کد خبر : ۴۳۳
۱۱ دی ۱۳۹۷ ۲۲:۵۲
با آغاز عملیات اجرایی ساخت برج‌های جداسازی پروپان از گازهای شیرین شده در شرکت رآکتورساز اهواز، گام بزرگی در راستای تکمیل پروژهNGL خارگ توسط بخش خصوصی برداشته شد.
با حضور حمید بورد مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران، سیدحسینی مدیرعامل شرکت صنایع فراساحل، مهری مدیرعامل شرکت رآکتورساز و جمعی از مسئولان استان خوزستان، برشکاری ساخت تجهیزات طرح جلوگیری پایدار از سوزاندن گازهای همراه نفت (NGL خارگ) در شرکت رآکتورساز اهواز آغاز و عملا این پروژه وارد مرحله اجرایی شد.



بر این اساس، شرکت رآکتورساز به عنوان نماینده ساخت داخل این پروژه تعیین شده و کالاهای مورد نیاز را ساخته و یا به سازندگان ایرانی واگذار می‌کند.



مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره ایران در این مراسم با بیان اینکه امروز گام بسیار بزرگی در راستای تکمیل پروژه NGL خارگ برداشته شده است، گفت: ارزش سرمایه‌گذاری در این پروژه که توسط بخش خصوصی تامین می‌شود 400 تا 500 میلیون یورو است و با نهایی شدن آن از سوزانده شدن روزانه 300 میلیون فوت مکعب گازهای همراه میادین نفتی بهرگان و خارگ جلوگیری می‌شود. این اقدام علاوه بر حفظ محیط زیست و جلوگیری از آلودگی آن، ارزش افزوده بسیار بالایی برای کشور خواهد داشت.



وی افزود: امروز خوشحالیم که یک کار اجرایی بزرگ در اهواز و در راستای حمایت از ساخت داخل آغاز می‌شود چراکه به اعتقاد من بیش از 70 درصد کالاها و تاسیسات مورد نیاز صنعت نفت مانند کویل‌تیوبینگ، خطوط لوله، شیرآلات، مخازن و ... به آسانی در کشور قابل ساخت است. بنابراین اگر در راستای مزیت اقتصادی نگاه و بر روی مکان‌های نزدیک به بهر‌برداری نهایی، تمرکز نماییم می‌توانیم بسیاری از مشکلات صنعت نفت برای تامین نیازمندی‌های آن را حل کنیم.



وی با تشریح مزایای بی‌شمار اجرای این پروژه گفت: NGL خارگ یک پروژه ملی و بزرگ است و با به سرانجام رسیدن آن ارزش افزوده بسیار زیادی برای کشور ایجاد خواهد شد. این پروژه برای نخستین بار به این صورت (BOT) در کشور توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود و شرکت صنایع فراساحل به عنوان سرمایه‌گذار، علاوه بر تکمیل این پروژه در مدت 3 سال، ماهانه 3 میلیون و هزار یورو به شرکت ملی نفت ایران پرداخت خواهد کرد.



گفتنی است، قرارداد سرمایه‌گذاری و تکمیل پروژهNGL خارگ بین شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت صنایع فراساحل (صف) سال گذشته به امضا رسید. بر این اساس، تاسیسات موجود به مدت 30 سال به این شرکت واگذار شده و در ازای آن شرکت صف برای تکمیل طرح، سرمایه‌گذاری نموده و در پایان دوره بهره‌برداری، تعمیرات و نگهداری، تاسیسات NGL خارگ به شرکت نفت فلات قاره ایران تحویل داده خواهد شد. در این قرارداد گازهای همراه مناطق بهرگان و خارگ شامل میادین بهرگانسر، هندیجان، سروش و نوروز، ابوذر، درود و فروزان توسط شرکت صنایع فراساحل بر اساس فرمول تعیین شده وزارت نفت خریداری شده و این شرکت ماهیانه مبلغ 3 میلیون و هزار یورو به عنوان اجاره‌بها به شرکت ملی نفت ایران پرداخت می‌کند. بر اساس قرارداد، پس از تکمیل طرح، گاز خوراک میادین یاد شده به میزان 300 میلیون فوت مکعب در روز در ورودی NGL به سرمایه‌گذار تحویل شده و گاز سبک شیرین شده شامل اتان و متان به شرکت نفت فلات قاره ایران بازگردانده می‌شود. سایر محصولات شامل پروپان، بوتان، پنتان، میعانات گازی و گوگرد متعلق به سرمایه‌گذار است.



کار انجام شده قبلی در پروژه NGL خارگ شامل مهندسی، خرید اقلام و ساخت حدود 43 درصد پیشرفت داشته که سرمایه‌گذار باید علاوه بر تکمیل آن، اشکالات موجود در موارد قبلی را نیز رفع نماید. دوره قرارداد تا پایان سال 1430 و شامل دو دوره و با توافق طرفین قابل تمدید است. دوره ساخت و تکمیل پروژه NGL خارگ توسط سرمایه‌گذار سه سال از تاریخ تنفیذ قرارداد و دوره بهره‌برداری از پایان دوره ساخت تا سال 1430 تعیین شده است.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید