کد خبر : ۲۵,۲۳۵
۱۵ دی ۱۳۹۲ ۱۶:۳۶
مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری (ع) با حضور مسئولان محلی و مردم خارگ برگزار شد.
در این مراسم که صبح امروز با حضور مسئولان محلی و مردم جزیره خارگ در مسجد امیرالمومنین (ع) خارگ برگزار شد، عزاداران خارگی با برگزاری مراسم سینه‌زنی، روضه خوانی و مداحی، به سوگواری پرداختند.
 
حجت الاسلام مهدی حیدری، از روحانیون خارگ با اشاره به شهادت این امام همام و سالروز یتیم شدن امام زمان (عج)، اظهار کرد: امام حسن عسکری (ع) کمترین مدت امامت را در بین ائمه دارا هستند و فشار بسیاری بر ایشان وارد بود، به نحوی که حتی در خانه خود نیز جاسوسان بسیاری داشت.
 
وی خاطرنشان کرد: ایشان حتی هنگامی که در زندان نیز بودند، با جاسوسانی که در کنار ایشان قرار داده بودند، تحت کنترل شدید به سر می‌بردند. تا آنجا که امام به زندانیان می‌گفت که اگر فردی در بین شما نبود که اخبار اینجا را به درباریان و عباسیان برساند، شما را از مدت حبستان و زمان آزادیتان آگاه می‌کردم و اینها همه نشان از مظلومیت این امام بزرگوار دارد.
 
این استاد دانشگاه افزود: هارون‌الرشید سه زن داشت که یکی مادر امین بود، یکی مادر مامون که ایرانی‌تبار بود و یکی هم مادر معتصم عباسی که ترک‌تبار بود و از آن زمان، ترک‌ها در حکومت عباسیان قدرت گرفتند و در زمان متوکل عباسی این قدرت افزایش یافت و امام حسن عسکری (ع) تلاش‌های فراوانی برای مقابله با برنامه‌های آن‌ها انجام داد.
 
حیدری تصریح کرد: ایشان شاگردان زیادی را به صورت مخفیانه تربیت کردند که چندین نفر از آنان از نواب خاص امام زمان (عج) شدند و همچنین مسیحیت نیز در آن زمان به شدت تبلیغ می‌شد و فعالیت می‌کرد.
 
وی با اشاره به روایتی از برنامه‌های راهبان مسیحی برای تبلیغ مسیحیت افزود: زمانی خشکسالی شدیدی در منطقه حکمفرما شد و معتمد سه روز تمام دعای باران خواند و افاقه نکرد و مسیحیان از این فرصت استفاده کردند و برای دعا آمدند و تا دستشان رو به آسمان دراز می‌شد باران شدیدی شروع به باریدن می‌کرد و تا دستشان پایین می‌آمد، این باران قطع می‌شد.
 
وی ادامه داد: این عمل حتی خود معتمد را هم به شک انداخته بود تا آنجا که به امام حسن عسکری (ع) متوسل شدند و ایشان فرمودند که بروید و در میان جمع دست این راهب را باز کنید و پارچه‌ای که در دست او قرار دارد را بگشایید و استخوان در آن را بردارید و بگویید باز دعا کند. این کار را کردند اما دیگر خبری از باران نشد و این قضیه چند بار تکرار شد و امام فرمودند که این استخوان یکی از انبیاء بود که خداوند به حرمت ایشان باران را نازل می‌کردند.
 
حیدری از ایجاد شبکه‌های ارتباطی با شیعیان در شهرهای دیگر به عنوان یکی از برنامه‌های امام عسکری (ع) یاد کرد و گفت: امام باید این شهرها را به نوعی مدیریت می‌کرد و به واسطه کنترل زیادی که بر ایشان بود، از طریق شاگردان مخصوصش این کار را انجام می‌داد و مبلغین و نمایندگانی را برای پاسخگویی به مردم به آن شهرها می‌فرستاد که این مسئله تا الآن نیز ادامه یافته و ولی‌فقیه، نمونه بارز آن است.
 
وی زمینه‌سازی و آماده کردن مردم برای پذیرش غیبت امام زمان (عج) را یکی دیگر از برنامه‌های ایشان خواند و افزود: این مسئله کمی می‌توانست برای مردم غیرقابل باور باشد و ایشان وظیفه داشت زمینه را برای این کار مهیا سازد و این کار را با تربیت شاگردانش انجام داد به نحوی که سه تن از آنان از نواب خاص امام زمان (عج) شدند و حتی احمد بن اسحاق قمی می‌گوید قبل از اینکه از ایشان بپرسم جانشین بعد از شما کیست، ایشان فرمودند می‌خواهی جانشین بعد از مرا ببینی؟ و رفت و کودکی چهار ساله را آورد و به من نشان داد و گفت نامش مهدی است.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید