کد خبر : ۵۶,۷۹۹
۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ۲۳:۳۱
چالش جدی سفارشی‌نویسی/ نویسنده‌نماها کاسبان خوبی شدند
-سیر تحول صنعت تالیف و چاپ کتاب از فرهنگی به اقتصادی، مدتی است باعث شده تا برخی نویسندگان به سمت سفارشی‌نویسی گرایش یافته و از اهداف فرهنگی این حوزه دور بمانند.
یکی از مسائل حادی که هم‌اکنون در سطح کشور کمتر به آن پرداخته می‌شود مشکلات تألیف و چاپ کتاب در حوزه‌های مختلف است، بدین شکل که نویسندگان صاحب فکر با دغدغه‌مندی در خصوص بحران‌های جامعه قلم‌فرسایی می‌کنند و با چشم‌پوشی از مشکلات اقتصادی این حوزه با هدف رفع مشکلات و اشاعه بیش از پیش فرهنگ فعالیت دارند.
 
از طرفی برخی قلم به دستان که توان تأمین معیشت ندارند به ناچار با قبول سفارش ادارات و سازمان‌ها نسبت به تألیف آثار اقدام می‌کنند.
 
شاید حوزه نویسندگی و چاپ یکی از حوزه‌هایی باشد که نمی‌توان نگاهی سودمحور به آن داشت و فراتر از آن این هنر را یک منبع درآمد در نظر گرفت، اما همانند دیگر حوزه‌های مرتبط با فرهنگ و هنر صنعت نشر و چاپ نیز خالی و عاری از چالش و بحران نیست.
 
جزیره خارگ به رغم فرهنگ باستانی و تاریخ طولانی خود شاید جزو معدود مناطقی باشد که با وجود و رشد نویسندگان مجرب کمترین سهم ملی را از موفقیت‌های حوزه کتاب و هنر نویسندگی دارد و به اذعان نویسندگان این منطقه بیشتر فعالیت‌های حوزه کتاب از سوی نویسنده‌نماهایی است که به صورت تفننی وارد این عرصه شده و به مشکلات و چالش‌ها دامن می‌زنند.
 

گویند هر عملی را عکس‌العملی هست و واقعیت این بوده که اگر شخصی نتواند خودش را و دانش و علمش را به روز رسانی کند محکوم به شکست است و قطعاً با برنامه‌ریزی ۵۰ سال گذشته و بهره‌جویی از تکنولوژی چاپ سربی در وضعیت کنونی نمی‌شود حرفی برای گفتن در حوزه کتاب و فرهنگ داشت.

 

لذا نیازسنجی مخاطبان و تولید محتوای مورد نیاز بازار هدف، مهمترین بخش بازاریابی است که باید چاپخانه‌ها به همت نویسندگان و مؤلفان بتوانند میان خود و مردم بایستگی ایجاد کنند تا با این اقدامات و به مراتب شاهد افزایش اقبال در حوزه نشر و چاپ کتاب باشیم.

 

 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید