کد خبر : ۳۶,۰۱۰
۲۹ مهر ۱۴۰۰ ۲۲:۲۸
سفره‌ها خالی از غذاهای محلی در جزیره/ فست فودها جولان می‌دهند
خارگ نیوز: تغییر سبک زندگی مردم جزیره در سال های اخیر، لذت خوردن غذاهای محلی را به فراموشی سپرده و سلامت جامعه را به خطر انداخته است.
به گزارش خارگ نیوز، مواد به کار رفته در غذاهای سنتی جزیره خارگ نشان دهنده آن است که مردم این دیار از دیرباز به سلامت غذایی خود اهمیت می‌داده‌اند و سعی بر تهیه غذاهای سالم و مقوی داشته‌اند.
 
بهره‌گیری از روش‌های بی ضرر طبخ همچون آب پز، دودی و کبابی و وجود کمتر غذاهای نمک سود در غذاهای سنتی از شاخصه‌های این غذاها است.
 
در کنار روش‌های طبخ سالم، لذیذ بودن، استفاده از ارزش‌های غذایی در قالب گروه‌های متنوع نظیر غلات، حبوبات، لبنیات، سبزی‌ها و گیاهان دارویی از شاخصه‌های غذاهای سنتی جزیره خارگ است.
 
اما تغییر شیوه زندگی در کشور و به تبع جزیره خارگ در سال‌های اخیر لذت خوردن غذاهای محلی را به فراموشی سپرده و سلامت مردم را در معرض خطر قرار داده است.
 
تغییر سنت‌های گذشته و شیوه‌های جدید زندگی منجر به تغییر الگوهای غذایی از جمله مصرف فست‌فودها و غذاهای غیر خانگی، دریافت چربی‌ها و کاهش مصرف میوه و سبزی شده است که این امر منجر به شیوع بیماری‌هایی نظیر چاقی، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و دیابت شده است.

 

متأسفانه شاهد هستیم فست‌فودها جایگزین غذاهای محلی شده است و حتی افراد در خانه نیز بیشتر غذاهایی بر پایه و مبنای فست‌فودها را تهیه می‌کنند.

 

 اگر خانواده‌ها آموزش درست در زمینه پخت غذاهای محلی ببیند استقبال فراوانی در بین اعضا خانواده خواهند داشت.

 

رسانه‌ها در این زمینه نقش مهمی دارند و با معرفی غذاهای محلی و اهمیت و ارزش غذایی آنها می‌توانند نظر جوانان را به این سمت جلب کنند و هویت ملی جزیره خارگ که در غذاهای آنها نیز نهفته است معرفی شود.

 

موضوعات مطرح شده نشان می‌دهد که غذاهای محلی ارزش غذایی بالایی دارند که در میان نسل امروز مغفول مانده است و با احیای آنها می‌توان به سلامت خانواده کمک بسیاری کرد.

 

نیاز است بعد از پایان کرونا لازم است جشنواره‌ها و گردهمایی‌های مختلفی در این زمینه در جزیره خارگ برگزار شود.

 

 

 

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید