کد خبر : ۴۳,۴۹۳
۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۱:۲۹
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه سعدی شاعری نویسنده و نویسنده‌ای شاعر است، گفت: سعدی شاعری جهانی بوده و در دنیا طرفدار دارد به گونه‌ای که در آثار بسیاری از شاعران و نویسندگان اروپایی از جمله در اثر بینوایان ویکتورهوگو تاثیر گذاشته است.
مرادعلی واعظی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه سعدی از شاعران و نویسندگان قرن هفتم هجری در شیراز به دنیا آمد و در همان شهر به خاک سپرده شد، اظهار کرد: اعتبار ما در دنیا به خاطر ادبیات و فرهنگ ماست.
 
وی ادامه داد: درکودکی پدرش را ازدست داده و بعد از مرگ پدر، دایی او قطب الدین شیرازی که از دانشمندان علوم تجربی بود، تربیت او را عهده دار شد، بعدها عرفان را در محضر عمرسهرودری و علوم دینی را نزد ابن جوزی فرا گرفت ولی راه هیچکدام از استادانش را به طورکامل ادامه نداد و ازآموزه‌های هر سه استادش درآثارش سود برده است.
 
این استاد ادبیات دانشگاه بیرجند بیان کرد: سعدی در نظامیه درس خوانده و هم درس داده است، تصریح کرد: سعدی شاعری نویسنده و نویسنده‌ای شاعر بوده و در هردو حوزه از بهترین‌های ادبیات فارسی است.
 
واعظی با بیان اینکه سعدی، ترجیع‌بندهای عارفانه - عاشقانه نغزی نیز سروده است، ادامه داد: بسیاری از غزلیات او را به صورت تصنیف وترانه با موسیقی اجراکرده‌اند.
 
وی بیان کرد: دیوان اشعار او شامل قصیده، غزل، قطعه و مفردات است؛ همچنین غزلیات او در پنج بخش عنوان بندی شده ودرغزل عاشقانه و غزل تعلیمی سرآمد شاعران جهان است و قصاید سعدی شیرازی تعلیمی و توأم با نصایح تلخ به ممدوحان است، اشعار عربی او نیز بسیار فصیح وشیرین است.
 
واعظی ادامه داد: این شاعر در سال ٦٥٥ بوستان را سرود که به نوعی طبع آزمایی با فردوسی است و در وزن و قالب شاهنامه و شامل پند و اندرز بوده و همچنین در سال ٥٦٦ گلستان را نوشت که از بهترین نمونه‌های نثر مسجع درادب فارسی است و بسیاری ازمضامین آن ضرب المثل شده است.
 
وی با بیان اینکه اندیشه سعدی برگرفته از مضامین عمیق و ارزشمند قرآن و روایات است و تأثیر آثار سعدی را در اغلب شاعران و نویسندگان بعد از او می‌توان مشاهده کرد، افزود: بوستان سعدی یکی از شاهکارهای ادبی و اخلاقی، اجتماعی و تربیتی و از هنری‌­ترین و شاعرانه­‌ترین مثنوی­‌ها در ادب فارسی است.
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید