کد خبر : ۲,۷۶۳
۲۷ بهمن ۱۳۹۸ ۱۵:۱۶
نقش آگاهی‌های تغذیه‌ای از عوامل موثر در بروز ناامنی غذایی و سوءتغذیه
خارگ نیوز: کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان گفت: کارکنان سازمان‌ها و ادارات برای عملکرد بهتر، نیازمند داشتن یک الگوی تغذیه‌ای صحیح و مناسب بوده و نداشتن آن از عوامل موثر در بروز ناامنی غذایی و سوءتغذیه افراد جامعه است.
به گزارش خارگ نیوز، علی‌رضا مهاجری برازجانی در جلسه آموزشی ویژه کارکنان و مددجویان اداره زندان شهرستان دشتستان افزود: تنظیم یک برنامه‌ غذایی متنوع و سالم علاوه بر ارتقا رضایت‌مندی آنان، در بهبود هوشیاری و خلق‌وخو در محیط کار و منزل، تأثیر بسیاری خواهد داشت.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی در جهت بهبود وضعیت تغذیه کارکنان در مراکز کار جمعی (با اولویت مراکز نظامی، انتظامی، واحدهای کاری بزرگ، زندان‌ها و ادارات دولتی) منجر به بهبود تغذیه شاغلین شده و پیامدهای کوتاه‌مدت آن افزایش بهره‌وری، کاهش غیبت‌های ناشی از کار و کاهش نرخ بروز بیماری‌های غیر واگیر خواهد شد.

مهاجری برازجانی تصریح کرد: در حال حاضر کمبود آگاهی از ویژگی‌های یک غذای سالم، منجر به جایگزینی سیر شدن فیزیولوژیکی به‌جای سیر شدن سلولی و درنتیجه افزایش وزن و چاقی می‌شود.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان با اشاره به مشکلات متعدد تغذیه‌ای که در حال حاضر در کشور وجود دارد گفت: چنانچه روند فعلی از ناامنی غذایی و سوءتغذیه ادامه یابد و مداخله موثر برای تغییر و اصلاح آن‌ها صورت نگیرد، پیامدهای زیان‌بار و نامطلوب اقتصادی و بهداشتی ناشی از آن‌ها در سال‌های آینده ملموس‌تر خواهد شد.

این کارشناس اظهار کرد: سوءتغذیه و ناامنی غذایی می‌تواند بر گروه بزرگی از بیماری‌هایی با اولویت بالا نظیر بیماری‌های قلبی – عروقی و انواع سرطان‌ها اثرگذار باشد.

وی همچنین گفت: ارتقا فرهنگ و سواد تغذیه‌ای به‌عنوان ابزار عمده برای بهبود مدیریت منابع در گروه‌های هدف، و اصلاح آن همراه با ارائه الگوی مصرف غذای سالم حائز اهمیت است. زندانیان مبتلا به بیماری‌های غیر واگیر مانند دیابت، فشار خون، بیماران قلبی، گوارشی، تنفسی و سرطانی، همچنین زندانیان مبتلا به بیماری‌های واگیردار به رژیم غذایی ویژه‌ای نیاز دارند.

علی‌رضا مهاجری برازجانی تصریح کرد: نوجوانان، جوانان و سالمندان در زندان‌ها نیز باید از رژیم غذایی مناسب برخوردار شوند زیرا تغذیه نامناسب، سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها و همچنین بیماری‌های مرتبط با تغذیه می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به سازمان وارد کند.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید