کد خبر : ۳۷,۸۸۵
۱۶ آذر ۱۴۰۰ ۰۷:۵۱
وزارت خارجه فرانسه مدعی شد پیشنهاد‌های ایران درباره برنامه هسته‌ای معقولانه نیست.
 وزارت امور خارجه فرانسه مدعی شد: پیشنهادات ایران در مورد پرونده هسته‌ای مبنای معقولی برای هیچ توافقی نیست!
 
وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیه‌ای با ادعای عدم موفقیت گفت‌وگوها مدعی شد: «پیشنهادات ارائه‌ شده از سوی ایران در هفته گذشته مبنای معقولی نیست که با هدف یک نتیجه‌گیری سریع و در عین حال رعایت منافع همگان سازگار باشد.»
 
پیش از این نیز سخنگوی وزارت خارجه آلمان در سخنانی اعلام کرد این کشور انتظار دارد ایران با پیشنهاد‌های واقع‌بینانه به میز مذاکرات در وین بازگردد. وی همچنین ادعا کرد با وجود اینکه برلین می‌خواهد در مسیر دموکراسی بماند، اما زمان رو به اتمام است.
 
دور هفتم از مذاکرات ۴+۱ که  ۸ آذر آغاز شده بود بعد از چهار نشست و ارائه پیش‌نویس‌های ایران به طرف‌های مقابل در تاریخ ۱۲ آذرماه به پایان رسید تا هیئت‌های حاضر در وین به کشور‌های خود رفته و بعد از گفت‌وگو با مقامات برای از سرگیری مذاکرات به اتریش بازگردند.
 
بر اساس گزارش‌ لارنس نورمن، خبرنگار نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال ادامه دور هفتم مذاکرات قرار است روز پنج شنبه از سر گرفته شود.
 
«علی باقری» مذاکره کننده ارشد ایران در مصاحبه با المیادین اعلام کرد که پیشنهاد‌های تهران به کشور‌های عضو برجام قابل رد نیست، زیرا بر اساس مفاد توافق سال ۲۰۱۵ است. هیئت ایرانی پس از ارائه این پیشنهاد‌ها چند نشست با طرف‌های برجام داشته است و منتظر پاسخ و دلایل قانونی کشور‌ها است.
 
آینده برجام پس از خروج یک جانبه آمریکا از این توافق در مه ۲۰۱۸ و تحریم‌های یک جانبه آمریکا بر صادرات نفت ایران مورد تردید قرار گرفت. پس از آن برخی دیگر از اعضای توافق و اول از همه اروپایی‌ها نیز تعهدات خود را در فضای اقتصادی نادیده گرفتند و در نتیجه باعث شد که توافق در شکل فعلی خود بی معنی باشد؛ بنابراین ایران شروع به کاهش تدریجی تعهدات خود در توافق کرد.
 
کمیسیون مشترک برجام از ماه آوریل برای یافتن راه‌های احیای توافق هسته‌ای در شکل اولیه خود شش نشست برگزار کرده است. طرف‌ها درباره چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به توافق، گام‌های لازم برای تضمین تبعیت کامل ایران از مفاد برجام و مسائل مربوط به لغو تحریم‌های ضد ایران بحث می‌کنند.
 
طرف‌های مذاکره کننده اواخر ماه ژوئن برای یک دوره کوتاه گفت‌وگو‌ها را متوقف کردند، اما از سرگیری مذاکرات به خاطر انتخابات ریاست جمهوری ایران و تشکیل دولت جدید به تعویق افتاد. دور هفتم گفت‌وگو‌ها ۲۹ نوامبر در وین آغاز شد.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید