رییس جمهور بوده و برای کشور اهمیت زیادی دارد و طبق گفته رهبر معظم انقلاب فردی که پایبند به دین و کشور خود است باید رای بدهد.
 
وی افزود: چنانچه که مردم در انتخابات شرکت نکنند کشور در اذهان بین المللی کشوری ضعیف محسوب خواهد و به دنبال آن علاوه بر هرج و مرج جنگ های نرم و سخت بر کشور تحمیل می شود.
 
موسوی نژاد ادامه داد: رای دادن یک وظیفه است و باید داخل انتخابات شرکت کنیم چراکه رای ندادن به منزله انسان نبودن است و به طور قطع فردی که در انتخابات مشارکت نداشته نباید منتقد شرایط و وضعیت کشورش باشد.
 
دانش آموز دختر بوشهری نیز گفت: فردی که در انتخابات شرکت کرده و رای می دهد بدون تردید بعدها نیز می تواند نسبت به شرایط کشور اظهار نظر کند.
 
موحد اظهار کرد: شرکت نکردن در انتخابات به معنی سلطه پذیری و تن دادن به دخالت دشمنان در امور فرهنگ و سیاست کشور بوده از این رو حضور در انتخابات بسیار مهم و حیاتی است.
 
مناظره داغ رای اولی‌های بوشهری؛ «سی خاک بوشهر کسی دلش مثل مو نمیتپه»
 
دیگر دانش آموز دختر بوشهری نیز اظهار کرد: وقتی انتخابات برگزار و مردم در صحنه مشارکت حضور می یابند اهمیت آن در ایقای نقش اجتماعی مردم است.
 
واعظی افزود: وقتی مردم از نقش اجتماعی در یک صحنه برخورددار هستند باید در وحله نخست حضوری حداکثری از خود به نمایش بگذارند و انتخابی اصلح داشته باشند.
 
وی ادامه داد: وقتی مردم با انتخابی اصلح، فرد مدنظر به مجلس می فرستند در ادامه باید مطالبه گری داشته و در هر جا که نیاز بود مسائل و مطالبات خود را ارائه کنند تا مسیر فعالیت و تلاش نماینده و منتخب مردم تسهیل شود.
 
دانش آموز پسر بوشهری نیز گفت: زمان انقلاب خیلی به امام راحل(ره) پیشنهاد تشکیل حکومت اسلامی دادند که امام مخالف بود چرا که اعتقاد داشت جمهوری اسلامی باید شکل بگیرد تا مردم در قالب جمهوریت که یکی از پایه های آن انتخابات است در آینده کشور سهمی باشند.
 
ریاحی ادامه داد: چنانچه درصد حضور مردم در صحنه انتخابات زیر ۴۰ درصد باشد این به منزله پشت کردن مردم به نظام است و این مشارکت کشور را مورد تهاجم سخت قرار می دهد که نمونه آن بمباران کشوری توسط آمریکایی ها پس از انتخاباتی با کمترین میزان آرا مردمی بوده است.
 
وی ادامه داد: به همین دلیل است که رهبر معظم انقلاب به بالابردن میزان مشارکت انتخاباتی تاکید دارد چراکه این مشارکت به منزلت عزت و اقتدار کشور است.
 
ریاحی گفت: همچنین باید تدبر کرد که چرا دشمنان تاکید بر شرکت نکردن در انتخابات دارند مگر این انتخابات چه تاثیر بر آنان می گذارد؟
 
دیگر دانش آموز بوشهری نیز گفت: کشور ما جمهوری اسلامی و مردم‌پایه است که مبنا و فکر کلی آن باید اسلامی باشد و مردم با مشارکت خود اصل جمهوریت اسلامی را تحقق می کنند.
 
شفیعی عنوان کرد: کسی که در انتخابات شرکت نمی کند این رای ندادنش نیز یک رای است و دوست دارد منفعل باشد و مشکلات مانند افزایش نرخ ارز و تصویب برجام و افزایش اجاره بها و مالیات نیز برای وی اهمیتی ندارد.
وی ادامه داد: همان طور که رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند "حضور در انتخابات به منزله بیمه کشور است که سود عده ای نیز مشارکت نکردن مردم در انتخابات است" پس حضور پرشور در انتخابات به منزل این است که مردم حامی و پشتیبان انقلاب اسلامی است و هر جا که مردم وارد شدند کشور نیز پیشرفت می کند.
 
ایرنا: راه‌های افزایش مشارکت مردم در انتخابات چیست؟
 
موسوی نژاد گفت: برای رای دادن باید انگیزه نیز وجود داشته باشد و باید داوطلبان انتخابات طوری عمل کنند تا مردم به زندگی بهتری هدایت شوند.
 
وی افزود: این که باید دید داوطلبان چه برنامه ای برای بهبود زندگی مردم دارند این روند به بالا بردن مشارکت مردم نیز کمک می کند.
 
ضحی موحد گفت: با رسانه های قوی موجود در کشور باید مردم را از منفعت رای دادن آگاه کرد تا داوطلبان باید سخنرانی هایی منجر به افزایش انگیزه برای مردم کنند.
 
وی بیان کرد: بیشتر هم نسل های من در فضای انتخابات قرار نگرفته و چندان دارای شم سیاسی نیستند که نیاز است در این زمینه توسط مسئولان یک پیش آگاهی مناسب به آنها داده شود.
 
دیگر دانش آموز دختر بوشهری نیز گفت: در دل صحبت های دوستم که به وجود رسانه های قوی اشاره کردند به راحتی از طریق رسانه می توان انگیزه مشارکت مردم در انتخابات را افزایش داد.
 
واعظی افزود: حضور نماینده در بین مردم مهم است و وی باید بدون قید و بند رسمی و اداری در بین مردم حضور پیدا کند بدون شک چنین رویکردی می تواند زمینه ساز تقویت مشارکت و جلب اعتماد مردم می شود.
 
دانش آموز پسر بوشهری نیز گفت: کشور در حوزه رسانه ضعیف است و برای نمونه در موضوع کوروش قیمت کمپانی گوشی آیفون ۲۰ میلیون تومان اعلام شد و احتمال کلاهبردای وجود داشت اما در حوزه رسانه توانستند اشخاص مهم و سلبریتی را علم کرده و جلب اعتماد کنند و با تبعیت مردم از سلبریتی ها کلاهبرداری بزرگ انجام پذیرفت.
 
ریاحی افزود: اگر افراد و سلبریتی ها، از فضایی که در اختیار دارند کار رسانه‌ای در ایام انتخابات کنند می توان به افزایش مشارکت انتخاباتی کمک شایانی انجام دهند.
 
دانش آموز پسر بوشهر نیز گفت: امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت که رهبری فرمودند توسط دست اندرکاران برگزاری انتخابات قرار گیرد، همین موضوع می تواند به مشارکت انتخاباتی ختم شود.
 
شفیعی گفت: البته با توجه به پیشینه انتخابات گذشته، در این دوره نیز در موضوع سلامت انتخاباتی جایی برای نگرانی وجود ندارد و امنیت رای مردم تامین شده است.
 
وی ادامه داد: مشارکت نیز به خود مردم ربط دارد و دیگری که مهم است و به آن توجه شود موضوع رقابت است که عده ای با یک دست کردن افراد و جریان ها کار اشتباهی مرتکب شده اند.
 
دانش آموز پسر بوشهری یادآور شد: سطح مطالبات مردمی در انتخابات از غذا و ضیافت های شام به شفافیت و مطالبات بزرگ منطقه ای تبدیل شده در حالی که برخی داوطلبان منتهای وعده هایشان بردن این فرد و آن فرد بر سر یک کار و شغلی است.
 
ایرنا: نقش شبکه های اجتماعی در سنجش میزان مشارکت مردم چگونه است؟
 
دانش آموز پسر بوشهری گفت: شبکه اجتماعی از عوامل مهم در هر کشور است و اگر روی یک موضوع حساس شود می تواند زمینه جهانی شدن آن رخداد و رویداد را فراهم کند که در موضوع متروپل به خوبی دیده شد.
 
موسوی نژاد اظهار کرد: در موضوع انتخابات نیز رسانه با کارکرد خود می تواند به برجسته شدن یک فرد شایسته و یا فاقد کارایی مناسب اقدام کند.
 
دانش آموز دختر بوشهری نیز گفت: رسانه فضایی بزرگ و تاثیرگذار بر افکار عمومی است ومی تواند کوچک ترین سوژه را به موضوعی جهانی تبدیل کندکه این نشان از اهمیت رسانه برای آگاه سازی و مشارکت شایسته مردم در انتخابات است.
 
موحد افزود: رسانه نقش های بسیار مهمی دارد که باید از آن استفاده سودمندی شود.
دیگر دانش آموز دختر بوشهری نیز گفت: رسانه تاثیر زیادی بر افکار عمومی دارد و یکی از وسیله هایی است که در زمان های متفاوتی همهمه و جوی ایجاد می کند که می تواند موجی را براه اندازد.
 
واعظی افزود: رسانه در انتخابات نیز نقش مهمی دارند و اگر مردم و زمام داران استفاده درستی کنند می تواند تاثیر مثبتی در مشارکت انتخاباتی ایفا کند.
 
دیگر دانش آموز بوشهری نیز گفت: رسانه به نظر من مهم ترین چیز در هر بحث و انتخابات است و مردم چه کم یا چه زیاد تحت تاثیر آن قرار می گیردند که در شرایط انتخابات نتایج این اثرگذاری قابل مشاهده است.
 
ریاحی اظهار کرد: رسانه های معاند در مقطعی توانستند در کشور ما ایجاد اغتشاش کنند و دشمن بر خلاف ما کار رسانه ای خوب بلد است و نمونه منفی آن نیز کار کوروش کمپانی است، فردی که رسانه خوبی داشته باشد موفقیت بیشتری نیز کسب می کند.
 
دیگر دانش آموز بوشهری نیز گفت: افکار عمومی جامعه در دست رسانه ها است و رسانه های معاند با حدود ۵۰ شبکه تلویزیونی به شکل ساعتی در حال پمپاژ اخبار علیه نظام ما است که در فصل انتخابات اثر فعالیت های انها مشهود است.
 
شفیعی افزود: در رسانه ضعف داریم و آنجا که باید نمی توانیم خوراک رسانه ای مردم تامین کنیم و اکنون در جنگ شناختی دشمن با ایجاد ناامیدی به کاهش مشارکت انتخاباتی کمک می کنند که در تقابل با دشمن باید امیدآقرینی کنیم و تبیین شود مردم با انتخابات می توانند در سرنوشت کشور مشارکت کنند.
 
وی ادامه داد: مردم باید از لحاظ فکری از سلبریتی ها مستقل شوند تا در انتخاب خود به اشتباه نیفتند.
 
سوال ایرنا: نقش آموزش پرورش برای افزایش سطح اطلاعات دانش آموزان و مشارکت رای اولی ها در انتخابات چیست؟
 
دانش آموز پسر بوشهری گفت: باید به دانش آموز فهماند که یک رای چه تاثیری و در سرنوشت و پیشرفت کشور دارد.
 
موسوی نژاد ادامه داد: خیلی از دانش آموزان در فضای سیاسی کشور نیستند و حتی شاید از وظایف یک نماینده نیز اطلاع چندانی نداشته باند که نیاز است در قالب های مختلف آنها را به این وظایف آشنا کرد.
 
دانش آموز دختر بوشهری گفت: از آنجایی که نوجوان خیلی کم آگاهی دارد و ذهنش آماده پذیرش هر نوع اطلاعاتی است خیلی راحت می توان در روند انتخاب یاآگاهی سیاسی آنان را جهش داده و آگاه شان کنیم.
 
موحد افزود: با رخ ندادن این رویکرد نوجوانان از جاهایی اطلاعات اشتباه می گیرند که برخلاف اهداف و آرمان های کشور است.
 
دانش آموز پسر بوشهری عنوان کرد: در مجموع آموزش و پرورش بوشهر فعالیت زیادی در این عرصه ندارد و نتوانسته دانش آموزان را ان چنان که باید و شاید در حوزه سیاسی و فرهنگی آماده پذیرش برای ورود به اجتماع کند.
 
واعظی دانش آموز دختر بوشهری نیز گفت: یکی از ابزارهای مشارکت حداکثری مردم خود آموزش و پرورش است که تعدادی زیادی دانش آموز در بدنه این وزارتخانه قرار دارند.
 
وی افزود: آموزش و پرورش می تواند ابزاری برای ترغیب رای اولی ها باشد و می تواند با برگزاری نشست های بصیرتی شبه ها را برای آنان رفع کرد تا در انتخابات مشارکتی موثر داشته باشد.
 
ریاحی دانش آموز پسر بوشهری نیز گفت: به عقیده اینجانب چنانچه دانش آموز امروز تحت تاثیر شدید رسانه های معاندین قرار گرفته و عملا تا حدودی تفکرات نوجوانان امروزی توسط همین شبکه ها مدیریت می شود.
 
دانش‌آموز پسر بوشهری نیز گفت: آموزش و پرورش کم کاری داشته و به نظرم می‌توانند با آوردن چند استاد برجسته به بالا بردن سواد انتخاباتی دانش آموزان کمک کند.
 
شفیعی افزود: وزارت آموزش و پرورش همان طور که از اسمش پیدا است باید هر دو مقوله آموزش و پرورش را بخوبی ‌کار کند در حالی در هر دو مقوله آموزش و پرورش موفق عمل نکرده است.
 
وی اظهار کرد: دانش‌آموزان در ۱۲ سال روزانه هشت ساعت در بدنه آموزش و پرورش در مدارس حضور پیدا می‌کنند که اگر با آنها به درستی کار شود دانش آموزان مومن، انقلابی، دانشمند، ورزشکار و مقید به اسلام بار می آیند.
 
دانش آموز پسر بوشهری گفت: توجه آموزش و پرورش به حدود ۲ میلیون دانش آموز رای اولی نباید تنها منتهی به ایام انتخابات باشد و باید دانش جوری تربیت شود که چندین سال برای حضور و مشارکت در انتخابات لحظه شماری کند.
 
ایرنا: به عنوان رای اولی تصمیم به حضور در انتخابات و دادن رای دارید؟
 
موسوی نژاد دانش آموز پسر بوشهری گفت: از آنجا که به عنوان یک رای اولی پيرو رهبر معظم انقلاب و دین اسلام هستم به طور حتم در صحنه انتخابات شرکت خواهم کرد چراکه رهبری یکی از وظایف اساسی را مشارکت در انتخابات عنوان کرده است از این رو باید فردی سالم، مدبر و برخوردار از علم روز باشد.
 
موحد دانش آموز دختر بوشهری گفت: به عنوان یک دانش آموز برای ساختن آینده خود در انتخابات ۱۱ اسفندماه شرکت خواهم کرد.
 
واعظی دانش آموز بوشهری نیز گفت: یک سری مطالبات دارم که برای حل شدن آنها به طور حتم باید رای خود را به صندوق بیندازم و قادر نیستم به عنوانی فردی منفعل در یک گوشه بنشینم و نسبت به انتخابات بی تفاوت باشم.
دانش آموز پسر بوشهری عنوان کرد: باید رای بدهم تا بتوانم مطالبات مهم مانند حرفه‌ای شدن سربازی، شکست انحصار مسکن، عادلانه شدن مالیات‌ها و ناترازی‌ها را از یک فرد پیگیری کنم.
 
ریاحی گفت: دشمن به دنبال کاهش مشارکت انتخاباتی است و من رای می‌دهم‌ تا بتوانم در آینده خود سهیم باشم و نماینده‌ای انتخاب کنم که برای آینده جامعه سرنوشت ساز باشد.
 
شفیعی گفت: حال که دشمن روی موضوع شرکت نکردن در انتخابات دست گذاشته خود را مکلف به حضور در انتخابات می‌دانم.
 
وی ادامه داد: بدون شک در ۱۱ اسفند با حضور پای صندوق، رای می‌دهم چرا که در برابر حال و آینده کشور مسئول هستم.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید