کد خبر : ۳۲,۱۳۸
۹ مرداد ۱۴۰۰ ۲۰:۵۹
وقتی بازی‌های بومی جزیره خارگ تاریخ گذشته می‌شوند/خبری از بیکَکْ و داماتَکْ نیست
خارگ نیوز: با ظهور بازی‌های اینترنتی بی هویت و استقبال کودکان از آنها، بازی‌های بومی و محلی که بیانگر فرهنگ و فولکلور هر شهر و دیاری است تاریخ گذشته می‌شوند.
به گزارش خارگ نیوز، اگر در گذشته بچه‌ها با چند تکه گچ رنگی و نوشتن اعداد بر روی زمین، لی لی بازی را در کوچه‌پس کوچه‌های جزیره آغاز می‌کردند حالا به دنبال پیروزی در نبردهای جنگی هستند و ساعت‌ها تبلت به دست، اوقات فراغت خود را سپری می‌کنند.

 

دیگه خبری بازهای بومی این جزیره مانند بیکَکْ ، داماتَکْ، ظَرفک، گل بشده ، کلیکک و هفت سنگ نیست ، متولی زنده نگه داشتن این میراث غنی بر عهده کیست ؟ 

 
این سوغاتی شیوع ویروس کرونا و عدم اشتیاق خانواده‌ها برای معرفی بازی‌های بومی به فرزندان است که بازی‌های بومی و محلی را به باد فراموشی سپرده و بازی با تبلت و گیم‌هایی را جایگزین آنها ساخته که به دور از فرهنگ و فولکلور هر شهر و دیاری است.

 

بعد از شیوع ویروس کرونا علاوه بر بازی‌های محلی، کلیه فعالیت‌های مرتبط با تحرکات جسمی به باد فراموشی سپرده شده است که این خود، یکی از صدمات شیوع ویروس کرونا به شمار می‌رود.

 

اما نباید تنها شیوع ویروس کرونا را در این رابطه مقصر دانست بلکه قبل از شیوع ویروس کرونا نیز، بازی‌های محلی از رونق خاصی برخوردار نبود و خانواده‌ها همراهی خوبی با کودکان خود برای آشنا کردن با بازی‌های بومی نداشتند از این رو نباید، شیوع ویروس کرونا را تنها عامل فراموشی بازی‌های بومی و محلی به شمار آورد چرا که عدم آشنایی کودکان با بازی‌های بومی و محلی، همواره به عنوان یک معضل و مشکل فرهنگی در جامعه مطرح می‌شد.

 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید