کد خبر : ۳,۹۶۲
۱ اسفند ۱۳۹۷ ۱۹:۲۹
 شاید برای خیلی ها این سوال پیش آید که آیا در دوران دفاع مقدس جزیره خارگ هم سهیم بود ؟ آیا منطقه جنگی حساب می شود ؟!
 
 
خارک به عنوان اصلی ترین پایانه صادرات نفت ایران در دوران دفاع مقدس بارها مورد هجوم حملات سنگین دشمنان قرار گرفت ولی با استقامت و پایداری مردم و نیروهای مختلف نظامی و همچنین مقاومت و ایثار تلاشگران صنعت‌نفت ، صادرات نفت ایران حتی برای یک روز قطع نشد تا این جزیره لقب مقاومت و پایداری به خود بگیرد.
 
 
در روزهای عادی سال سفر به این جزیره تنها با دعوتنامه و مجوزهای مخصوص انجام می شود .
 
 
وقتی به خارک سفر می‌کنیم ، حضور کشتی‌ها کنار اسکله و روی آبهای اطراف جزیره ؛ نشان‌دهنده پویایی چرخه تولید و صادرات نفت کشور است و برای کارکنان صنایع نفتی بسیار روحیه بخش است ، آنها به دیدن کشتی‌ها در جزیره وابسته هستند و در این شرایط است که خوشحال می‌شوند.
 
 
خارگ ، جزیره‌ مقاومت که از سال 89 میزبان کاروان‌های راهیان نور دریایی است ، امسال هم از اواخر اسفند تا 12 فروردین سال آینده آماده‌ این حرکت فرهنگی می‌شود.
 
 
سرتیپ ‌دوم پاسدار رمضان زیرراهی فرمانده‌ منطقه دوم نیروی دریایی سپاه با تأکید بر این که دشمن هیچگاه از دشمنی و ضربه‌زدن به ما دست برنخواهد داشت و ما هم دست‌بسته نخواهیم بود می گوید: یکی از کارهای بازدارنده در برابر جنگ فرهنگی دشمن ، برگزاری کاروان های راهیان نور است که باید در این اردوها، رشادت‌های شهیدان و فرهنگ ایثار را به نسل نو و جوانان بشناسانیم.
 
 
به‌گفته‌ رییس سازمان اردویی گردشگری سپاه امام صادق (ع) استان بوشهر هر سال اردوی راهیان نور دریایی در استان بوشهر از 20 اسفند همزمان با روز ملی راهیان نور آغاز و تا 12فروردین ادامه دارد.
 
 
سرگرد پاسدارعبدالهادی سبحانی خواه افزود : راهیان نور دریایی در این استان هر سال بین حدود 5800 تا 6500 نفراز 15 استان کشوررا به این سفر معنوی اعزام می کند.
 
 
سرتیپ‌دوم پاسدار رمضان زیرراهی فرمانده‌ منطقه دوم نیروی دریایی سپاه نیز بیان کرد: پارسال پنج هزار و 200 زائر به جزیره‌ خارگ اعزام شدند که امسال برنامه‌ریزی‌ها برای شش هزار نفر است. این زائران از بندر بوشهر اعزام می‌شوند و در سفر سه روزه‌ خود علاوه بر خارگ ، در بوشهر از نیروگاه اتمی بوشهر و موزه دریا نوردی ارتش و در دلوار از خانه ‌موزه‌ رئیسعلی دلواری نیز بازدید می‌کنند.
 
 
اقای حسین حجری یکی از افرادی که به این سفر اعزام شدند می گوید : اول اینکه این یک سفر دریایی است و آدم از نعمت بیکران الهی و عظمت دریای خلیج فارس لذت میبره و همچنین راویان توی مسیر بوشهر تا خارگ از رشادتها ودلیرمردی های دریادلان سپاه و ارتش در خلیج فارس می گویند مثل حماسه نادر مهدوی و حماسه ناوچه پیکان و دستگیری تفنگداران امربکایی در خلیج فارس.
 
 
آقای حجری در ادامه می گوید : توی خارگ که بعنوان جزیره مقاومت نام گرفته یه بیمارستان زیرزمینی زمان جنگ بوده که در ایام راهیان نور نمایشگاه دفاع مقدس میشه و مورد بازدید عموم قرار میگیره ، یادمان شهدای گمنام . اسکله تی و کشتی سوخته و تاسیسات انتقال نفت هم که بخش دیگري از بازدید هاست .
 
 
 
آقای اکبر مهراور نیز یکی دیگر از مسافران راهیان نور دریایی در سال های گذشته به جزیره خارگ بود او از خاطرات این سفر اینچنین می گوید : امروز که در یک سفر دریایی ، آنهم در زمان صلح به این سفر دریائی آمدم چون به موج دریا عادت نداشتم کلی اذیت شدم ، چطور می توان در دریا جنگید؟
 
 
اینجا که جان پناهی نیست ، نه سنگری ، نه عارضه طبیعی یا غیر طبیعی که در پشت آن سنگر بگیری . اول باید بتوانی با موج دریا بجنگی و غلبه کنی وبعد با دشمن..
 
 
شاید به خاطر همین است که در روایات ما، شهید دریا اجر دوشهید را دارد.
 
 
مهراور در ادامه می گوید : پس از یک سفر دریایی به جزیره خارگ رسیدیم ، راوی نماد شهیدی که در گلزار شهدای گمنام جزیره بود را علمدار خلیج فارس، نادر مهدوی معرفی کرد که با دست خالی و فقط با قدرت ایمان به همراه همرزمانش در مقابل قدرت پوشالی آمریکا ایستاد و آنها را مغلوب دلاوری خود ساختند.
 
 
 
وی می افزاید : بقایای کشتی کره ای در غرب جزیره از آثار به جا مانده از دوران پر افتخار دفاع مقدس است که در حین بارگیری نفت مورد اصابت موشک قرار گرفته و طعمه حریق شده بود. ولی به همت جهادگران اقتصادی و حافظان آب و خاک این مرز و بوم ، صادرات نفت حتی یک روز هم قطع نشد .
 
 
در عین حال تاثیر فرهنگ جهاد و دفاع مقدس و احیای آن در قالب راهیان نور در تحکیم هویت ملی و انقلاب اسلامی برای نسل جوان و آینده موضوعی است که باید به فرهنگ غنی حماسی تبدیل شود.
 
 
جزیره مقاوم خارک در طول دوران دفاع مقدس بیش از دو هزار و 800 بار بمباران شد ولی همچنان به عنوان پایانه صادرات نفت ایران به کار خود ادامه می داد.
 
 
این جزیره در زمان جنگ تحمیلی به عنوان پایگاه استراتژیک صدور نفت ایران ، حدود 90 درصد نفت خام ایران را صادرمی کرد .
 
 
حجت الاسلام کمالی ، امام جمعه‌ خارگ هم با تأکید براینکه اردودهای راهیان نور ذخیره‌ای پایان‌ناپذیر از معارف معنوی است می گوید : خاک خارگ چون خون شهیدان ما بر روی آن ریخته‌شده خاکی مقدس است و باید حرمت آن را نگه داشت و رشادت‌های مدافعان وطن در جنگ تحمیلی هشت ساله را به آیندگان انتقال داد که راهیان نور فرصتی طلایی برای این هدف است.
 
 
دفاع جانانه دلیرمردان پدافندهوایی در خارک تا سالیان سال زبانزد همگان خواهد بود.
 
 
 
محمد رضایی بخشدار ویژه‌ جزیره خارگ هم با بیان اینکه خدمت به فرهنگ ایثار و شهادت و برگزاری راهیان نور دریایی امری فراجناحی است ، می گوید : تمامی دستگاه‌های اجرایی مرتبط در خارگ و شرکت‌های تابع وزارت نفت مستقر در این جزیره ، آمادگی همکاری در انجام اردوی راهیان نور را دارند.
 
 
امروزه به رغم برخی از مشکلات ؛ همه ما ایرانیان می دانیم که امنیت و پیشرفتهایمان مرهون استقامت و فداکاری ایثارگران و شهداست و برای این اقتدار خونهای عزیزانمان را نثار کرده و قدردان آن هستیم .
 
 
نگارنده : سیده فرخنده موسوی
 
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید