کد خبر : ۵۱,۳۴۷
۲۶ مهر ۱۴۰۱ ۰۹:۱۹
معلولیت با چاشنی محرومیت/ فریاد ناشنوایان را گوش شنوایی نیست
خارگ نیوز: ناشنوایان، با توجه به محدودیت‌هایی که دارند با چالش‌های زیادی مانند مسکن، اشتغال، تحصیل و گرفتن گواهینامه مواجه هستند که باید برای رفع آنها تدابیر جدی اندیشیده شود.
 بدون صدا، بدون زیرنویس، بدون اورژانس، بدون شغل و درآمد و هزاران دردی که در گلوی ساکنان دنیای سکوت خانه کرده، قصه غم انگیز و شنیده نشده ناشنوایان است.
 
در دنیای پر از سکوت ناشنوایان همانجا که زبان‌ها خاموش شده‌اند، دست‌های گویا فریاد می‌زنند؛ صدای فریاد این دست‌ها از هر فریادی رساتر و بلندتر است اگر اراده برای شنیدن وجود داشته باشد.
 
ناشنوایی یکی از سخت‌ترین نوع معلولیت بوده و ناشنوایان از مظلوم‌ترین معلولان هستند، زبان گویایی برای بیان بسیاری از نیازهای خود را ندارند و بسیاری از مسئولان از این نقطه ضعف، برای سرپوش گذاشتن بر کم کاری‌های خود استفاده می‌کنند.
 
معلولیت ناشنوایی شایع‌ترین معلولیت مادرزادی است که یک درصد جامعه انسانی دچار آن هستند و البته همین افراد مشکلات و کاستی‌های فراوانی دارند، از تحصیل گرفته تا حضور در جمع، ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، ازدواج، اشتغال همه و همه برایشان دردسرساز است.

 

سکوت ناشنوایان شاید بهانه‌ای باشد برای کسانی که تا امروز می‌توانستند دردی از هزاران درد این قشر از جامعه کم کنند و کوتاهی کردند. اگر چه در بیشتر مواقع قادر نیستیم صدا را به دنیای خاموش ناشنوایان برگردانیم اما بیکاری، بی پولی، عدم امکان تماس با فوریت‌های امدادی و پزشکی و حتی گرفتن یک گواهینامه ساده را به راحتی و با برنامه ریزی می‌توان حل کرد، به شرط آنکه مسئولان و خیران اراده‌ای برای شنیدن این همه درد داشته باشند.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید