کد خبر : ۵۷,۶۱۵
۷ اسفند ۱۴۰۱ ۱۰:۱۵
تکاپوی دیرهنگام برای مدیریت بازار/کم‌کاری در دی یقه نوروز را گرفت
تعلل نهادهای متولی در استان بوشهر خرید تضمینی میوه مورد نیاز شب عید در فصل برداشت، سبب شد تا قیمت میوه در روزهای پایانی سال متلاطم شود.
با فرارسیدن ایام پایان سال، خرید مایحتاج شب عید، دغدغه مردم شده و با توجه به تقارن عید ۱۴۰۲ با ماه رمضان، این مسأله نمود بیشتری می‌یابد.
 
شرایط امسال بازار با سنوات قبل متفاوت‌تر است، شوک قیمتی ناشی از افزایش قیمت دلار در چند هفته گذشته سبب افزایش بهای برخی کالاهای اساسی مانند گوشت و برنج شده و البته خریدهای نوروزی مانند آجیل و البسه و کیف و کفش را هم تحت تأثیر قرار داده است.
 
نظارت بر بازار و کنترل فرآیند قیمت‌گذاری کالاهای اساسی در این بین ضروری بوده و پیش بینی بازارچه‌ها، نمایشگاه‌های بهاره، افزایش گشت‌های کنترلی و تشدید فعالیت بازرسان نهادهایی مانند تعزیرات، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و غیره از جمله راهکارهای نهادهای متولی برای کنترل بازار است.
 
با توجه به افزایش قیمت‌ها، شاید خانوارها بتوانند از خرید برخی اقلام مانند آجیل، کیف و کفش و لباس عید، چشم پوشی کنند و یا کمتر سراغ گوشت قرمز و ماهی بروند ولی خرید میوه قابل چشم پوشی نیست.
 
در سنوات گذشته سازمان تعاون روستایی به نمایندگی از دولت مازاد محصولات سیب و پرتقال را از باغداران خریداری کرده و در روزهای منتهی به شب عید، این میوه‌ها را با قیمت مصوب روانه بازار می‌کرد اما امسال و تا هفته اول بهمن ماه، از خرید تضمینی مرکبات و سیب خبری نبود و سرانجام پس از کش و قوس‌های متعدد بخش خصوصی به نمایندگی دولت، مکلف شد بخش اندکی از تولیدات مازاد باغات استان را خریداری کند.

 

میزان اندک و البته دیرهنگام خرید محصولات، سبب شد تا دست دولت برای تنظیم بازار شب عید خالی‌تر از سال‌های گذشته باشد و از هم اکنون شاهد افزایش افسارگسیخته مرکبات و سیب در بازار هستیم به طوری که قیمت این میوه‌ها نسبت به چند هفته قبل دو برابر شده است.

 

هرچند دولت در خرید میوه تضمینی دچار تعلل شده و برآوردها حاکی از کاهش ذخایر سیب و میوه در انبارهای دولتی است اما افزایش نظارت بر روند توزیع میوه‌های یارانه‌ای می‌تواند زمینه کنترل بیشتر قیمت‌ها و دسترسی آسان‌تر مردم به میوه شب عید را فراهم کند.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید