کد خبر : ۳۰,۲۱۳
۲ تیر ۱۴۰۰ ۰۷:۳۵
شورای جدید خارگ وارث چالش‌های قدیمی
خارگ نیوز: در نگاهی به وضعیت جزیره خارگ در حوزه مدیریت شهری، مطالبات بر زمین مانده‌ای به چشم می‌آیند که بار مسئولیت شورای شهر نوپا را دوچندان می‌کنند.
به گزارش خارگ نیوز، خوب .... انتخابات شورای شهر ششم جزیره هم به خط پایان رسید.. شورایی که کم و بیش میراث دار حجم عظیمی از حواشی و مسائل ریز و درشت شورای پنجم است. فارغ از چینش چهره‌های انتخاب شده، تجربه و تخصص منتخبین، در نگاهی به وضعیت جزیره راهبردی خارگ در حوزه مدیریت شهری مطالبات بر زمین مانده‌ای به چشم می‌آید که بار مسئولیت شورای نوپا را دوچندان می‌کند. مسائلی که هیچگاه توجه و تدبیری برای حل و فصل آن دیده نشده است.
 

طرح ناتمام جامع شهری 

مشکل اصلی یک دهه اخیر جزیره راهبردی خارگ مصوب نشدن طرح جامع شهری این جزیره می باشد. که با نگاهی کوتاه به روند تصویب این طرح شاهد مشکلات فراوان پیشرو برای آینده نگری و آینده پژوهی خارگ خواهیم بود، امیدوار هستیم که شورای جدید با تلاش نقشه راه جزیره را به سرمنزل مقصود خود برسانند.

 

آب، برق و تمام زیر ساخت ها

دیگر مشکلی که سال به سال با خارگی ها به سنش افزوده می شود مشکل برق جزیره است ، شورای جدید باید به فکر برق پایدار این جزیره باشد و متاسفانه یک خبر بد دیگر در راه است، مشکل بی آبی که مطمنا در سالهای آینده کل کشور را درگیر خود خواهد کرد.... 

 

مبلمان خارگی 

شاید معماری خارگی را ما دست کم گرفته ایم، ولی نگاهی به قدمت این جزیره داشته باشیم متوجه فرهنگ غنی خارگ و خارگی خواهیم شد، خواسته اهالی و فرهنگیان این جزیره استفاده از مبلمان خارگی در مبلمان شهری است. 

 

ترافیک مشکل جدید خارگی ها !
 
اگر ده سال پیش از یک خارگی سوال میشد که صد مشکل از مشکلات جزیره را بگو ، مطمنا ترافیک جزیره جز این صد مشکل نبود. ولی امروز به سبب توسعه نامتوازن و شهرسازیِ بدون دورنما و طرح توسعه با معضل بزرگ ترافیک شهری روبه‌رو است. خیابان‌هایی که دیگر کشش افزایش جمعیت شهرنشین را ندارند.
 
سازمان حمل و نقل دریایی
 
جزیره این روزها دیگر نیاز به حرف و حدیث ندارد. مردم منتظر برنامه های زود بازده هستند، ایجاد سازمان حمل و نقل دریایی یکی از خواسته های به حق اهالی جزیره خارگ در طی سالیان اخیر بوده، خواسته ای که گذرا و به نام قانون از آن گذر شده است، حال جزیره را با حال جزیره باید سنجید، ایجاد این سازمان مطمنا در ساماندهی مشکل تردد و حمل نقل دریایی جزیره موثر خواهد بود. 
 

 

آبفا جزیره ، خواسته قدیمی اما مهم 
 

شاید باورتان نشود، تنها نقطه ایران اسلامی که فاقد سیستم آبفا کشوری می باشد، جزیره خارگ است ، در طی روزهای اخیر با همت صورت گرفته صدای لنگان لنگان آبفایی ها بگوش می رسد، اما تو باور مکن ! 

 

استقرار آبفا یک بازی دوسر برد برای شهرداری و شورای شهر خارگ بوده و مطمنا خواهد بود پس امیدواریم این بازی را نیمه به حال خود رها نکنند. 

 

خارگ، نامهربان با توانیابان
 
به یقین در شهری با این حجم از معضلات زیرساختی نمی‌توان انتظار مناسب سازی تاسیسات و بستر شهری برای زیست بهتر توانیابان و سالمندان داشت. نبود مسیر‌های امن پیاده روی، نبود رَمپ گذاری در بسیاری از ورودی‌های اماکن عمومی، نامناسب بودن سیستم حمل و نقل شهری برای وضعیت توانیابان و ده‌ها ضعف سیستماتیک در ساختار شهری، زندگی اجتماعی را برای آن‌ها و خانواده هایشان سخت و طاقت فرسا کرده است.
 
فضای سبزی که نیست
در گذر از حاشیه سازی‌هایی که بیش‌تر به چمن کاری اکتفا شده است، خارگ که روزگاری مملو از باغ و درختان مثمر بوده است امروزه به‌طور تقریبی هیچ پارک قابل توجه و فضای سبز شهری ثمرده خوبی در قیاس باجاهای دیگر  ندارد.
 
 
مسئله شفافیت و نظارت عمومی
 
شورا‌ها به عنوان پارلمان شهری بایست در مسیر شفاف سازی در تصمیمات و ارائه گزارش عملکرد خود به افکار عمومی قدم بردارند. اکنون کارنامه و تجربه‌های شورا‌های پیشین آینه‌ای است که می‌تواند چراغ راه شورای آینده باشد. آگاهی از روند تصمیم سازی‌ها و نظارت عمومی بر عملکرد منتخبین شورا مطالبه‌ جدی شهروندان خارگی است.
 
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید