کد خبر : ۳,۹۳۳
۱ اسفند ۱۳۹۷ ۱۸:۵۹

شهرداری جزیره خارگ در آغاز دور پنجم شورای اسلامی شهر و روستا ها در حوزه مدیریتی خود گام های متعددی را در جهت خدمت رسانی به مردم انجام برداشته است.

اقداماتی که هر یک به نوبه خود بخش گسترده ای از مشکلات شهری مردمان این جزیره را مرتفع خواهد نمود به طور مثال علیرغم گذشت نزدیک به پنجاه سال از فعالیت این شهرداری اما وجود ایستگاه آتش نشانی از آرزوهای دست نیافتنی بود که در سال جاری به همت شهرداری و شورای این شهر در حال تحقق شدن می باشد .

کلنگ زنی ساخت انبار آذوقه و طراحی پارک آبی نیز از دیگر اقدمات عمرانی این شهرداری بوده که با همت این مجموعه در حال انجام می باشد.

ذکر این موارد و فرارسیدن روز شهردار ما را بر آن داشت تا در نشستی صمیمانه پای صحبت های شهردار محترم خارگ نشسته و ضمن به تحریر درآوردن عملکرد این مجموعه از برنامه های آینده آن نیز مطلع شویم.


باتوجه به اینکه جنابعالی پیش تر سابقه شهرداری دو شهر استان را بر عهده داشته اید ، پذیرش مسند شهردار خارگ تا چه میزان برای شما چالش برانگیز بوده است؟


پیش از حضور در جزیره و قبول مسئولیت ، متوجه نقش کلیدی جزیره خارگ در اقتصاد کشور علی الخصوص صادرات ۹۷ درصدی نفت از این جزیره مرجانی و زیبا بودم .


حضور در جلسات مشترک شورای اداری استان و همچنین تعاملاتی که گاهاً بین شهرداری ها صورت می گرفت، زمینه ی مناسبی را به منظور شناخت بهتر از جزیره و خدمتگزاری به مردم شریف خارگ فراهم می ساخت .


پیشینه ی ۱۸ ساله خدمتی بنده در شهرداری های استان و همچنین تجربه مدیریتی ده ساله به عنوان شهردار دو شهر استان ، باعث شد تا چالش مدیریت شهری خارگ را علیرغم تمامی سختی ها و مشکلات پذیرا باشم و پس از گذشت نزدیک به یک سال و نیم از حضور بنده در این جزیره باید اذعان کنم خدمتگزاری به مردم فهیم شهر خارگ موجب مسرت و افتخار بنده بوده است.


از زمان زمامداری شهرداری خارگ چه مشکلاتی پیش روی شما قرار داشت و چه راهکارهای برای مرتفع کردن اندیشیدید ؟


در آغاز فعالیت به عنوان مدیریت شهری خارگ با مشکلات عدیده ای روبرو بودیم. عقب افتادگی حقوق پرسنل ، تعهدات مالی به پیمانکاران ، ازکار افتادگی کارخانه آسفالت ، مستهلک شدن ماشین آلات ، عدم ثبت اسناد مالی سالهای گذشته مشکلات مهمی بود که ما را با چالش بزرگی روبرو ساخت .


با رویکرد جهادی و همت کارکنان نهضت جدیدی را آغاز کردیم . در این میان همفکری و مشارکت اعضاء محترم شورای اسلامی شهر نیز سبب ساز تصمیمات مدیریتی مهمی در خارگ بود . با انجام پروژه های زیرساختی ، توانستیم چرخ عمران شهر خارگ را بار دیگر به حرکت درآورده و با اجرای پروژه های ریز و درشت روز به روز در مسیر رضایتمندی مردم قدم برداریم.


تشکیل نشست های پی در پی با مدیران عالی رتبه منطقه ، استان و کشور و رایزنی به منظور حصول نتیجه طرح جامع شهری ، استقرار آبفا در خارگ و حل مشکلات تردد دریایی و … از مهمترین اقداماتی بود که توسط تیم شهرداری و شورا به انجام رسید .


از زمان حضور شما در جزیره خارگ دو پروژه شاخص برای اولین بار در تاریخ شهرداری این جزیره کلنگ خورده است.در این مورد توضیح می دهید؟


با توجه به نیازسنجی که به عمل آمد ، متوجه ضرورت بسیار زیاد احداث ساختمان آتش نشانی در جزیره شدیم. با وجود اینکه ۵۰ سال از عمر شهرداری خارگ می گذرد و پیش تر نیز چندین بار برای احداث این ساختمان اقدام شده بود اما نافرجام مانده بود ، تصمیم گرفتیم تا این پروژه را در اولویت کاری خود قرار دهیم و خداراشکر در حال حاضر با پیشرفت قابل توجه آن می توان گفت در سال ۹۸ ساختمان آتش نشانی بعد از ۵۰ سال در جزیره خارگ در هفته دولت افتتاح خواهد شد.


همچنین شرایط جغرافیایی خاص ، محدودیت های دریایی موجود و شرایط جوی ناپایدار که گاها مشکلات عدیده ای را در جهت تامین نیازهای اساسی برای شهروندان و همچنین کسبه شهر در پی دارد ما را برآن داشت تا نسبت به تعبیه مکانی که در شرایط خطیر و بحرانی یاری رسان مردم باشد اقدام کنیم ، از همین رو پروژه ساختمان مدیریت بحران (انبار آذوقه) برای اولین بار در جزیره خارگ کلید خورد و به امید خدا در سال ۹۸ به مرحله بهره برداری می رسد.


پروژه پارک آبی گردشگری ، پروژه جذابی است که این روزها شما پیگیر آن هستید. این پارک به چه صورت خواهد بود و کی به انجام می رسد؟


ما در شهرداری خارگ با باور به اینکه مردم شریف این جزیره لایق بهترین ها هستند ، ایجاد روحیه نشاط برای این عزیزان را در اولویت های خود قرار داده ایم. از همین رو پروژه بزرگ پارک آبی گردشگری طراحی شد که به امید خدا پس از به ثمر نشستن آن یکی از بی نظیرترین و زیباترین پارک های آبی گردشگری ایران خواهد بود. به حول قوه الهی فاز اول آن در سال ۹۸ به متراژ ۵۰۰۰ مترمربع و با اعتبار ۲۵میلیارد ریال کلنگ زنی و شروع بکار خواهد کرد.


با توجه به بافت قدیمی و بعضا فرسوده کوچه ها و خیابان های خارگ ، شهرداری خارگ برای بهسازی خیابان ها و معابر چه برنامه هایی دارد ؟


مجموعه شهرداری تلاش زیادی داشته است تا نسبت به تامین رفاه و آسایش بیش از پیش شهروندان در ابعاد گوناگون از جمله مسائل عمرانی اقدام کند. از همین رو طی سالهای ۹۶ و ۹۷ ، ۳۰۰۰۰ مترمربع آسفالت انجام پذیرفت و ۷۰۰۰ متر مربع پیاده رو سازی نیز در خیابان های مختلف شهر صورت گرفت و همچنین ۱۵۰۰ متر کانال دفع آب های سطحی نیز احداث گردید. ضمنا به منظور بهسازی معابر و تعریض کوچه ها نسبت به تملک بیش از ۱۰ ملک اقدام گردید که ان شااله در سال ۹۸ نیز این روند پیگیری خواهد شد.


ممنون می شویم اگر به صورت خلاصه بخشی از اقدامات و پروژه های عمرانی مجموعه شهرداری را در نزدیک به یک سال و نیم حضورتان در جزیره بیان کنید.


همانطور که مستحضرید کارهای عمرانی زیادی طی سالهای ۹۶ و ۹۷ اجرایی شده است که بطور خلاصه به تعدادی از آن ها اشاره می کنم : در سال ۹۶ با احداث آبنمای موزیکال ، روکش آسفالت معابر و خیابان ها ، نوسازی پیاده رو سطوح مختلف شهر با استفاده از بتن دکوراتیو ، احداث کانال های دفع آبهای سطحی و حل معضل چندین ساله بحران آبگرفتگی معابر ، لایروبی کانال های دفع آبهای سطحی سطح شهر ، جانمایی باسکول ۸۰ تنی در کارخانه آسفالت پس از ۴ سال ، اصلاح و نوسازی کانیوو و سنگ جداول سطح شهر و … فعالیت داشتیم و در سال ۱۳۹۷ نیز با اجرای پروژه های احداث ساختمان غسالخانه اهل سنت ، تملک و تعریض کوچه های (ملت و پیروزی) ، اصلاح هندسی ترافیکی میدان کوزه ، شروع عملیات اجرایی پروژه های احداث ساختمان آتشنشانی و مدیریت بحران پس از گذشت سالهای متمادی ، احیای مبلمان شهری سطح شهر با اجرای پروژه فرش موزائیک خیابان های سطح شهر و … در حوزه عمران خدمتگزار شهروندان خارگ بودیم.


ظاهرا در جزیره خارگ مکانیزه سازی آبیاری قطره ای نیز صورت گرفته است . روند آن چگونه بوده است؟


در راستای صرفه جویی در مصرف آب و انرژی، شهرداری خارگ با مکانیزه کردن سیستم آبیاری فضای سبز، سیستم آبیاری قطره‌ای را در دستور کار خود قرار داد ، به همین منظور در سالی که گذشت بیش از ۴۰۰۰ متر لوله کشی سیستم آبیاری قطره ای صورت گرفت ، به بیان دیگر ۸۵ درصد فضای سبز شهری به صورت قطره ای آبیاری می شود که به امید خدا با ادامه این روند ضمن بروزرسانی سیستم اجرایی خود بتوانیم خدمت رسانی را با کیفیت بالاتری به ولی نعمتانمان عرضه کنیم.


در حال حاضر وضعیت کارخانه آسفالت و ماشین آلات شهرداری چگونه است ؟


کارخانه آسفالت که به منظور تعمیرات در دوره قبل سه میلیارد ریال برآورد شده بود با یک دهم این مبلغ و با هزینه ای بالغ بر سیصد میلیون ریال تعمیر و با در سرویس قرار دادن دستگاه های قیر پاش ، پمپ و … مجددا راه اندازی شد.


در خصوص ماشین آلات نیز از ابتدای ورود بنده به شهرداری خارگ شاهد فرسودگی ماشین آلات شهرداری از قبیل کمپرسی ، لودر ، ماشین قیرپاش ، نیسان ، مالشین حمله زباله ، لجن کش و مینی لودر بودم که حتی تعدادی از آنها به مزایده نیز گذاشته بودند اما با تدابیر انجام شده مجددا تعمیر و در سرویس قرار گرفتند. ضمنا این اقدامات به میزان قابل توجهی صرفه جویی در هزینه ها را برای ما در پی داشت.


با اینکه از زمان حضور شما در جزیره خارگ خیلی نمی گذرد اما اقدامات خوبی در حوزه فرهنگ ، هنر و ورزش صورت گرفته است. کمی در این مورد توضیح بدهید.


همواره تفکر و نگرش بنده بر این بوده است که حمایت مستمر از برنامه های فرهنگی بوده است زیرا به باور بنده به واسطه تعالی فرهنگ یک شهر می توان به اهداف کلان در مدیریت شهری رسید از همین رو در سال ۹۶ برای اولین بار در جزیره خارگ اقدام به برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی کردیم که در سال ۹۷ جشنواره در سطح منطقه ای و با حضور چهره های برجسته تئاتر ، سینما و تلویزیون کشور برگزار شد و به امید خدا در سالیان آتی بتوانیم جشنواره را در سطح ملی برگزار کنیم. همچنین همواره برگزاری برنامه های گوناگون فرهنگی در اعیاد و مناسبت ها را دستور کار خود داشتیم که آخرین مورد آن جشن بزرگ انقلاب با حضور یکی از خوانندگان مطرح کشور بود.


جزیره خارگ و ورزشکاران این شهر از دیرباز همواره در سطوح و رشته های مختلف ورزشی نیز در کشور و حتی دنیا مطرح بوده است و ما رسالت و وظیفه خود می دانیم تا حد از ورزشکاران این رشته حمایت کنیم


شهرداری خارگ در حوزه مالی چه اقداماتی داشته است ؟


با توجه به شرایط اقتصادی موجود و مشکلات نقدینگی که گریبانگیر همه ی شهرداری هاست ، برنامه ریزی مدون در این حوزه کار بسیار دشواری است اما با تلاش مضاعفی که در مجموعه شهرداری در این حوزه داشته ایم موفق شدیم ضمن بروزرسانی مستمر کلیه اسناد مالی مربوط به سالهای قبل که در سیستم مالی ثبت و ضبط نشده بود ، نسبت به پرداخت به روز تمام حقوق و مزایای پرسنل اقدام کنیم و همچنین اعم بدهی های شهرداری را پرداخت کنیم. در سال ۹۶ با گذشت تنها دو ماه از شروع به کار بعد از چند سال و برای اولین بار متمم بودجه به اعضای محترم شورای شهر تحویل داده شد و با همکاری ایشان شهرداری خارگ ، اولین شهرداری استان بوشهر بود که تفریغ بودجه خود را با رقمی نزدیک به یکصد و پنجاه میلیارد ریال مصوب کرد.و در سال ۹۷ نیز علیرغم افزایش مشکلات اقتصادی که متوجه بنده کل جامعه از جمله شهرداری ها بود ، تمام بودجه شهرداری خارگ محقق شد و کوچکترین خللی در روند امور شهرداری به وجود نیامد و وقفه ای در پیگیری پروژه ها ایجاد نشد. همچنین علیرغم کاهش اعتبارات کلیه دستگاه های اجرایی، ما توانستیم به میزان پنج میلیارد تومان افزایش اعتبار داشته باشیم. ضمنا ۲۱ موافت نامه با سازمان برنامه و بودجه استان انعقاد کردیم که نسبت به سال های پیشین افزایش چشم گیری داشته است.


در خصوص بودجه شهرداری در سال ۹۷ چه اقداماتی انجام داده اید و آیا با توجه شرایط خاص اقتصادی موجود که اکثر دستگاه های اجرایی با مشکل مواجه شده اند ، شما هم در بخش بودجه با مشکل مواجه شده اید یا خیر؟


هماهنگونه که اطلاع دارید بودجه شهرداری بر اساس دستورالعمل ابلاغی وزارت کشور پیش بینی می شود و با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور ما در ابتدای سال با همفکری اعضای محترم شورای شهر بودجه را به مبلغ ۱۲۷/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال پیش بینی کردیم و به لطف خدا با تلاش های بسیار زیادی که انجام دادیم ، توانستیم در متمم بودجه افزایش خوبی نسبت به بودجه پیش بینی شده داشته باشیم و در متمم بودجه را به ۱۵۹/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال برسانیم و امیدواریم که در تفریغ بودجه از این رقم نیز فراتر برویم و ان شااله سال ۹۷ را با موفقیت پشت سر گذاشته باشیم.


به عنوان حرف پایانی ، اگر سخنی با مردم جزیره خارگ دارید بفرمایید.


در پایان از مردم شریف جزیره خارگ که با مقاومت مثال زدنی خود توانستند این جزیره را به نمادی از ایستادگی تبدیل کنند خواسته ای دارم . خواسته ای نه چندان بزرگ ، اینک که شهرداری خارگ با تلاش بسیار در مسیر توسعه و آبادانی شهر قدم می گذارد نیازمند همیاری و تعامل است . هم افزایی مردم به همراه انتقادات و پیشنهادات سازنده ، ترسیم افقی روشن را بیش از پیش برای خارگ ممکن می سازد . اینجانب ضمن تقدیر و تشکر از مردم فهیم خارگ و همه ی عزیزانی که در ثبت کارنامه ی نیک شهرداری در سالی که گذشت دخیل بودند ، سالی پربرکت توام با سلامتی ، موفقیت و به روزی را از خداوند متعال برای ایشان مسالت دارم.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید