کد خبر : ۲۰,۲۶۹
۲۰ دی ۱۳۹۹ ۱۵:۳۹
پاکسازی لکه‌های نفتی در گناوه فردا هم ادامه می‌یابد
خارگ نیوز: پاکسازی لکه‌های نفتی در شهرستان گناوه که از هفدهم دی آغاز شده هنوز به پایان نرسیده است و فردا هم ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش خارگ نیوز، باز هم آلودگی نفتی به جان گناوه افتاد. این بار دره بهمون نفتی شد. آلودگی را مردم دیدند و ساعت ۱۵:۳۰ چهارشنبه ۱۷ دی به محیط زیست خبر دادند.آن‌ها بلافاصله خود را به محل آلودگی رساندند. به شرکت نفت و گاز گچساران هم خبر دادند که بیایند.

وقتی که نیرو‌های این شرکت رسیدند ساعت ۱۸:۳۰ شد و هوا تاریک بود، با این وجود محل آلودگی مشخص شد: از روستای محمد صالحی و چم شهاب تا پل سید رضا که نزدیک آرامستان شهر گناوه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: عملیات بوم‌گذاری ( به کارگیری مواد جاذب لکه‌های نفتی) همان شب ۱۷ دی شروع شد و تا ساعت ۴ بامداد ۱۸ دی، ادامه یافت.

نشت خط لوله نفت علت اصلی آلودگی

کامبیز عبدالهی ادامه می‌دهد: برای مشخص شدن منشاء آلودگی درخواست پایش هوایی دادیم. صبح پنجشنبه ۱۸ دی با بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران پایش هوایی انجام شد و پایش زمینی هم صورت گرفت تا اینکه مشخص شد علت، شکستگی و نشت لوله نفتی ۸ اینچی میدان نفتی گُلخاری است.

میدان نفتی گُلخاری در ۳۵ کیلومتری شمال بندر گناوه قرار دارد و در حوزه عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران است.

 

شرکت بهره برداری نفت وگاز گچساران روزانه به طورمتوسط ۷۸۰ هزاربشکه نفت از ۱۲ مخزن فعال از جمله گچساران، بی‌بی‌حکیمه، سیاهمکان، رگ‌سفید، پازنان، منصورآباد، نرگسی و کیلور کریم، تولید می‌کند.

خط لوله ۸ اینچ میدان نفتی گُلخاری ۱۱ دی دچار نشتی می‌شود و به گفته رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه نشتی برطرف می‌شود، اما چون پاکسازی به خوبی صورت نگرفته بود، لکه‌های نفتی با ورود آب ناشی از بارندگی در بالادست راه می‌افتند به سمت بند خاکی که کشاورزان ساخته بودند.

آلودگی وارد دریا و مزارع نشد

عبدالهی می‌گوید: آب، این بند را که حدود یک و نیم متر ارتفاع داشته می‌شکند و به سمت روستا‌های چم شهاب ومحمد صالحی و سپس تا پل سید رضا جریان پیدا می‌کند. با توجه به اینکه لکه نفتی درآب حل نمی‌شود، آلودگی سطح رودخانه جاری در دره بهمون را می‌پوشاند.

او عنوان می‌کند: مسیر آلودگی حدود ۵ کیلومتر است، اما عرض آبراهه متفاوت است. با تلاش صورت گرفته برای مهار لکه‌های نفتی، هیچ‌گونه آلودگی وارد دریا نشد و به زمین‌های کشاورزی نیز سرایت نکرد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه اشاره می‌کند: پاکسازی آلودگی از دره بهمون، امروز هم از صبح تا شب ادامه یافت، اما هنوز پایان نیافته است. پس از برطرف شدن آلودگی از رودخانه نوبت به بستر رودخانه و خاک کنار آن می‌رسد که باید تمیز شود.

عبدالهی بیان می‌کند: مواد نفتی جمع آوری شده به تلمبه خانه گوره در شهرستان دیلم که همسایه شهرستان گناوه است، منتقل خواهد شد.

تشکیل پرونده قضائی برای آلودگی نفتی

او از پیگیری حقوقی این حادثه نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: لایحه لازم برای تشکیل پرونده حقوقی نوشته شده است و این موضوع در دستگاه قضاء رسیدگی خواهد شد.

نخستین بار نیست که گناوه روی آلودگی نفتی را می‌بیند درهمین چند ماه اخیر، چندین بار مواردی از آلودگی در این شهرستان گزارش شد.

در آبان، آلودگی نفتی در کوه‌های بینک خبر ساز شد. این آلودگی بر اثر از سرگیری فعالیت چاه‌های نفتی موجود در این منطقه کوهستانی پس از دو سال رخ داد.

در تیر و مرداد هم ساحل گناوه دچار آلودگی‌هایی شد.

وجود تاسیسات نفتی در نزدیکی شهرستان گناوه و عبور خط لوله انتقال نفت به جزیره خارگ، باعث شده این شهرستان در معرض آلودگی نفتی باشد.

غلامرضا مهرجو فرماندار گناوه پیش از این گفته بود، این شهرستان هم به خارگ نزدیک است و هم مجموعه‌های وزارت نفت در آن فعالند به همین علت، باید میزان آلایندگی و آسیب این صنایع بر حوزه محیط زیست پایش شود.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید