مدیر مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایلام از نیازمندی ۱۵ تا ۲۵ درصدی دانشجویان علوم پزشکی به خدمات مشاوره، روانشناسی و مددکاری اجتماعی خبرداد.
«زهره داودیان» در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: اکثر دانشجویان در برههای از دوران تحصیل خود با مشکلات و آسیبهای اجتماعی مواجه میشوند که بخش اعظمی از این دانشجویان این دوره را با موفقیت پشت سر میگذارند اما گروهی از دانشجویان که حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد جامعه دانشجویی را تشکیل میدهند بهصورت شدید درگیر این آسیبها شده و برای خروج از این بحران نیازمند کمک و حمایت بیشتری نسبت به سایرین هستند.
وی افزود: این حمایتها میتواند شامل جلسات مشاوره، روانشناسی و رواندرمانی و در صورت نیاز ارجاع به روانپزشک و مصرف دارو باشد.
وی در خصوص انواع آسیبهای اجتماعی که گریبانگیر دانشجویان میشوند گفت: این آسیبها شامل آسیبهای تحصیلی مثل افت وضعیت تحصیلی و بیانگیزگی نسبت به تحصیل، آسیبهای روانی مثل افسردگی، اضطراب و استرس و همچنین دستهای از آسیبهای روانی با عنوان آسیبهای روانی و اجتماعی مثل اعتیاد به مصرف مواد مخدر و الکل هستند.
داودیان ادامه داد: گاهی اوقات دانشجویان در معرض چندین آسیب اجتماعی قرار میگیرند و هرکدام از این آسیبها زمینه ابتلا به آسیب دیگر را افرایش میدهند برای مثال میتوان دانشجویی را در نظرگرفت که دچار افت تحصیلی شده است و به تبع آن دچار افسردگی شده است و احتمال اعتیاد به مصرف مواد مخدر در این فرد افزایش پیدا کرده است.
مدیر مرکز مشاوره و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایلام نداشتن قدرت سازگاری با محیط و تابآوری را مهمترین عامل و دلیل اصلی قرار گرفتن دانشجویان در معرض آسیبهای اجتماعی دانست و بیان کرد: متأسفانه جامعه دانشجویی امروز یک دید خنثینگرانه نسبت به مصرف سیگار و موادی همچون گل، ماریجوانا و ماشروم دارد و این تفکر بین دانشجویان دیده میشود که این مواد اعتیاد آور نیستند و آسیب زیادی به فرد وارد نمیکند و باعث ایجاد احساس سرخوشی در فرد میشود اما این دید کاملاً اشتباه است و حتی مقدار کم این مواد نیز باعث اعتیاد و آسیبهای جبرانناپذیر آن میشود.
وی با ذکر این نکته که هرساله آمار کسانی که به آسیبهای شدید اجتماعی دچار میشوند و نیازمند مشاوره هستند افزایش مییابد، خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر دیدگاه دانشگاه علوم پزشکی ایلام برای مقابله با اینگونه آسیبها در ابتدا دیدگاهی پیشگیرانه و سپس درمانی است، بههمین علت برنامههای خود را به گونهای تدوین کرده است که دانشجویان مستعد ابتلا به آسیبهای اجتماعی در بدو ورود و طی غربالگریهای صورتگرفته شناسایی شده و تحت بازرسی و مراقبت قرار گیرند و همچنین با برگزاری کارگاههای مختلف در موضوعاتی همچون آموزش مهارتهای زندگی، تابآوری و خودمراقبتی در دوران دانشجویی و آشنایی با انواع مواد مخدر و مضرات آنها سطح آگاهی دانشجویان در رابطه با این مسائل را بالابرده و تا حد بسیار زیادی باعث جلوگیری از قرار گرفتن دانشجو در معرض آسیبهای اجتماعی مختلف شوند.
گزارش: ابوالفضل حسنی
انتهای پیام