کد خبر : ۷۰,۵۸۹
۱ اسفند ۱۴۰۲ ۱۴:۱۸
روزنامه اسپانیایی زبان ال پائیس، ضمن درخواست برای مقابله با قتل عام اسرائیل در غزه، تأکید کرد که حمله ویرانگر اسرائیل به رفح، نیازمند فشار فوری اتحادیه اروپا به این رژیم می‌باشد و باید در خصوص توافقنامه‌های تدوین شده با اسرائیل بازنگری کرد.
 ال پائیس در گزارشی نوشت: اگرچه به نظر نمی‌رسد هیچ چیز بتواند بنیامین نتانیاهو را متوقف کند، اما جامعه بین‌المللی نمی‌تواند به محکومیت‌های بی اثر صرفا لفظی در برابر حملات ارتش اسرائیل به غزه بسنده کند و بی شک که در صورت عملی شدن تهدید اسرائیل و حمله به رفح، غزه می‌تواند دور جدید از کشتار و فجایع را تجربه کند.
 
خصوصا که با توجه به مسدود شدن مرز مصر با غزه، برخلاف دور قبل بمباران های اسرائیل، این بار پناهندگان فلسطینی هیچ مفری از حملات این رژیم نخواهند داشت.
 
با این حال، برخی شواهد نشان می‌دهد که عملیات نظامی اسرائیل در رفح ممکن است پیامدهای بسیار متفاوتی نسبت به دور قبل حملات برای این رژیم در پی داشته و واکنش‌های قابل توجهی به دنبال داشته باشد. مصر هشدار داده است که مهاجرت صدها هزار فلسطینی به این کشور تهدیدی برای صلح با اسرائیل خواهد بود. همینطور ایالات متحده  که پیش از این تحریم‌هایی علیه شهرک نشین‌های اسرائیلی اعمال کرده بود، تلاش‌های خود را برای دستیابی به آتش‌بس جدید 2 برابر کرده است. همچنین نارضایتی از نتانیاهو در میان وزارت‌های امور خارجه کشورهای غربی نیز که تاکنون به شکل همه جانبه از وی حمایت کرده‌اند، شکل گرفته است. چندی پیش وزیر امور خارجه آلمان، در برابر همتای فلسطینی خود به اسرائیل یادآوری کرد که مبارزه این رژیم باید علیه تروریسم باشد و نه غیرنظامیان بی‌گناه.
 
در این زمینه ابتکار عمل اسپانیا و ایرلند که اخیرا انجام شد نیز قابل توجه است. در نامه‌ای که توسط رئیس دولت اسپانیا و نخست‌وزیر ایرلند، امضا شده هر 2 کشور از رئیس کمیسیون اروپا، خواسته‌اند تا بازنگری در توافقنامه همکاری اتحادیه اروپا با اسرائیل به دلیل نقض احتمالی حقوق بین‌الملل را کلید بزند. بر اساس این توافقنامه که از سال 2000 اجرایی شده است، اتحادیه اروپا اسرائیل را به عنوان یکی از مهمترین شرکای خود در منطقه در نظر می‌گیرد.
 
به نوشته این روزنامه اسپانیایی زبان، کمیسیون مربوطه باید نظریه‌ای تهیه کند که می‌تواند منجر به تعلیق یا توقف توافقنامه شود. احتمالا مسیر یکپارچه شدن اتحاد اروپا در مورد جنگ غزه سخت و طولانی خواهد بود، اما پیشنهاد اسپانیا و ایرلند می‌تواند نقطه عطفی در مسیر روابط اتحادیه اروپا با اسرائیل قلمداد گردد.
 
انتهای پیام

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید