کد خبر : ۴۰۹
۱ بهمن ۱۳۹۷ ۲۲:۲۶
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه مشکلات با پول حل نمی‌شود، گفت: اگر توسعه از بوم یک سیستم بیرون نیاید مضلات بسیاری را در پی خواهد داشت.
سورنا ستاری بعد از ظهر دوشنبه در نشست شورای اداری استان بوشهر اظهار داشت: همیشه با حضور در بوشهر به یاد پایگاه هوایی بوشهر می‌افتم که در دوران دفاع مقدس و با شروع حمله دشمن، اولین حمله‌ها از بوشهر به سمت دشمن انجام شد.


وی افزود: کارهای خوبی در دوران دفاع مقدس انجام شد. جزیره خارگ موقعیت حساسی داشت و صادرات نفت از اینجا انجام می‌شد و شاهد دفاع چندلایه از جزیره خارگ بودیم. اتفاقات بزرگی انجام شد و تعداد زیادی از هواپیماهای عراقی اطراف خارگ ساقط شد.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اضافه کرد: بوشهر میزبان نیروی هوایی بود و علاوه بر حمله‌های هوایی، کار اسکورت کشتی‌ها از استان بوشهر انجام می‌شد. پایگاه هوایی بوشهر یکی از جاهایی است که باید کارهای فرهنگی بیشتری برای آشنایی جوانان کشور با این پایگاه انجام شود.


وی خاطرنشان کرد: خلبانان ما در انقلاب شرکت کردند و تا آخرین قطره خون از کشور دفاع کردند و رکوردهای بی‌نظیری را خلق کردند که نیاز است به خوبی روی این مسائل کار شود. نسل جدید باید بدانند که چه کسانی در این راستا خون دادند.


تشریح مفهوم توسعه


ستاری با تشریح مفهوم توسعه ادامه داد: بزرگترین میدان گازی دنیا در این استان قرار دارد و تلاش‌های گسترده‌ای برای توسعه این منطقه صورت گرفته است. چهار سال بعنوان مدیر پروژه در عسلویه کار کردم.


وی با این سوال که آیا این اتفاقات باعث توسعه می‌شود یا نه، بیان کرد: در اصفهان صنایع عظیمی ایجاد شده است ولی اکنون این استان سومین استان دارای بیکار است. جای توسعه صنایع به علت کمبود آب نیست و هوا هم آلوده شده است.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: اگر توسعه از بوم یک سیستم بیرون نیاید و متناسب با ساختار آن نباشد و ذاتی نباشد، مسائل و معضلات بسیاری را در پی خواهد داشت.


وی گفت:‌ نفت باعث توسعه ذاتی استان بوشهر نمی‌شود، نیروگاه اتمی برای استان مزایای چندانی ندارد و نفعی برای جوانان بیکار این استان ندارد. آن چیزی که باعث توسعه می‌شود، توسعه‌ای است که از بوم یک منطقه انجام می‌شود.


لزوم توجه به نیروی انسانی


ستاری ادامه داد: برای اینکه بخواهیم صنعت داشته باشیم، باید دانش داشته باشیم و اصل کار در این زمینه، طراحی است که باید خودمان انجام دهیم و وارداتی نباشد. نیروی انسانی در این زمینه نقش بسیار مهمی دارد.


وی با اشاره به اینکه بوشهر دارای پتانسیل‌های فوق‌العاده‌ای است اضافه کرد: در دو سال اخیر کارهای خوبی صورت گرفته است و شاهد توسعه بخش دانش‌بنیان و توسعه فناورانه در استان هستیم.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اظهار داشت: کارهای ارشمندی را امروز شاهد بودیم که برخی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان محصولات دانش‌بنیانی را تولید کردند و محصول خود را صادر می‌کنند.


وی با بیان اینکه باید همه اجرا در اکوسیستم علم و فناوری در کنار هم کار کنیم، خاطرنشان کرد: باید کارآفرینی تبدیل به یک ارزش شود و کسی جرات نکند کرکره یک کارآفرینی را پائین بکشد.


مشکلات استان با پول حل نمی‌شود


ستاری افزود: باید حمایت کنیم تا کارآفرینان ضربه نخورند و کسی حق نداشته باشد کسب و کار آنها را تعطیل کند. استان باید به محلی تبدیل شود که افرادی که برای کار به دیگر استان‌ها مهاجرت کرده‌اند برگردند و وقتی سیستم درست باشد این اتفاق می‌افتد.


وی به ظرفیت‌های بسیار خوب دانشگاه خلیج فارس اشاره کرد و گفت: دانشگاه به سمتی حرکت می‌کند که صحیح است. مشکلات استان با پول حل نمی‌شود بلکه مشکلات استان با عقل و دانش و به دست جوانان استان حل می‌شود.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه روح توسعه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، اضافه کرد: در استان بوشهر ۶۰ هزار دانشجو وجود دارد که اینها سرمایه‌های استان هستند که اگر درست حل شوند همه مشکلات را حل می‌کنند.


نگاه استارتاپی برای رفع مشکلات


وی با تاکید بر نگاه استارتاپی برای رفع مشکلات، ادامه داد: هزاران ایده برای رفع مشکلات وجود دارد ولی این ایده‌ها باید بومی‌سازی شوند.


ستاری اظهار داشت: در مرز این هستیم که به مرز چهار هزار شرکت دانش‌بنیان برسیم و این شرکت‌ها دارند جایگاه خود را کسب می‌کنند و دانشگاه نقش خود را در زندگی مردم ایفا می‌کند.


وی با اشاره به اینکه محور همه این توسعه‌ها دانشگاه است، تصریح کرد: در صورتی که دانشگاه بتوانند نیازها را رفع کرده و مشکلات را حل کند، مردم به فعالیت‌های دانشگاه امیدوار می‌شوند.


معاون علمی و فناوری رئیس جمهور ادامه داد: اکوسیستم فناوری اقدام بسیار خوبی است که باید کل استان یک پارک علم و فناوری باشد و با تقویت این بخش شاهد اتفاقات خوبی در استان بوشهر خواهیم بود.


وی با اشاره به اینکه جهت گیری در استان بوشهر صحیح است و باید خیلی جدی مسائل را پیگیری کنیم، افزود: معتادکردن بچه‌ها به استخدام اعتماد به نفس را از بین می‌برد. سقف آرزوی یک کارمند دولت مشخص است و سقف آرزوی یک جوان نوآور خیلی بالا است.


ستاری اضافه کرد:‌ نباید اقتصاد استان وابسته به پول مفت شود. موضوع مهم این است که از ظرفیت‌های موجود در استان به خوبی استفاده شود. باید روی مواد خام ارزش افزوده بیشتری بگذاریم.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید