کد خبر : ۶۵,۵۴۲
۱۶ مهر ۱۴۰۲ ۲۱:۵۹
صیدهای غیرمجاز از جمله صید «پرساین» یکی از مهمترین تهدیدات برای آبزیان در خلیج فارس است که انتظار می‌رود برخورد جدی و قاطع با این شیوه صید صورت گیرد.
به گزارش خارگ نیوز، صید و صیادی از مشاغل قدیمی مردم در استان بوشهر است که از گذشته‌های دور به صورت سنتی توسط ساحل‌نشینان انجام می‌شده و امروزه به صورت حرفه‌ای با ابزار جدیدتر در حال انجام است.
 
ذخایر دریایی محدود است و باید تلاش شود که از این ذخایر به خوبی مراقبت شود و از شیوه‌های صحیح صید در زمان‌های مشخص شده به گونه‌ای استفاده شود که ضمن کسب رزق و روزی برای صیادان، مشکلی برای ذخایر دریایی پیش نیاید.
 
استفاده از برخی شیوه‌های صید از جمله «ترال» و «پرساین» در آب‌های خلیج فارس در سال‌های اخیر افزایش یافته است؛ شیوه‌هایی از صید که موجب می‌شود بسیاری از ذخایر دریایی که استفاده خوراکی هم ندارند از بین برند.
 
پرساین یکی از روش‌های بسیار رایج صیادی در ایران و جهان است که بسته به جغرافیا و کشور و نیز امکانات موجود، شکل آن تغییر می‌کند. در این روش معمولاً یک تور به شکل دیواره عمودی یا کیسه، برای جمع کردن ماهی استفاده می‌شود. یک سر تور ثابت قرار می‌گیرد (در ساحل یا در کشتی) و سر دیگر در محیط خاصی از دریا باز و پخش می‌شود، سپس هردو سر به شکل همزمان توسط قایق در دریا و یا توسط نیروی انسانی و تراکتور و… در ساحل کشیده می‌شود.
 
در این روش صید قسمت فوقانی تور پرساین دارای بویه و قسمت تحتانی متصل به زنجیر و حلقه‌های مخصوص به نام SNAP RING است که باعث می‌شود تور پرساین همچون دیواره‌ای مسیر حرکت گله ماهی را سد کرده و گله را در خود محصور کند.
 
در این روش صید، ماهیان نابالغ نیز در بین دیگر آبزیان در تور گرفتار می‌شوند و در حالی که این ماهیان نابالغ مصرف خوراکی ندارند، از بین می‌روند تا نسل آنها در خطر قرار گیرد.

 

توسعه و تقویت آبزی پروری و جلوگیری از صید غیرمجاز از مهمترین راهکارها برای حفظ و نگهداری ذخایر دریایی است که هم ساحل نشینان و صیادان باید در این زمینه تلاش کنند و هم مسئولان باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید