کد خبر : ۳۴,۱۱۹
۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ۰۷:۴۵
خارگ نیوز: دولت سیزدهم به منظور برون‌رفت از وضعیت کنونی می‌بایست که نگاه ویژه‌ای به تولیدکنندگان داشته باشد و علاوه بر حمایت از آنها باید تدابیری برای کنترل قیمت‌ها و همچنین سامان دهی شبکه توزیع داشته باشد.
به گزارش خارگ نیوز، مسوولان در جمهوری اسلامی، کارگزاران مردم هستند، بنابراین باید تمام همت خود را برای مرتفع ساختن مشکلات مردم به کار بندند. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به برنامه‌های دولت سیزدهم پرداخته اند.
 
 
چهره به چهره با کارگران
 
روزنامه ایران در گزارشی به بازتاب سفر رئیس جمهوری به طبس و بیرجند پرداخت و نوشت: آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی در سومین هفته پس از تکمیل دولت، سومین سفر استانی خود را انجام داد، سفری از پیش اعلام نشده که به مقصد استان خراسان جنوبی انجام شد. به این ترتیب به نظر می‌رسد تا اطلاع ثانوی، جمعه‌ها به روزهای سفرهای استانی رئیس جمهوری و هیأت دولت تبدیل شده است. همچنان که استان‌های کمتربرخوردار یا محروم، در اولویت سفرهای استانی رئیس جمهوری قراردارند. پس از خوزستان به عنوان مقصد نخستین سفر و سیستان و بلوچستان در دومین سفر استانی، حالا خراسان جنوبی مقصد سومین سفر دولت شده است. رئیس جمهوری ابتدا وارد شهرستان طبس و پس از بازدید از معدن این شهرستان و گفت‌وگو با مردم، راهی بیرجند شد. وزیران کشور، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس دفتر رئیس جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهوری آیت‌الله رئیسی را در سفر به استان خراسان جنوبی همراهی کردند...
رئیس جمهوری در سخنان خود در اجتماع مردم طبس در محل امامزاده حسین ابن موسی الکاظم(ع) این شهرستان نیز با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی کارهای بسیاری در طبس و استان خراسان جنوبی انجام شده و چهره امروز این منطقه و استان با قبل از انقلاب کاملاً متفاوت است، گفت: این منطقه از ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی از جمله معادن برخوردار است که متأسفانه بخش زیادی از آن معطل مانده و باید با تلاش و اقدامات فوری احیا و فعال شود.
 
 
هفته دیپلماسی
 
روزنامه همشهری در گزارشی نوشت: رایزنی‌های منطقه‌ای و بین‌المللی وزیر خارجه ادامه دارد و راهبرد سیاست‌خارجی دولت سیزدهم حداقل در ۳حوزه «مذاکرات برجام و فعالیت‌های هسته‌ای»، «سیاستگذاری با کشورهای عربی» و «حمایت از صلح در کشورهای همجوار» در حال شکل‌گیری و آشکار شدن است. از یک‌سو افغانستان با ۹۵۴کیلومتر مرز مشترک با ایران همچنان درگیر ناآرامی است و از سوی دیگر نگاه‌های بسیاری به نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آینده گفت‌وگوهای وین دوخته شده است؛ آن هم در شرایطی که با گذشت ۳ماه از پایان دور ششم مذاکرات وین، سرنوشت مذاکرات احیای برجام به محاق فرورفته است. روزهای شلوغ سیاست خارجی البته فقط به رایزنی‌های حضوری و تلفنی محدود نیست و رئیس‌جمهوری نیز پس‌فردا (دوشنبه) در نخستین سفر خارجی خود برای شرکت در نشست سازمان همکاری شانگهای راهی تاجیکستان خواهد شد. از سوی دیگر سفیر ایران در سازمان ملل نیز خبر داده که نشست بعدی وزرای خارجه ۶کشور همسایه افغانستان برای بررسی و رایزنی درباره تحولات این کشور به میزبانی تهران برگزار می‌شود و تأکید کرده که طالبان باید به تعهدات خود عمل کند. در همین حال اظهارنظر مقامات و رسانه‌های خارجی نیز درباره برجام و رویکرد ایران برای ادامه مذاکرات جریان دارد. به‌نظر می‌رسد دیپلماسی این روزها بار دیگر میدان‌دار عرصه سیاست در کشور است.
 
 
رسانه‌های اصولگرا
 
مقابله با کرونا یک کار بین بخشی و وظیفه همگانی است
 
خبرگزاری فارس به گفت وگو با سیامک مره صدق عضو کمیسیون بهداشت مجلس دهم پرداخت و آورد: با این وضعیت ما در ماه‌های پیش رو شاهد کاهش آمار مبتلایان به کرونا خواهیم بود اما این به معنای مهار کرونا نیست. مهار کرونا کار یک دستگاه یا وزارتخانه نیست، بلکه یک کار بین بخشی است و همه دستگاه‌ها باید دست به دست هم دهند و به یکدیگر کمک کنند. علاوه بر این مقابله با کرونا یک وظیفه همگانی است و همه مردم نیز در این موضوع نقش دارند و می‌توانند در قطع زنجیره انتقال این ویروس مؤثر باشند. وقتی مسافرت‌ها لغو و تعطیلی اعلام می‌شود، می‌بینیم که عده‌ای به جای نشستن در خانه وارد جاده‌ها می‌شوند و با افسر راهنمایی و رانندگی به بحث می‌پردازند. یا اینکه مردم به جریمه‌ای که برای خروج از شهر می‌شوند به عنوان بخشی از هزینه سفر نگاه می‌کنند و عملا این جریمه نمی‌تواند برای آنها بازدارنده باشد. در نتیجه همکاری همه دستگاه‌ها و همچنین همراهی مردم برای قطع زنجیره کرونا در کنار واکسیناسیون برای مهار این بیماری امری ضروری است و در غیر این صورت ما نخواهیم توانست به این مهم دست یابیم.
 
کار میدانی باعث اعتماد مردم به نظام اداری کشور می‌شود
 
روزنامه رسالت به بازتاب سخنان آیت الله رییسی  رییس جمهوری پرداخت و نوشت: به برکت حرکت جهادگران اقداماتی انجام شده است ولی هنوز با مشکلاتی رو به رو هستیم. تلاش ما بر این است که با اقدام و عمل در راستای حل مشکلات مردم به افزایش اعتماد عمومی برسیم. تعیین اولویت‌ها، کار میدانی، و اقدام و عمل باعث می‌شود که اعتماد مردم به نظام اداری کشور افزایش پیدا کند. اگر موانع موجود رفع شود، شاهد رونق اشتغال در منطقه خواهیم بود. وضعیت کنونی کشور و شهرها با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست، هر چند به برکت حرکت جهادگران اقداماتی انجام شده است ولی هنوز با مشکلاتی رو به رو هستیم. ما با کمبود نزولات آسمانی رو به رو هستیم ولی همین مشکل را با برنامه‌ریزی می‌توان به یک فرصت تبدیل کرد. ظرفیت‌های بر زمین مانده در خراسان جنوبی و شهرستان طبس باید فعال شود. خراسان جنوبی نیروی کارآمد زیاد دارد که می‌توانند گره‌ها را بگشاید. با توجه به اینکه در شهرستان طبس و استان خراسان جنوبی محصولات متنوع و استراتژیک وجود دارد می‌توان از این ظرفیت‌ها در جهت توسعه استان استفاده کرد. امیدواریم این سفر و سفرهایی از این دست بدون تشریفات رایج انجام شود که اصل کار دنبال شود تا از نزدیک با مسائل استان‌ها آشنا شویم. رئیسی با بیان اینکه در این سفرها به دنبال این هستیم تا اولویت‌ها را مشخص و اقدام کنیم، بیان داشت: بنا داریم با فعل ماضی با مردم صحبت کنیم و بگوییم انجام شد.
 
مهمترین معضل کشور موضوع مسکن است
 
خبرگزاری ایمنا به گفت وگو با محمد صالح جوکار رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها پرداخت و آورد: یکی از مهمترین معضلات کشور موضوع مسکن بوده که متأسفانه طی چندین سال گذشته تعطیل بود. در حال حاضر وضعیت معیشتی و تورم فشار زیادی به مردم وارده کرده و نیاز است وزارتخانه‌های اقتصادی دولت با اتخاذ تدابیری جدی، وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم را بهبود ببخشند. متأسفانه وضعیت نابسامان کشور طی مدت زمان طولانی به وجود آماده و نمی‌توان انتظار داشت در مدت کوتاهی، بسیاری از تنگناهای اقتصادی برطرف شود. دولت باید روند صعود افزایش قیمت و تورم در جامعه را کنترل کند. امروز کشور با مسائل و مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کند که یکی از مهمترین معضلات کشور موضوع مسکن بوده که متأسفانه طی چندین سال گذشته تعطیل بود. با وجود تمامی این مشکلات اعضای کابینه دولت سیزدهم برای برون رفت از وضعیت فعلی، برنامه‌ها و راهکارهای خود را اعلام کردند؛ بنابراین لازم است دولت در چهارچوب تعهداتی که به مردم و مجلس داده، گام بردارد.
 
عضو مجلس خبرگان رهبری: دولت آیت‌الله رئیسی امید را در دل ملت زنده کرد
 
خبرگزاری تسنیم به گفت وگو با ماموستا فایق رستمی نماینده مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری پرداخت و آورد: گره‌گشایی و حل مشکلات جلوه‌ای از خدمتگزاری آیت‌الله رئیسی نسبت به مردم است. خدمتگزاری، مفهوم وسیع و گسترده‌ای داشته که تمام فعالیت‌های مثبت و مفید انسان‌ها را در زمینه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و معنوی شامل می‌شود. وی با تأکید بر اینکه کسی که مسئولیتی بر دوش دارد، باید خود را خدمتگزار مردم بداند، افزود: در مفهوم خدمتگزاری؛   «گذشت، فداکاری، ایثار، تحمل سختی و ناگواری و احساس هبستگی به همنوعان نهفته است و پیامبر گرامی اسلام در این‌باره فرموده «ایمان به خدا و نفع رساندن به بندگان او، دو خصلت نیک است که برتر از آن چیزی نیست». آیت‌الله رئیسی با رویکرد و سفرهای استانی‌ش امید در دل مردم ایجاد کرده به همه ثابت کرده که همواره دغدغه تحقق فرمایشات رهبری و حل مشکلات و معیشت مردم را دارد که این نوید بزرگی برای ملت ایران است. وی با ذکر اینکه امیدوارم دولت سیزدهم بانی رفع مشکلات مردم و کشور شود، تصریح کرد: گره‌گشایی، حل مشکل دیگران و برطرف کردن نیازهای مادی و معنوی مردم، جلوه‌های دیگری از خدمتگزاری هستند که انتظار می‌رود همواره اولویت رئیس‌جمهور محبوب و کابینه جدید دولت قرار گیرد. ملت ایران در ایام انتخابات نفوذ، توطئه و تهدیدات دشمن را به وحدت، اتحاد، همبستگی و یکدلی تبدیل کردند که این درس بزرگی برای مسئولان دولت سیزدهم بوده که باید نسبت به وفاداری و حضور آنان در پای صندوق‌های رأی، علی‌رغم همه مشکلات اقتصادی احساس مسئولیت کنند.
 
دولت سیزدهم چگونه سفره مردم را ارزان می‌کند؟
 
پایگاه خبری پارسینه به گفت وگو با سید شمس الدین حسینی رییس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس پرداخت و آورد: افزایش تولید و عرضه و همچنین سامان دهی شبکه توزیع، یکی از اقدامات ضروری است که دولت سیزدهم باید به منظور جلوگیری از افزایش قیمت کالا و خدمات در کشور انجام بدهد.  به منظور افزایش تولید، دولت لازم است به دو بخش توجه داشته باشد؛ نخست موضوع مدیریت بنگاه ها به عنوان موضوع داخلی و بخش دوم محیط کسب و کار مربوط می شود. بخش دوم از جمله مواردی است که منجر به دستیابی به این مهم (کاهش هزینه تولید و جذب سرمایه گذاری، افزایش سرمایه گذاری و سرانجام افزایش تولید و کاهش قیمت‌ها) می شود. خوشبختانه سال گذشته ماده ۷ قانون سیاست های کلی اصل ۴۴ اصلاح و به دولت ابلاغ شد. پرداختن به این موضوع می تواند به بهبود فضای کسب و کار، کاهش هزینه های مبادله و افزایش سرمایه گذاری و عرضه و در نتیجه تعدیل قیمت‌ها کمک کند.
 
رسانه‌های اصلاح‌طلب
 
دولت سیزدهم و پرونده مسکن
 
روزنامه شرق یادداشتی به قلم ناصر ذاکری ‌کارشناس اقتصادی منتشر کرد و نوشت:  تجربه چند دهه گذشته نشان می‌دهد که دولت‌ها معمولا حل معضل مسکن را مهم‌ترین برنامه خود تلقی نکرده‌اند. به بیان دیگر متولیان امر چنین می‌پنداشته‌اند که با اصلاح امور شرایط برای خانه‌دارشدن مردم فراهم می‌شود و اگر قیمت مسکن بالا رفته و برخی خانوارها شانس خانه‌دارشدن را از دست داده‌اند، می‌توان متناسب با آن سقف وام مسکن را افزایش داد. اینک نتیجه این کم‌توجهی را در سطح جامعه می‌بینیم که منتهی به گسترش جمعیت مستأجر شده‌ است. به بیان دیگر سیاست‌هایی که در طول چند دهه گذشته به کار گرفته‌ شده، توفیق چندانی نصیب کشور نکرده است. اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشتن مسکن را حق همه شهروندان دانسته و دولت را موظف کرده تا امکان خانه‌دارشدن را برای همه فراهم کند. ازاین‌رو صرف ورود دولت به میدان و ارائه برنامه جدی برای این بخش را باید به فال نیک گرفت؛ اما آیا هر برنامه‌ای در بخش مسکن می‌تواند نتیجه‌ مطلوب به همراه داشته‌ باشد؟ وزیر محترم به‌درستی به پنج عامل تولید و عرضه مسکن توجه کرده‌ است؛ اما آیا علت بروز بحران در بخش مسکن فقط حاضرنبودن یک یا چند مورد از این عوامل بوده‌ است؟ او در سخنان خود هیچ اشاره‌ای به وجود تقاضای سفته‌بازانه در بازار مسکن نمی‌کند. درحالی‌که عامل اصلی افزایش قیمت مسکن در چند دهه گذشته و درنهایت افزایش جمعیت مستأجر کشور وجود همین تقاضای سفته‌بازانه آن‌هم در مقیاس گسترده بوده‌ است. نگاهی گذرا به آمارهای پایه بخش مسکن هر تحلیلگری را می‌تواند قانع کند که مشکل بخش مسکن در نبود واحدهای مسکونی به میزان مورد نیاز نیست...
 
روزنامه آرمان ملی به گفت وگو با مهندس حسین کمالی عضو هیأت رییسه جبهه اصلاحات ایران پرداخت و نوشت: کســی که قرار است کشور را اداره کند باید دارای تجربه مدیریتی باشد. با این وجود فرهیختگی یک فرد با مدیریت اجرائی در کشور دو رویکرد متفاوت است. واقعیت این است که آقای رئیسی در زمینه اجرائی مثل روسای جمهور سابق نبودند. این احتمال وجود دارد معاون اولی که برای خود انتخاب کرده‌اند بتواند تا حدودی این مورد را جبران کند. در انتخاب اعضای دیگر کابینه نقش گروه‌های سیاسی و گروه‌هایی که در پیروزی ایشان در انتخابات موثر بوده‌اند به وضوح مشخص است. به عنوان مثال آقای صالحی که ریاست سازمان انرژی اتمی‌ را برعهده داشتند یک چهره اصولگرا به شمار می‌روند. این در حالی است که ایشان اصولگرای تابعی نبودند. به همین دلیل فرد دیگری را به جای وی معرفی کردند. در تیم اقتصادی آقای رئیسی کسانی را انتخاب کرده که در بسیاری از مسائل اقتصادی با ابتدایی‌ترین اصول اقتصادی نیز آشنایی ندارند. ما امیدواریم دولت سیزدهم عملکرد موفقی داشته باشد چرا که دولت همه مردم ایران و از جمله ماست. زمین خوردن دولت آرزوی جریان اصلاحات نیست و هیچ اصلاح‌طلب واقعی چنین آرزویی برای دولت ندارد. کسانی که در دولت از تجربه کافی برخوردار نیستند باید از کسانی که دارای تجربه کافی هستند استفاده کنند و نباید احساس بی نیازی کنند. اگر کسی احساس بی نیازی از مشورت دیگران کند در نهایت به زمین می‌خورد و نمی‌تواند عملکرد موفقی از خود برجای بگذارد. مهم‌ترین چالش‌های کابینه آقای رئیسی را در زمینه‌های اقتصادی وسیاست خارجی می‌بینم. نمی‌توان با کشورهای جهان مبارزه کرد و در عین حال به دنبال رابطه خوب با کشورهای جهان بود. دولت جدید نباید خود را گرفتار خود فریبی کند و بلکه باید با واقعیت‌ها مواجه شود.
 
بخش‌های مغفول طرح صیانت!
 
روزنامه اعتماد یادداشتی به قلم عباس عبدی منتشر کرد و نوشت: طرح مثلاً صیانت از فضای مجازی که از همان نام‌گذاری آن معلوم بود که صادقانه با مخاطب برخورد نشده است، به دور از چشم مردم مشمول اصل ۸۵ قانون اساسی شد تا بلکه فارغ از اطلاع افکار عمومی تصویب و اجرا شود. مشکل این طرح چنان است که طرح مثلاصیانت از فضای مجازی که از همان نام‌گذاری آن معلوم بود که صادقانه با مخاطب برخورد نشده است، به دور از چشم مردم مشمول اصل ۸۵ قانون اساسی شد، تا بلکه فارغ از اطلاع افکار عمومی تصویب و اجرا شود. مشکل این طرح چنان است که پیشنهاددهندگان را مجبور می‌کرد که بخواهند آن را در فضای غیر علنی و بیرون از صحن مجلس تصویب کنند، چون ممکن نبود که در فضای عمومی تصویب شود. هر چند تصویب در کمیسیون خاص نیز درنهایت باید از سد شورای نگهبان عبور کند. زیرا بخش مهمی از این طرح خلاف قانون اساسی است و سلب بخشی از حقوق مردم را در اختیار گروهی ناشناخته و غیر مسوول قرار می‌دهد که هیچ‌گونه پاسخگویی ندارند.  
 
 
همسایگی اقتصاد با تنش‌های سیاسی
 
روزنامه ابتکار به گفت وگو با سیاوش غیبی‌پور، دکترای اقتصاد منتشر کرد و نوشت: تاثیرپذیری اقتصادی ایران از ناآرامی‌های افغانستان به وزن صادرات و واردات ما با آن کشور باز می‌گردد. میزان تاثیرپذیری در سایر کشورهای دیگر نیز به همین شکل است، به عبارتی دیگر مسائل و مشکلات سیاسی کل جریان تجاری و وارداتی ما را تغییر نمی‌دهد بلکه به اندازه‌ای وزن صادرات و واردات ما نسبت به آن کشور و بسته شدن و یا بسته نشدن راه‌ها و گمرک از یک اتقاق سیاسی آسیب خواهیم دید.  اگر توقف تجارت زمینی افغانستان که همسایه شرقی ما است دائمی شود و یا در بلندمدت محدودیت‌ها باقی بماند یقینا در اقتصاد ما تاثیر خواهد داشت. برخی از کالاهای ما تنها به کشور افغانستان صادر می‌شود و اگر مشکلات برای مدت طولانی ادامه داشته باشد ارزآوری ما از طریق صادرات به این کشور با تهدید روبه‌رو می‌شود. اما اگر فرض را بر این بگذاریم که انسداد مرزهای زمینی موقتی باشد نوسان مقطعی منفی را به اقتصاد ما مخابره می‌کنید و به مرور زمان وضعیت به روال عادی باز می‌گردد.
 
غیبی‌پور ناامنی‌های سیاسی را به ضرر اقتصاد دانست و گفت: هیچ ناامینی به نفع مرزهای اقتصادی نیست و هر ناامنی به جریان تجاری کشورها آسیب می‌زند اما به هرحال رخ دادن اتفاق سیاسی کاملا طبیعی است و طبق شواهد به نظر می‌رسد مشکلات ما دائمی نخواهد بود و روابط اقتصادی ما با افغانستان به روال عادی باز می‌گردد.
 
برای بقای جامعه و اقتصاد کشور باید روند واکسیناسیون با سرعت پیش رود
 
خبرگزاری ایسنا به گفت وگو با رحمت‌الله فیروزی پوربادی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پرداخت و آورد: تنها در شرایطی باید بازگشایی مدارس و دانشگاه ها صورت گیرد که تضمینی برای سلامتی دانش آموزان و دانشجویان وجود داشته باشد.  امروز ما در شرایطی هستیم که نیاز به واردات واکسن از خارج کشور داریم و تلاش دولت نیز بر این است تا با واردات واکسن هرچه سریع تر اقشار مختلف جامعه را واکسینه کند. اما در واردات واکسن مباحثی نظیر هزینه های واردات واکسن و همچنین حمل آن وجود دارد که کار را تا حدی سخت می کند، اما امروز برای جلوگیری از روند رشد آمار مرگ و میر و واکسینه کردن اقشار جامعه به منظور ادامه بقای اقتصادی و زندگی روزمره مردم نیاز داریم دولت توجه ویژه ای به بحث واکسیناسیون داشته باشد. امروز نیز رئیس جمهور این تاکید را دارد و امیدواریم در بازه زمانی سه ماهه بتوانند با وارد کردن واکسن مورد نیاز جامعه، مردم را از خطرات این بیماری حفظ کنند. در بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه ها اگر مسئولان به این نتیجه رسیدند که تضمینی برای عدم شیوع گسترده این بیماری وجود دارد یا امکان واکسیناسیون دانش آموزان و دانشجویان وجود دارد باید بازگشایی صورت گیرد. اما اگر سلامتی دانش آموزان و دانشجویان در خطر باشد باید صبر کرد و پس از مهیا شدن شرایط، بازگشایی مدارس و دانشگاه ها دنبال شود.
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید