کد خبر : ۱۲,۸۵۶
۲۹ مهر ۱۳۹۹ ۲۳:۳۴
عبدالرسول غریبی
به گزارش خارگ نیوز،  عبدالرسول غریبی: اخیرا شنیده شده کارشناسان سازمان شیلات و بخش تحقیقات با بازدید از اسکله های گرگور گذار استان بوشهر از نحوه تغییرات در ساخت گرگورها و اندازه آن ایراداتی گرفته و برابر اعلام بعضی از صیادان شیلات در صدد ممنوعیت اینگونه گرگورهایی است که متشکل وساخته شده از تور و میل گرد فلزی است.
 
در این رابطه یعنی اعمال ممنوعیت نیاز به تحلیل و بررسی و مطالعه اساسی و حتی نظرخواهی از صیادان را دارد که می بایست کاملا به آثار مثبت و منفی این تغییر رویکرد در ساخت گرگور و اجزا آن پرداخت.
 
 
 
در این رابطه یعنی تغییر در چگونگی ساخت گرگورها نکات مثبتی وجود دارد که ضرورت دارد مدیران محترم شیلاتی استان بوشهر وحتی معاونت محترم صید شیلات ایران در جریان آن قرار گیرند.
 
١-ابتدا جای بسی تاسف است که در غیبت نظارت ومدیریت صید شیلاتی ماهیگیران خود اقدام به هر گونه انتخاب با خواست و دلخواه خود در شیوه وابزار صید کنند همانگونه که در غالب شیوه های صید چنین است و پس از اینکه این ابزار صید اپیدمی و همه گیر شد مدیریت صید وتحقیقات شیلات برای تشخیص بد وخوب آن از راه می رسند و این نشان دهنده منفعل بودن مدیریت صید است هر چند مباحث وآثار سو مشکلات کلان اقتصاد کشور فرصت اعمال نظارت را از مدیریت  صید شیلات کشور سلب نموده است.
 
٢- تغییر در رویکر د ساخت گرگور جز در مواردی که ذیلا اشاره خواهد شد امری مفید وثمر بخش در بخش های مختلف اقصاد صید است من جمله اینکه از خروج سالیانه حداقل دو میلیون درهم ارز فقط از بوشهر برای خرید سیم گرگور چینی در پایین ترین سطح کیفیت از نظر پوشش گالوانیره  وعمر مفید چند ماهه از کشور صرفه جویی و جلو گیری خواهد کرد.
 
 
 
٣- معادل همین  مبلغ یا کم وبیش بجای خرید  واردات  سیم گرگور جذب تولیدات صنایع تور بافی داخلی خواهد شد که تقویت ورشد صنایع داخلی و نتیجه آن حفظ شرایط اشتغال در این صنایع خواهد بود.
 
۴ - مزد بافت هر گرگور حداقل چهل وپنج هزار تومان است که امروزه در غالب کارگاههای گرگور بافی کارگران خارجی در حال بافت گرگور هستند و با یک جمع بندی بافت سالیانه حداقل هشتاد هزار گرگور معادل سه میلیارد وششصد ملیون تومان بجای اینکه جذب در آمد کارگران خارجی شود بحساب کارگران واساتید. زحمت کش جوشکار داخلی و یا تور بافی ها واریز خواهد شد ضمن اینکه کاهش هزینه های تامین ادوات صید با توجه به تغییر رویکرد تجهیزات گرگور وعدم ارز بری آن محسوس وقابل صرفه خواهد.
 
 
 
۵ - اما آنچه ضرورت دارد مدیریت صید بر آن نظارت کند اندازه چشمه های تور نصب شده تحت عنوان گرگورهای جدید است که قابلیت و امکان فرار ماهیان نابالغ را مانع نشود البته تعداد مشخص گرگورها نیز در کشورهای پیشرفته شیلاتی و یا اعمال سهمیه صید از ابزار و اعمال نظارت مدیریت صید است که در ایران به لحاظ عدم یک مدیریت  صید مشترک در مجموعه خلیج فارس بویژه کشورهای حاشیه جنوبی فعلا امکان پذیر نیست.
 
۶ - با توجه به اینکه قریب نود در صد استقرار اینگونه گرگور ها در صیدگاه های رسی است طرح و مبحث آثار سو بر بستر های صخره ای وجلبکی نیز بر این گرگورهای ساخته شده از میلگرد مترتب نخواهد بود .

 

٧- نکته دیگر اینکه قطعا و با توجه حجم بالای ریالی سرمایه گذاری در یک گرگور با تور ومیل گرد به نسبت ارزش گرگور های سیمی صیادان تعداد کمتر ی گرگور بدریا خواهند برد.
 
٨-یادمان باشد گرگور هایی با قرابت این ساختار اولین بار توسط معاونت صید وصنایع شیلاتی بوشهر در دهه هفتاد ساخته شد که پیگیر ترویج آن بجای گرگور های سیمی بودند ولی مورد استقبال صیادان قرار نگرفت اما امروز افزایش نرخ سیم گرگور چنین شرایطی را فراهم نموده است.
 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید