کد خبر : ۶۰,۹۶۶
۲۸ خرداد ۱۴۰۲ ۱۹:۵۰
آموزش و پرورش نیازمند تحول جدی/ برنامه‌ریزی ویژه لازم است
اگر آموزش و پرورش را یک سازمان در نظر بگیریم باید گفت تجهیزات سخت افزار و برنامه های اجرایی در آن نرم افزار هستند اما باید توجه داشت که مغزافزارها این دو را به مخاطب عرضه می کنند.
به گزارش خارگ نیوز، آموزش و پرورش بزرگترین خانواده ایران است خانواده‌ای که تقریباً می‌توان گفت با دو سوم مردم استان سمنان به نحوی سر و کار دارد در نتیجه اجرای برنامه‌های درست در آن بر زندگی دو سوم مردم استان سمنان تأثیر می‌گذارد.
 
در سال‌های اخیر انتقاداتی درباره برنامه‌های آموزش و پرورش مطرح است نظام نمره محوری، کنکور و داستان‌های آن، کم توجهی به کتاب‌های غیر درسی، تفکر حاکم بر آموزش و پرورش، عدم اجرای نظام ارزیابی و ده‌ها مورد دیگر که نشان می‌دهد یک جای کار در این خانواده بزرگ می‌لنگد.

 

 یکی از انتقادات که به نظام آموزشی کشور و طبیعتاً جزیره خارگ می‌شود دوری از پژوهش محوری و مطالعه غیر درسی است. البته در دو سال اخیر برنامه‌های خوبی از سوی آموزش و پرورش در این زمینه اجرا شده اما باید گفت که کارشناسان عقیده دارند ساختار نظام آموزشی ما دارای نقاط ضعفی است که محدوده عملکرد ادارات کل آموزش و پرورش را نیز تنگ‌تر کرده است.

 

از سوی دیگر به نظر می‌رسد آموزش و پرورش برای تغییر در ساختار باید دو موضوع را مد نظر قرار بگیرد اول استخدام معلمان توانمند و دوم تغییر شیوه از نمره محوری به یادگیری است. کارشناسان عقیده دارند که اگر بخواهیم برنامه درستی داشته باشیم اتفاقاً به جای مدیران باید مغز افزارها یا همان معلمان و مدیران کف جامعه درباره آن نظر بدهند نه اینکه آنها تنها مجری طرح‌ها باشند.

 

در خاتمه باید گفت آموزش و پرورش جزیره در سال‌های اخیر توانسته عملکرد بسیار خوبی در زمینه آموزش‌های جنبی، علمی، فرهنگی و هنری و… داشته باشد اما باید پذیرفت که مجموعه سیستم آموزشی کشورمان درگیر ضعف‌هایی است که باید برای برطرف کردن آن برنامه داشت. ضعف‌هایی که نمی‌گذارد آموزش و پرورش از ابلاغ محوری به نیاز محوری، تغییر کند.

 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید