کد خبر : ۶۲,۳۴۱
۱ مرداد ۱۴۰۲ ۰۶:۳۴
کاهش آسیب های اجتماعی در محرم/ شیرینی بخشش در ماه شهادت
آمارهای ارائه شده حاکی از آن است که میزان وقوع جرم و جنایت در ماه محرم کاهش ۴۰ درصدی دارد و این یعنی وقتی عوامل معنوی و دینی پررنگ‌تر می‌شود، جرم و جنایت کاهش قابل ملاحظه ای می یابد.
به گزارش خارگ نیوز، افزایش ضریب امنیت اجتماعی جامعه و کاهش جرم و بزهکاری از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان است؛ زیرا فقدان هر یک از امور چون هویت پذیری و یا افزایش هرگونه بزهکاری مانند، اعتیاد و شرارت می‌تواند نتایجی چون کاهش همبستگی و همگرایی، بحران اجتماعی- فرهنگی و فقدان امنیت اجتماعی یک جامعه را در پی داشته باشد.
 
یکی از کارکردهایی که می‌توان برای محرم و فرهنگ عاشورایی بر شمرد، هویت بخشی به افراد جامعه است.
 
بر اساس تحقیقات، فضای معنوی و باورهای مذهبی حاکم در این ماه، مانع از آن می‌شود که برخی افراد و حتی مجرمان مرتکب جرم شوند.
 
به اعتقاد صاحبنظران عوامل مختلفی در پایین بودن آستانه تحمل جامعه و افزایش خشونت‌های اجتماعی در دهه‌های اخیر نقش دارد که در این میان کاهش اعتقادات دینی در برخی افراد و خانواده‌ها، نقش بسزایی در بروز این مسائل داشته است.
 
عده‌ای از کارشناسان در تأثیر اعتقادات مذهبی بر کاهش جرایم معتقدند که، اعتقادات دینی سبب ایجاد امنیت اخلاقی شده و این امنیت موجب کنترل درونی و بروز رفتارهای ارزشی می‌شود.
 
امروزه یکی از شیوه‌هایی که در اکثر کشورهای جهان برای جلوگیری از جرم و تخلفات انجام می‌شود، که اثر مهمی هم از خود نشان داده، شیوه مذهب درمانی است.

 

تقویت باورهای مذهبی و بهره گیری از ماه‌های محرم و صفر، به این عنوان که در این زمان محیط اجتماعی سالم‌تر و رفتارهای مردم بر پایه فطرت سالم و اسلامی شکل می‌گیرد می‌تواند در تعمیم و گسترش فضایی سالم در دیگر ماه‌های سال مفید باشد.

 

به یقین نقش اعتقادات مذهبی و باورهای دینی در کاهش تخلف و جرم بر کسی پوشیده نیست، بنابراین بر مسئولان است تا با کارهای فرهنگی در جامعه، باورهای دینی و اعتقادات مذهبی مردم را تقویت کرده و در برای پیشگیری از جرم و جنایت از آن بهره گیرند.

 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید