کد خبر : ۵۱,۱۰۷
۲۴ مهر ۱۴۰۱ ۱۸:۴۳
خارگ نیوز: روشندلان با بیان اینکه نگاه جامعه به نابینایان یک نگاه شعاری و فاقد توجه کافی است، معتقدند قانون و اجرای آن می تواند این نگاه شعاری را از میان بردارد.
به گزارش خارگ نیوز، موزاییک‌های وسط پیاده رو که شکل متفاوت‌تری نسبت به دیگر موزاییک‌های همسایه خود دارد ذهن کمتر کسی را به خود مشغول می‌کند و شاید کمتر کسی از خود بپرسد که این موزاییک‌ها چرا شکلی متفاوت دارند.
 
اما این موزائیک‌ها باوجود سادگی طنین صدایی است که هدایت مسیر اشخاصی را به عهده دارد که دل به آوایی سپرده و با عصای سپید خود مسیر را پیدا می‌کنند.
 
شاید تصور بیشتر ما از دنیای روشن‌دلان مختص به مستند معروف چند دقیقه‌ای با زمینه‌ای سیاه‌رنگ بود که در پایان آن نوشته شده بود این صحنه تنها چند دقیقه از روز یک نابینا است اما با نگاهی واقع‌گرایانه متوجه می‌شویم که این اشخاص نیز به نوبه خود سهمی از جهان و جامعه دارند و برای اینکه آنها نیز بتوانند همانند سایر مردم به زندگی روزمره خود رسیدگی کرده و بدون دغدغه اجتماعی و در شرایطی برابر به امورات زندگی بپردازند لازم است عینک‌های را برداریم و با نگاهی متفاوت و چه بسا منصفانه‌تر و البته اجتماعی‌تر به مسائل بنگریم و با آغوشی باز پذیرای حضور این افراد در جای جای این اجتماع بزرگ باشیم.

 

طبق قانون حمایت از حقوق معلولان که در تاریخ یکم اردیبهشت ماه به تصویب مجلس رسید بنا به ماده ۲ همه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل نمایند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آنها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود.

 

بنا به تبصره یک این قانون شهرداری‌ها مکلف‌اند جهت امکان تردد افراد دارای معلولیت شدید، سامانه‌های حمل و نقل ویژه افراد دارای معلولیت را با تجهیز ناوگان خودروهای مناسب‌سازی شده ایجاد کرده دولت مکلف است در تشکیل این سامانه‌ها به شهرداری‌های فاقد اعتبارات لازم، کمک نماید.

 

در فصل پنجم این قانون قید شده تا تسهیلات متعددی جهت ایجاد اشتغال برای افراد معلول فراهم شود که یکی از بندهای این بخش اختصاص سی درصد از پست‌های سازمانی تلفنچی اپراتور تلفن دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی به افراد نابینا و کم بینا و افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی و اختصاص سی درصد ۳۰ از پست‌های سازمانی متصدی دفتری و ماشین نویسی دستگاه‌ها، شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی به افراد دارای معلولیت جسمی، حرکتی و همچنین کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی مجازند تا سقف مجوزهای استخدامی سالانه خود، افراد نابینا و ناشنوا و افراد دارای آسیب نخاعی واجد شرایط را با برگزاری آزمون اختصاصی جامعه معلولان به کار گیرند.

 

این مصوبات تنها بخشی از قانون حمایت از معلولان بود اما آنچه که در این میان بسیار حائز اهمیت است این است که اجرای قانون چه میزان در اولویت قرار دارد تا بتواند ذیل اجرای آن حداقل دغدغه‌های افراد نابینا و کم بینا مرتفع شود و در نهایت جامعه به سوی حقوق و حضور برابری میان تمام افراد حرکت کند.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید