کد خبر : ۱۱,۵۰۲
۶ مهر ۱۳۹۹ ۱۶:۳۹
خارگ نیوز: پنجم مهر ماه مطابق با 27 سپتامبر روز جهانی گردشگری را به تمامی دست اندر کاران و علاقمندان به این صنعت انسانی تبریک عرض می نمایم.
به گزارش خارگ نیوز، سازمان جهانی گردشگری شعار روز جهانی گردشگری سال 2020  را  " توسعه گردشگری روستایی" انتخاب کرده است. امید که برنامه ریزان، سیاستمداران و تلاشگران این صنعت سعی لازم را در راستای تحقق این شعار به عمل آورند. 
 
 
 
طبق نظر کار شناسان، یکی از اجزای مهم این صنعت، گردشگری روستایی است که امروزه مردمی ترین اشکال گردشگری است. گردشگری روستایی، کلید طلایی کشور هایی به حساب می آید که در بازار مدرنیته و عصر کامپیوتر به جای زندگی مجازی، زندگی طبیعی را در معرض دید همگان قرار می دهند و به ویژه این نوع از گردشگری در کشوری همچون ایران که گستره وسیعی از انواع مناطق جغرافیایی گوناگون از قبیل: کویر ،جنگل کوه، دشت، و ساحل و نیز روستاهایی مملو از فرهنگ غنی ایرانی دارد، می تواند پر بار و جذاب تر از هر نقطه دیگر دنیا باشد.
 
گردشگری روستایی کمک شایان توجهی به توسعه پایدار محیط زیست می کند و ضمن حفظ ارزش های محلی و بومی در جامعه روستایی، نقش تعیین کننده ای در حفظ و توسعه پایدار محیط زیست دارد.
 
اقامتگاه های بوم گردی  در روستاها، برند جدید گردشگری هستند که می توانند به یکی از ظرفیت های اقتصادی تبدیل شوند. روند رو به رشد اقامتگاه های بوم گردی  و استقبال گردشگران از از این نوع تاسیسات نشانگر آن است که این برند جدید گردشگری می تواند راه گشای مسیر  پایدار گردشگری در ایران باشد.
 
 
 
صنایع دستی، تبلور ذوق و هنر مردم محلی است و می توان آن را جلوه آفرینش هنر مردم روستا دانست. ارزش تولیدات صنایع دستی در صنعت گردشگری و توسعه اقتصادی نواحی روستایی اهمیت حیاتی دارد و حضور گردشگران بر بهبود کیفیت صنایع دستی روستایی و آفرینش تولید آن ها می افزاید.
 
آموزش و تربیت سرمایه های انسانی شاغل در تاسیسات گردشگری و فروشندگان صنایع دستی و تمامی  که نحوی با گردشگران در ارتباط هستند از عوامل مهم توسعه گردشگری روستایی می باشد.
 
مفهوم توسعه
 
زنده یاد دکتر حسین عظیمی از مجموع نظرات علمای توسعه، " توسعه " را به معنای بازسازی جامعه بر اساس اندیشه ها و بصیرت های تازه تعبیر می نماید.
 
این اندیشه ها و بصیرت ها ی تازه در دوران مدرن، شامل سه اندیشه "علم باوری" ، " انسان باوری" و آینده باوری" است.  به همین منظور باید برای نیل به توسعه، سه اقدام اساسی درک و هضم اندیشه های جدید، تشریح و تفضیل این اندیشه ها، و ایجاد نهادهای جدید برای تحقق عملی این اندیشه ها صورت پذیرد. امروزه تلقی ما از مفهوم  توسعه، فرایندی همه جانبه است.
 
منابع:
1-     شفیعی ، زاهد- راضیه بانی  " بوم گردی و اقامتگاه های دوستدار طبیعت"( تهران مهکامه 1397)
2-    قدیری معصوم، مجتبی- استعلاجی، علیرضا- پازکی؛ معصومه "گرشگری پایدار"  ( روستایی و عشایری) ، دانشگاه تهران 1393)
3-   www.vista.ir
 
کلیدواژه ها: منصور حاجی‌پور 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید