کد خبر : ۲,۴۶۴
۱ بهمن ۱۳۹۸ ۰۸:۱۶
صرفه‌جویی قابل ملاحظه در پروژه سکوهای هنگام
خارگ نیوز:با برنامه‌ریزی انجام شده و جلوگیری از ساخت پست برق جدید در پروژه سکوهای هنگام، 2.5 تا 3 میلیون دلار صرفه‌جویی به عمل آمد.

به گزارش خارگ نیوز؛ کارشناس ارشد برق واحد مهندسی و طراحی گفت: در این پروژه از ساخت پست برق جدید 20 به 33 کیلوولت و به دنبال آن تحمیل هزینه‌های مربوطه به شرکت، در پروژه سکوهای هنگام جلوگیری شد.

بهزاد سعادتی افزود: همزمان با پیشرفت پروژه و عدم وجود برق 33 کیلوولت در منطقه قشم نیاز بود تا با ساخت یک پست جدید، برق 20 کیلوولت به 3 کیلوولت تبدیل و سکوهای هنگام برق‌رسانی شوند.

وی گفت: برآورد اولیه قیمتی برای ساخت این پست بین 2.5 تا 3 میلیون دلار بوده است.

به گفته وی، با بروز چنین هزینه‌ای در پروژه، آن هم در شرایط اقتصادی کنونی، در بخش برق واحد مهندسی و طراحی بر آن شدیم تا امکان تغذیه سکوهای هنگام را با برق 20 کیلوولت موجود، بدون نیاز به ساخت پست جدید و با کمترین تبعات مالی و زمانی بررسی کنیم. در ادامه با انجام محاسبات دستی و نرم‌افزاری مشخص شد امکان برق‌رسانی به سکوها با استفاده از کابل‌ها و تابلوهای 33 کیلوولت (که قبلاً ساخته شده‌اند) در سطح ولتاژ 20 کیلوولت وجود دارد و نیازی به ساخت پست جدید برای تبدیل ولتاژ 20 به 33 کیلوولت نیست و صرفاً باید نسبت تبدیل ترانس‌های اصلی تغییر یافته و برخی اصلاحات در تابلوهای برق صورت پذیرد.

وی افزود: خوشبختانه ساخت ترانس‌های اصلی آغاز نشده بود بنابراین سفارش ساخت ترانس‌ها تغییر یافت و در داخل تابلوهای 33 کیلوولت ساخته شده نیز نیاز به برخی تغییرات جزئی مانند تعویض PTها و برقگیرها، تنظیمات مجدد رله‌ها و ... بود که در مجموع هزینه چندانی برای سه سکو در بر نداشت.

با وجود این تغییرات، تمهیدات لازم نیز اندیشیده شده است تا در صورت نیاز در طرح‌های توسعه‌ای آتی، سوئیچ کردن به سطح ولتاژ بالاتر و افزایش ظرفیت انتقال توان الکتریکی از خشکی به تاسیسات نفتی در دریا، امکان‌پذیر باشد.

وی در پایان از مهندس حسنی رییس مهندسی و طراحی و مهندس مهدوان رییس مهندسی برق، به واسطه حمایت‌ها و راهنمایی‌های بی‌دریغ و را‌هگشایشان صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.

گفتنی است، مجموعه سکوهای سه‌گانه هنگام در 35 کیلومتری جزیره هنگام واقع شده‌اند و عرشه این سکوها توسط پیمانکار مربوطه در حال ساخت است. مطابق قرارداد اولیه برق‌رسانی به این سکوها با استفاده از دو خط کابلی با آرایش رینگ و ولتاژ 33 کیلوولت پیش‌بینی شده است. هر مدار کابلی شامل 40 کیلومتر کابل دریایی و 35 کیلومتر کابل خشکی است که در محل ساحل به هم متصل خواهند شد. همه تجهیزات پروژه بر مبنای 33 کیلوولت طراحی، سفارش‌گذاری و عمدتا ساخته شده‌اند.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید