کد خبر : ۴۵۲
۱۹ دی ۱۳۹۷ ۲۳:۱۱
سلطانپور گفت: از ابتدای سال 1397 تاکنون بیش از 19000 کیلومتر عملیات هیدروگرافی توسط شناور ایران آبنگار انجام شده است.
علی سلطانپور مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور اظهار کرد: از ابتدای سال 1397 تاکنون بیش از 19000 کیلومتر عملیات هیدروگرافی توسط شناور ایران آبنگار انجام شده است. عملیات هیدروگرافی شناور ایران آبنگار به ترتیب در آب‌های مجاور جزیره خارک، بوشهر، کنگان و پارس جنوبی انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اتصال سامانه ژئوپورتال ملی به شبکه ملی اطلاعات

وی با اشاره به اهمیت هیدروگرافی و تهیه چارت‎های دریایی از آب‌های پیرامونی کشور افزود: چارت‎های دریایی تهیه شده ضمن اعمال حاکمیت بر آب‌های کشور و استفاده در پروژه‌های ساحلی و فراساحلی، ایمنی دریانوردی را به منظور تردد شناور‌ها در منطقه خلیج فارس تامین می‌کند. با توجه به اهمیت خلیج فارس در زمینه حمل و نقل کالا‌های تجاری و بویژه نفت و گاز، لازم است چارت‌های دقیق ناوبری از آن تهیه شده و بطور مداوم بروزرسانی شوند.

سلطانپور با بیان اینکه تهیه و انتشار چارت‎های ناوبری دریایی که امروزه بصورت الکترونیکی (ENC) تهیه و منتشر می‎شوند از الزامات سازمان جهانی دریانوردی بوده و به منظور تامین ایمنی دریانوردی مورد استفاده قرار می‌گیرند، بیان کرد: به همین منظور چارت‎های تهیه شده باید استاندارد‌های بین المللی که توسط سازمان جهانی هیدروگرافی (IHO) تهیه می‎شود را تامین کند.

مدیر آبنگاری و امور جزر و مدی سازمان نقشه برداری کشور با اشاره به رعایت آخرین استاندارد‌های سازمان جهانی هیدروگرافی (IHO) در انجام پروژه‌های آبنگاری، هدف اولیه از انجام عملیات فوق را تهیه چارت الکترونیک ناوبری در باند‌های کاربری مختلف عنوان نمود که می‎تواند به منظور افزایش ایمنی دریانوردی در مناطق فوق الذکر مورد استفاده قرار گیرند.

وی همچنین با اشاره به اینکه پیش از انتشار چارت‎های سازمان نقشه برداری کشور ، چارت‌های انگلیس در منطقه خلیج فارس مورد استفاده بوده اند، تصریح کرد: با انتشار چارت‌های ایران که به همت متخصصان هیدروگراف و کارتوگراف دریایی سازمان نقشه برداری کشور تهیه شده اند به تدریج چارت‌های ایران جایگزین چارت‌های قدیمی انگلیسی می‎شوند؛ بطوریکه تاکنون 41 چارت الکترونیک ناوبری از سواحل جنوب کشور منتشر شده و هم اینک مورد استفاده دریانوردان بین المللی قرار گرفته اند.

لازم به ذکر است که شناور ایران آبنگار با طول 34 متر جزو شناور‌های ناوگان تحقیقات دریایی کشور است که پس از چندین سال وقفه در سال 1397 عملیات خود را از سر گرفته است. این شناور مجهز به دستگاه‎های دقیق تعیین موقعیت، اندازه گیری پارامتر‌های فیزیکی آب و عمق یابی (اکوساندر) است که عملیات عمق یابی را در مناطق دور از ساحل امکان پذیر می کند.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید