کد خبر : ۵۲,۸۷۲
۲۴ آبان ۱۴۰۱ ۰۷:۱۷
زنگ خطر سرانه پایین مطالعه در خارگ/اقدامات جزیره ای کارساز نیست
علی رغم نبودن سنجش دقیق سرانه مطالعه در خارگ اما صحبت با مردم نشان از پایین بودن این عدد دارد و برای بهبود شرایط، حمایت همه دستگاه ها نیاز است.
به گزارش خارگ نیوز، هر جامعه‌ای که فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در آن بیشتر رواج دارد مردمانی توانمندتر، ثروتمندتر، منطقی‌تر و جامعه‌ای پویاتر دارد، در این جوامع مردم می‌توانند فرهنگ خود را به وسیله کتاب نسل به نسل منتقل کرده و حتی در دیگر کشورها نشر دهند.
 
اما علی رغم اینکه این یار مهربان می‌تواند دستگیر ما در زندگی باشد، شاهد آن هستیم بی مهرهایی به آن شده و مردم کمتر به سراغ کتاب و مطالعه می‌روند. مشغله کاری، مشکلات مالی و گران بودن کتاب، در دسترس نبودن کتابخانه ها و غیره از جمله دلایلی است که شهروندان به آن اشاره می‌کنند.

 

همه دستگاه‌ها و مجموعه‌ها پیوست فرهنگی دارند و این به معنای این است که همه در ارتقای فرهنگ جامعه سهیم هستند و حوزه فرهنگ مختص یک دستگاه ویژه نیست پس باید همه دستگاه‌ها و نهادها اعم از دولتی، خصوصی و مردم نهاد نقش خود را ایفا کنند.

 

 ایجاد نشست‌های کتابخوانی، برگزاری مسابقات کتابخوانی و خصوصاً مسابقه خلاصه نویسی کتاب و اهدا جوایز در این کتابخانه ها می‌تواند جوانان و نوجوانان را به مطالعه هرچه بیشتر کتاب تشویق کند، مسابقه خلاصه خوانی کتاب در جمع توسط نوجوانان باعث می‌شود، دیگران هم از مفاهیم کتاب بهره مند شوند.

 

نهاد کتابخانه ها بعد از مدارس بزرگترین شبکه عمومی کشور است که تا امروز توانسته کمک شایانی به ارتقا فرهنگ کشور در تمام حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کند.

 

 فرهنگ، زیربنای رشد جوامع در همه حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، علمی، سیاسی است و اگر بخواهیم جامعه‌ای پیشرفته داشته باشیم راهی به جز ارتقا فرهنگ جامعه نداریم و کتاب اولین و مؤثرترین گام برای پیشرفت فرهنگ جامعه است لذا همه نهادهاو گروه‌ها باید در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی همکاری کرده و هرکس باید سهم خود را به بهترین نحو ادا کند.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید