کد خبر : ۲,۱۱۴
۳۰ آذر ۱۳۹۸ ۱۵:۱۵
درباره شب تولّد خورشید بیشتر بدانیم
خارگ نیوز: پژوهشگر پیشکسوت بوشهری می گوید یلدا شب تولد خورشید است، یعنی درازترین و تاریک ترین شب سال؛ برای این که صبح فردای آن تولد خورشید است و خورشید یک دقیقه زودتر طلوع می کند.
به گزارش خارگ نیوز، سید جعفر حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگاران عنوان کرد: در استان بوشهر نیز آیین و مراسم شب یلدا تقریبا مانند سایر نقاط کشور است. چون شب اول دی ماه خیلی طولانی است مردم بیدار می نشستند و آجیل و شیرینی می خوردند و دعا و شعر می خواندند تا به قولی خود را مشغول کنند تا این شب تاریک و طولانی به خوشی تمام شود.

وی خاطرنشان کرد: زمان های قدیم در بوشهر و شب اول یلدا مردم بیدار می نشستند ولی مثل امروز مفصل نبوده و در مورد خوراکی ها نبز بیشتر که استفاده می‌کردند که مثل آفتاب است مانند هندوانه، سیب سرخ و میو هایی که قرمز رنگ بوده مثل خورشید استفاده می‌کردند.

این شاعر، نویسنده و مدرس دانشگاه می گوید: همانطور که می دانید یلدا شب تولد خورشید است، یعنی درازترین و تاریک ترین شب سال. برای این که صبح شب یلدا تولد خورشید است، و خورشید یک دقیقه زودتر طلوع می کند و روز اول دی ماه یک روز خیلی روشن و طولانی تر از روزهای دیگر است.

مولف کتاب فرهنگنامه بوشهر بیان کرد: پس درازترین و تاریک ترین شب سال شب اول دی ماه است، و پس از آن به تدریج روز کوتاه می شود و شب دراز. تا روز اول فروردین که دوباره شب و روز با هم‌ برابر می شوند. دوباره روز اول فروردین روزها طولانی می شود و شب ها کوتاه تا اول تیرماه که درازترین روز سال است یعنی برعکس روز اول دی ماه و شب یلدا. که به تدریج از روز بعد آن روز کوتاه و شب طولانی می شود تا اول مهر که دوباره شب و روز با هم‌ برابر می شوند.

حمیدی اظهار کرد: وقتی حافظ خوانی در شب یلدا هست یعنی شب را می خواهند کوتاه کنند، حافظ مورد توجه و علاقه همه است و در هر مراسمی خوانده میشده، شب های یلدا، عید و تعطیلات. چون شعر حافظ "در زمان آدم اندر باغ خلد /دفتر نسرین گل را زینت اوراق بود" حافظ می گوید که شعر من را فرشته ها در بهشت می خواندند، به خاطر تبرک و زیبایی و اعجاز درونی خواندن این کتاب وجود دارد.

وی در پاسخ به خبرنگار ما که امسال در شب یلدا کجاست و چه می کند، گفت: "فرزندانم از من دعوت گرفته اند که در یک رستوران و دورهمی در کنارشان باشم." او شب یلدا را برای همه مبارک خواست و آرزو کرد یلدا شب بسیار خوبی برای مردم‌ بوده و پایان این شب سیه برای همه سفید باشد.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید