کد خبر : ۳۸,۶۳۳
۱۷ دی ۱۴۰۰ ۰۰:۱۵
نبود اسکله در بزرگترین بندر صیادی جنوب کشور
خارگ نیوز: بندر دیر به‌عنوان بزرگترین بندر صیادی جنوب کشور معرفی شده که از اسکله استاندارد و دارای ایمنی بی‌بهره و صیادان بندر دیر را دچار بحران کرده است.
به گزارش خارگ نیوز، مدیرکل شیلات استان بوشهر با بیان اینکه دیر یکی از مهم‌ترین بنادر صیادی است اظهار داشت: بهترین و مهم‌ترین صیدگاه‌ها استان بوشهر در آب‌های دیر قرار دارد به‌گونه‌ای که مسیر بیشتر صیادان استان بوشهر به مناطق مختلف آب‌های این شهرستان است.
 
علی بازدار با اشاره به اینکه این استان دارای 36 بندر صیادی است تصریح کرد: بندر دیر در عرصه صید و صیادی از جایگاه خاصی برخوردار است که توسعه زیرساخت‌ها در این عرصه مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
 
بندر دیر از اسکله مناسب برخوردار نیست
 
وجود اسکله برای صیادان از مهمترین ارکان این شغل است اما در بندر دیر با وجود ظرفیت بزرگ صیادی، دارای اسکله‌های مناسب برای استقرار قایق‌ها نیست.
 
صیادان و صاحبان قایق‌‌های در قطب صیادی استان بوشهر از دیرباز شغل صیادی را به فرزندان خود آموخته‌اند و همین امر سبب شده است تا بیشتر مردم این شهر در حوزه صیادی فعالیت کنند و از این طریق امرار معاش کنند.
 
مردم، خود دست به‌کار شدند
 
با وجود چنین ظرفیت عظیمی در بندر دیر، صیادان با مشکل نبود مکان مناسب برای نگهداری قایق‌های خود مواجه هستند و این مشکل با مواقع بحرانی از نظر وضعیت آب و هوایی شدیدتر می‌شود.
 
رئیس اداره بندر و دریانوردی بندر دیر در این خصوص اظهار داشت: فعالیت و نظارت بر قایق‌های صیادی بر عهده اداره شیلات و مواردی همچون جستجو و نجات با اداره بندر دیر است.
 
داوود بهادری ادامه داد: پیش از سامانه بارشی، بیشتر قایق‌ها را فرمانداری دیر با همراهی دیگر مسئولان این شهرستان از دریا دور کردند و تعدادی از افراد نیز به خواست خود، قایق‌های شخصی را به منازل بردند.
 
بارش شدید به قایق‌ها آسیبی نزد
 
رئیس اداره شیلات دیر نیز با اشاره به اینکه هیچ قایق در این سامانه بارشی آسیب ندید افزود: پیش از شدت گرفتن بارندگی‌ها، اداره شیلات به همراه فرماندار دیر و شرکت متانول کاوه با استفاده از جرثقیل قایق‌ها را در مکانی دیگر ساماندهی کرد و الان هم در حال برگرداندن آنها به حوضچه بندر صیادی دیر هستند.
 
عقیل امینی با بیان اینکه اسکله شهرداری بندر دیر از نظر امنیتی و استانداردهای جهانی در حد پایین است خاطر نشان کرد: چرا که این مکان هیچگاه اسکله صیادی نبوده بلکه سال‌ها قبل این مکان به‌عنوان اسکله تفریحی معین شد اما به مرور زمان به سبب اینکه صیادان جایی برای نگهداری قایق‌های خود نداشتند، آنها را در اسکله قایق‌های تفریحی شهرداری مستقر کردند.
 
وی بیان کرد: در حال حاضر در فرصت یک هفته‌ای که اعمال شده است در حال ساماندهی قایق‌‌های صیادی در اسکله‌های صیادی شهرستان هستیم و به تمامی قایق‌داران بدون مجوز فرصت داده شده تا مدارک لازم را برای ساماندهی به این اداره تحویل دهند.
 
امینی با بیان اینکه پیش از 30 سال است که قایق‌داران به سبب مشکلات امنیتی قایق‌ها را به منازل خود می‌برند تصریح کرد: با ساماندهی قایق‌های صیادی به هر قایق یک کد داده می‌شود تا بتواند از این طریق فعالیت قانونی داشته باشد.
 
رئیس اداره شیلات بندر دیر اضافه کرد: پیش از این اداره بندر و دریانوردی برای ساماندهی قایق‌ها اقدام کرد و مدارک لازم را از صیادان قایق گرفت اما پس از مدتی اعلام کرد تا زمانی که اسکله مناسب برای قایق‌ها راه‌اندازی نشود، امکان ساماندهی وجود ندارد.
 
اسکله قایق صیادی بندر دیر کاربرد تفریحی دارد
 
شهردار دیر نیز اظهار داشت: این اسکله کاربرد تفریحی دارد و ورود و استفاده قایق‌ها به آن غیر قانونی است اما شهرداری با صاحبان قایق مدارا کرد و از سال‌ها پیش قایق‌ها در اینجا مستقر می‌شوند.
 
علی ابراهیمی بیان کرد: از سال‌ها پیش به سبب ضرورت‌های موجود و حمایت از قایقداران، شهرداری نسبت به استفاده قایق‌داران از اسکله تفریحی سکوت کرد ولی در هر حال وظیفه شیلات است تا امکانات و تجهیزات لازم و نیز اسکله صیادی را در این بندر احداث کند.
 
صیادان قایق‌دار بندر دیر نسبت به کاغذ بازی‌های اداری و تحویل هرساله مدارک به اداره‌های مختلف و بی‌نتیجه ماندن آن گلایه دارند و خواستار سازماندهی این اوضاع هستند.
 
صیادان دیری انتظار دارند پس از سال‌ها تلاش بر امواج دریا در گرما سوزان جنوب، حداقل دارای اسکله‌های مجزا با امکانات و استاندارد جهانی باشند.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید