کد خبر : ۶۶,۲۳۷
۳ آبان ۱۴۰۲ ۱۸:۴۵
لباس‌های محلی  جزیره خارگ؛ اوج زیبایی در نهایت سادگی
 همه افسانه‌ها و پیشینه مردمان دیار جزیره خارگ با آداب‌ورسوم و پوششی پیوند خورده است که اگر در ایران اسلامی بی‌نظیر نباشد می‌شود گفت کم‌نظیر و تکرارنشدنی است، پوشاک مردم خارگ در نهایت زیبایی و سادگی نمادی از پوشش اصیل اسلامی است که امروز جز در برخی مناطق روستایی و عشایری شاید دیگر نتوان نشانی از آن یافت.
 
پوشش زنان خارگی نمادی از هویت و فرهنگ این دیار
 
پوشاک زنان خارگی بنا به موقعیت اجتماعی، اقتصادی و از طرفی شرایط سنی از ویژگی‌های مشخصی برخوردار است به‌طوری‌که پوشاک زنان خارگ با پارچه‌های الوان در رنگ‌ها و طرح‌های شاد با سربندهای زیبا و رنگی است وزنان مسن‌تر پارچه‌هایی به رنگ تیره با طرح‌های ساده و سربندی سیاه‌وسفید را ترجیح می‌دهند.
 
روسری‌های زنان خارگی که در زبان محلی به آن «گل ونی» می‌گویند علاوه بر پوشیده بودن، زیبایی خاصی به زنان خارگی می‌دهد.

 

به‌واسطه زیبایی و جذابیت‌های ویژه لباس‌های محلی، امروزه استفاده از این لباس‌ها در خارگ، به‌خصوص در مراسم جشن و شادی، رونق زیادی گرفته و از طرفی خوشحالیم که مانع فراموشی این عنصر فرهنگی مهم یعنی البسه محلی، شده‌ایم.

 

این هنر، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای صادرات دارد که ما نیازمند حمایت اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان هستیم که در زمینه ارائه تسهیلات و حمایت‌های نمایشگاهی، همکاری لازم و مطلوب را با ما داشته‌اند.

 

پوشش محلی خارگی علاوه بر زیبایی خاص، پوششی اسلامی است که تلاش داریم، به فراموشی سپرده نشود و از طرفی دیگر برای اینکه این البسه، همواره موردتوجه و استفاده قرار گیرد، طرح‌های مدرن و مجلسی نیز تولید کرده‌ایم تا سلیقه‌های مختلف از آن استفاده کنند.

 

یکی از نیازهایی که ما در این حوزه داریم، راه‌اندازی آموزشگاه پوشاک سنتی در خارگ است که امید می‌رود با حمایت اداره کل میراث‌فرهنگی استان بوشهر، دستورات لازم برای این کار، صادر شود تا هنرمندان و تولیدکنندگان استان از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

 

 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید