کد خبر : ۱۱,۴۵۸
۶ مهر ۱۳۹۹ ۱۵:۱۵
عوارض آلایندگی حق خارگ است
به گزارش خارگ نیوز،براساس ابلاغیه آخرین روز کاری سال گذشته (28 اسفند) از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور، عوارض آلایندگی صنایع نفت و گاز جنوب بوشهر که بیش از این در اختیار استان بوشهر بود، برای استان های فارس و هرمزگان نیز پیش بینی و از سال جاری سهم 35 درصدی در نظر گرفته شد.

 

تخصیص عوارض آلایندگی به جزیره خارگ و شهرهای همجوار موضوع مهمی بود که هفته های اخیر تمام ذهن و زبان و قلم را درگیر کرده است. ابتدا بحث های هیجان انگیز و احساسی زیادی مطرح شد. شمشیرها از غلاف بیرون آمدند و حسابی برای یکدیگر شاخ و شانه کشیدیم. حال که مدتی از این موضوع گذشته و احساسات فروکش کرده اند.

عوارض آلایندگی تاسیسات مستقر و فراساحل جزیره خارگ می‌تواند زمینه رشد و پیشرفت این جزیره کهن را فراهم کند و پروژه‌های عمرانی مسکوت مانده را رونق دهد اما به دلیل برخی سهم خواهی‌ها، تعلیق و عدم تصمیم درست در توزیع باعث رکود در رونق خارگ شده است.

 

تخصیص عوارض آلایندگی بر اساس جمعیت به خارگ ناعادلانه است و درسال گذشته این تخصیص کمتر از  ۲۰ میلیون تومان بوده که جای تامل دارد، تخصیص عوارض آلایندگی به خارگ باید بر اساس میزان آلودگی‌های ایجادشده و بعد مسافت تا مرکز آلایندگی انجام بگیرد تا شاهد عدالت در تقسیم سهم آلایندگی در استان باشیم.

 

جزیره خارگ در نزدیکی تاسیسات عظیم نفت و پتروشیمی قرار دارد و اگر قرار است پرداختی باشد باید به صورت کارشناسی و عادلانه به این جزیره مرکز آلایندگی قرار دارد صورت گیرد.

 

و در آخر هم یک سوال از فعالین زیست محیطی، رسانه ها و جامعه مدنی جزیره است. البته نمی دانم دقیقا جایگاه موارد ذکر شده در زیست سیاسی خارگ کجاست! اما این را می دانم که کمتر مطالبه ای نسبت به حق مهم و طبیعی خود از مسئولین داشته ایم. خوب است بدانیم که مسئولین چند صباحی می آیند و می روند و این ما هستیم که در این جزیره می مانیم. پدران ما بوده اند و فرزندان ما نیز خواهند بود.

کلیدواژه ها: جزیره خارگ حامد عرب زاده 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید