کد خبر : ۶۷,۹۱۶
۱۳ آذر ۱۴۰۲ ۱۰:۰۸
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: اگر جامعه به‌دنبال پیشرفت و تحول است باید تصمیمات پژوهش‌ محور را رویکرد اصلی خود دانسته و توسعه بر اساس دانش و تحقیق را در تمام شئون اجتماعی، سیاسی و فرهنگی و اقتصادی، سرلوحه کار خود قرار دهد.
حميد بهلولی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: پژوهش به معنای عام، بررسی یا کاوشی سخت کوشانه و به معنای خاص، تحقیق و تجربه‌ای جامع با هدف‌ کشف واقعیت‌های نو و تفسیر درست این واقعیت‌ها است.
 
وی با بیان اینکه دانشگاه می‌تواند بستر و ساختار مناسبی برای علاقه‌مندان به پژوهش که غالباً دانشجویان و شرکت‌های نوپا و دانش بنیان هستند ایجاد کند، تصریح کرد: پژوهش در دانشگاه از طرق مختلف قابل انجام است مانند؛ تعریف عناوین تحقیقاتی در قالب پایان نامه و رساله برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی که اعضای هیئت علمی‌دانشگاه‌ها به عنوان استاد راهنما و مشاور نقش مهمی در به ثمر رسیدن تحقیقات به عهده دارند لذا پژوهش در دانشگاه‌ها می‌تواند از طریق مراکز رشد، مراکز تحقیقاتی و سراهای نوآوری که در دانشگاه‌ها مستقر هستند، هم دنبال شود.
 
بهلولی با اشاره به اینکه برنامه‌ها معمولا در شورای پژوهشی واحد مطرح می‌شود و به جمع بندی می‌رسد، سپس در ستاد ویژه‌ای به نام ستاد هفته پژوهش و فناوری مصوب می‌شود، اظهارکرد: براساس پتانسیلی که در دانشگاه وجود دارد حضور اعضای هیئت علمی توانمند در رشته‌های مختلف و ساختارهای مناسب برای پژوهش مثل آزمایشگاه‌ها ، کارگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی می‌تواند مبنای مناسبی برای برنامه‌ریزی پژوهشی باشد.
 
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی تصریح کرد: برنامه‌ریزی و داشتن افق چندساله می‌تواند در بلند مدت باعث محقق شدن اهداف عالیه دانشگاه شود و در این بین نظارت کافی و انتخاب افراد دارای شایستگی که جهادی عمل کنند و منافع دانشگاه را بر منافع فردی ترجیح دهند، می‌تواند کمک کننده باشد.
 
وی در خصوص به نتیجه رسیدن فعالیت‌های علمی گفت: باید حمایت‌های کافی از فعالیت‌های علمی انجام شود و دانشگاه تا حدی می‌توانند این حمایت‌ها را داشته و از یک جایی به بعد بایستی سرمایه گذاران بخش‌های خصوصی و دولتی وارد عمل شوند.
 
بهلولی در خصوص برنامه‌های هفته پژوهش گفت: برگزاری سخنرانی‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی، بازدیدهای علمی، برپایی نمایشگاه از دستاوردهای پژوهشی و فناورانه طی یک سال اخیر و معرفی پژوهشگران و فنآوران برتر دانشگاه، از برنامه‌هایی است که در هفته پژوهش انجام می‌گیرد.
 
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه شیوه پژوهش کوششی نظام‌مند جهت دستیابی به هدف پژوهش است، گفت: روش علمی یا روش پژوهش علمی، فرایند جستجوی منظم برای مشخص ساختن یک موقعیت نامشخص است، لذا می‌توان به خوبی پذیرفت که هیچ علمی فاقد روش نیست و دستاوردهای هر پژوهش علمی به همان نسبت حائز ارزش‌اند که با روش‌هایی درست اخذ شده باشند.
 
وی افزود: انتخاب یک روش پژوهش مناسب، پژوهشگر را تا حد زیادی در پیشگیری از بروز اشتباهات یاری و به‌کارگیری آزمون‌های آماری مناسب با روش پژوهش، منجر به حصول اطمینان از دقت و صحت نتایج بدست آمده می‌گردد و اگر یک مطالعه با روش علمی که مبتنی بر روش تحقیق صحیح صورت گیرد صحت و دقت داده‌های برآورد شده بسیار بیشتر خواهد شد.
 
بهلولی گفت: توسعه شهرها و کشورها جز با پژوهش‌محور شدن و دانش‌مداری رقم نمی‌خورد و کشورهای توسعه‌یافته دارای نوعی نظام پژوهشی هدفمند هستند که نشانگر ارتباط متقابل بین سیاست‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آنان با سیاست‌های تحقیقاتی و پژوهشی است.
 
انتهای پیام
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید