کد خبر : ۶۰,۲۰۹
۱۱ خرداد ۱۴۰۲ ۰۹:۵۱
مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان با اشاره به تشکیل قرارگاه تنش آب آشامیدنی در این استان گفت: طبق تاکید و ابلاغ استاندار طی ۲ روز گذشته ۲ نشست این قرارگاه با حضور فرمانداران سمنان و شاهرود به عنوان رییس مدیریت بحران در شهرستان‌ها برگزار و برای اجرای راهکارهای سریع و اولیه رفع مشکل کم‌آبی آشامیدنی تصمیم‌گیری‌ شد.
کمال طاهریان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اتصال چاه‌های آب باکیفیت در اختیار دستگاه‌های اجرایی به شبکه آبرسانی آب آشامیدنی از جمله تصمیم‌گیری‌ها برای رفع یا کاهش مشکل کم‌آبی است.
 
وی تصریح کرد: طبق ماده ۱۸ قانون مدیریت بحران در صورت وقوع شرایط اضطرار، همه دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تمامی اعتبارات خود به جز حقوق و مزایای کارکنان برای رفع اضطرار جابه‌جا کنند.
 
مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سمنان اظهار کرد: برای رفع مشکل کم‌آبی در استان سمنان از ردیف‌های اعتباری مختلف درخواست اعتبار شده است.
 
وی ابراز کرد: اکنون دبی چشمه آب روزیه از منبع تامین آب سمنان به ۲۵۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است و هر لحظه که این میزان خروجی آب کاهش یابد شرایط آبرسانی در بخش آشامیدنی دچار ناپایداری می‌شود.
 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان با بیان اینکه تمامی مسوولان استان با اهتمام ویژه به دنبال رفع مشکل کم‌آبی آشامیدنی هستند، اظهار کرد: نمی‌توان زمان دقیقی از رفع مشکل افت فشار و قطعی آب اعلام کرد.
 
استاندار سمنان روز گذشته (چهارشنبه) در نشست ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان سمنان با حضور نژاد جهانی معاون مدیریت بحران کشور در سالن همایش مدیریت بحران استانداری گفت: استان سمنان با کمبود ۵۱۰ لیتر بر ثانیه آب در حوزه شهری و ۳۵۰ لیتر بر ثانیه در حوزه روستایی مواجه است.
 
سیدمحمدرضا هاشمی افزود: ۹۹ و چهار دهم درصد مساحت استان سمنان با خشکسالی روبرو است که از این‌ میزان ۸۰ درصد آن شدید و بسیار شدید است.
 
وی تصریح کرد: اولویت تامین آب در استان سمنان در بخش آشامیدنی است و باید تمامی امکانات و تجهیزات استان برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز به‌کار گرفته شود.
 
استان سمنان با مقدار بارش کمتر از میانگین و تبخیر بالاتر از متوسط کشور، ظرفیت محدود آبهای زیرزمینی، همچنان با مساله کمبود آب مواجه است و مردم چشم‌انتظار اقدام جدی برای این مساله هستند.
 
قرارگاه تنش آب آشامیدنی در استان سمنان تشکیل شد/ اهتمام ویژه برای رفع مشکل
 
بنا بر اعلام شرکت آب و فاضلاب استان سمنان در سال ۱۴۰۱، خروجی آب چشمه روزیه سمنان به عنوان منبع تامین آب این شهر از ۵۴۰ لیتر بر ثانیه در سال ١۴٠٠ به ۳۴۵ لیتر در ثانیه در ١۴٠١ کاهش یافت و اکنون خروجی آب به ۲۵۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافته است.
 
طبق گزارش‌های سال ۱۴۰۱، ورودی آب چشمه گل‌رودبار از دیگر منابع تامین آب شهر سمنان نیز از ۱۶۰ به ۱۱۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافت و در مجموع نیاز آب آشامیدنی استان سمنان ۹۸۵ لیتر بر ثانیه، اما ظرفیت تامین آب استان ۸۳۰ لیتر بر ثانیه است.
 
در اجرای طرح امید بخشودگی بهای آب مشترکان کم و خوش‌مصرف و افزایش تصاعدی تعرفه مشترکان بدمصرف، کمتر از پنج درصد مشترکان خانگی شهرهای استان سمنان بدمصرف بودند و این گفته گواه بر صرفه‌جویی مشترکان خانگی و بحران کم‌آبی در سمنان است.
 
استان سمنان سالانه ۱۳۳ میلیون متر مکعب کسری آب‌های زیرزمینی و سه و ۲ دهم میلیارد مترمکعب کسری مخزن انباشته دارد و صرفه‌جویی ۱۷۸ میلیون مترمکعبی آب در سند سازگاری با کم آبی استان تا سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده است.
 
طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب استان سمنان، خروجی آب چشمه روزیه سمنان به عنوان منبع تامین آب این شهر از ۵۴۰ لیتر بر ثانیه در سال ١۴٠٠ به ۳۴۵ لیتر در ثانیه در ١۴٠١ کاهش یافت.
 
ورودی آب چشمه گل‌رودبار از دیگر منابع تامین آب شهر سمنان نیز از ۱۶۰ به ۱۱۰ لیتر بر ثانیه کاهش یافت و در مجموع نیاز آب آشامیدنی استان سمنان ۹۸۵ لیتر بر ثانیه، اما ظرفیت تامین آب استان ۸۳۰ لیتر بر ثانیه است.
 
میانگین بارندگی‌ استان سمنان در سال بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیمتر، در کشور ۲۵۰ میلیمتر و تبخیر چنان در استان سمنان بالا است که اگر میزان آبی در ارتفاع ۲ متر و ۲۰ سانتیمتر زیر نور آفتاب داشته باشیم، در یکسال تبخیر می‌شود و این موضوع نشان از بحران کم‌آبی در سمنان است.
 
طبق آمارها، یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب برای پاسخ به نیاز استان سمنان، آب استحصال می‌شود و از مجموع آب استحصالی برای رفع نیاز آبی سمنان تنها ۳۰ درصد آب با کیفیت است و دیگر چاه‌های آب دارای هدایت الکتریکی (ec) بالا است
 
۸۲۴ میلیون مترمکعب آب مصرفی استان سمنان از محل منابع آب زیرزمینی شامل چاه، چشمه و قنات و ۱۹۲ میلیون متر مکعب از محل منابع آب‌های سطحی شامل رودخانه و نهرها تامین شده است.
 
از مقدار آب مصرف شده از محل منابع آب زیرزمینی، ۸۳ درصد در بخش کشاورزی، ۱۳ درصد در بخش شرب و چهار درصد در بخش صنعت مصرف می‌شود و از ۱۹۲ میلیون متر مکعب آب سطحی مصرف شده، ۹۳ درصد در بخش کشاورزی، ۶ درصد در بخش شرب و یک درصد در بخش صنعت است.
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید