کد خبر : ۵۶,۷۹۷
۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ۲۳:۲۰
عاشقانه آمدند و عارفانه ماندند/ ۳ روز در پناه مولا در قالب اعتکاف
با چشم جان آمدند و با چشم دل دیدند، عاشقانه آمدند و عارفانه در پناه مولا ماندند تا سه روز سفید را در قالب اعتکاف، دور از سیاهی ایام به سر کنند.
به گزارش خارگ نیوز، اعتکاف از روز میلاد مولای دل‌ها آغاز شد و مع ۱ تکفین را در دل مساجد جای داد تا غبار از دل و جان بشویند و با گذر از باب رجب وارد وادی شعبان و رمضان شوند.
 
اعتکاف سه روز نشستن در پناه مولا و میهمان سفره مرد مردان شدن و دل کندن از داشته‌های دنیوی است تا در روزهای سفید و ایام پاک جان دل را از هر چه پلشتی و کدری روزگار است پاک کنی و خود را در مقابل معبود ببینی.
 
زبان صیام، قلب صیام و چشم صیام و چه روزه داری نیکوتر از اینکه بر سفره مولا بنشینی و نمک علی را بخوری و نمک گیر سفره شاه مردان باشی.
 
اعتکاف از نظر لغوی به معنی درنگ کردن و ادامه دادن است. در دین اسلام منظور از اعتکاف آن است که شخص به منظور عبادت در مسجد متوقف شود و اعتکاف کردن در صورت نذر بر شخص واجب می‌شود.

 

همچون سایر شهرهای کشور اهالی جزیره خارگ نیز امسال میزبان معتکفین در مساجد بود و اردبیلی‌ها این بار نیز دق الباب کردند، تا امیرالمومنین باب رحمت را به رویشان بگشاید.

 

اعتکاف محو خودخواهی در امواج بلند خداگرایی و خدمت‏ به امت اسلامی است. اعتکاف بیرون رفتن از خانه خویش و مصمم شدن بر حضور در خانه حضرت حق است.

 

عبادتی مستحبی و تقرب جویانه و داوطلبانه است که روزه روز سوم آن رنگ وجوب می‌گیرد. اعتکاف گریز از لذت گرایی و مهار حس خودمحوری و برتری جوئی و بازگشت از قبله دنیاگرایان به سمت و سوی قلب و قبله هستی است.

 

خودسازی، محاسبه نفس، توبه و نیایش، نماز و تلاوت قرآن و استمداد از آستان قدس ربوبی از دیگر برکات اعتکاف است به طوری که اسلام فکر جدایی از زندگی دنیا و گوشه نشینی و کناره گیری از مردم و به تعبیر دیگر رهبانیت را باطل و ناپسند اعلام کرد اما اعتکاف را به عنوان فرصتی برای بازگشت به خویش و خدای خویش قرار داد تا کسانی که از هیاهو و جنجال‌های زندگی مادی خسته می‌شوند بتوانند چند صباحی با خدای خود خلوت کنند و جان و روح خود را با خالق هستی ارتباط دهند.

 

اعتکاف شرایطی را فراهم می‌کند تا انسان‌ها با توشه معنوی و اعتقادی راسخ و ایمان و امیدی بیشتر به زندگی خود ادامه داده خود را برای صحنه‌های خطر و جهاد در راه خدا آماده سازند، همیشه با یاد خدا تلاش کنند، خود را در محضر پروردگار ببینند، از نافرمانی او بپرهیزند و به سوی سعادت دنیا و آخرت گام بردارند.

 

انسان مادی گرا که گاه در پیچ و خم زندگی ماشینی از یاد خدا غافل می‌شود در سه روز ایام البیض با جان دل احساس می‌کند که خدا در تاروپود زندگی هست و در هر گوشه از دنیا که توقف کنی خدا را با تمام جان لمس می‌کنی او از رگ کردن به انسان نزدیک است و در هر ضربان قلب نام پروردگار ربوبی است که در نفس‌هایمان نجوا می‌شود.

 

 

 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید