کد خبر : ۳۴,۲۶۰
۲۲ شهریور ۱۴۰۰ ۱۸:۱۹
فعالیت بزرگ‌ترین منبع تامین آب آشامیدنی درون استانی از سر گرفته شد
خارگ نیوز: سد دشت پلنگ دشتی بزرگ‌ترین منبع تامین آب آشامیدنی درون استانی است که با فعال شدن فاینانس این طرح، عملیات اجرایی سامانه انحراف آب سد با سرعت بسیار بالایی از سر گرفته شد.
به گزارش خارگ نیوز، مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر سد دشت پلنگ را به عنوان یکی از طرح‌های عظیم سدسازی استان برشمرد که بزرگ‌ترین منبع تامین آب آشامیدنی درون استانی خواهد بود و نقش مهمی در کاهش اتکا به منابع خارج از استان ایفا خواهد کرد.
 
علی محمدی اصلی‌ترین هدف این طرح را تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مناطق دارای انشعاب از خط محرم در جنوب استان و تامین آب مورد نیاز صنعت ( به ویژه مناطق پارس جنوبی و شمالی) عنوان کرد.
 
کارشناس طرح‌های توسعه منابع آب شرکت سهامی آب منطقه‌ای بوشهر نیز با اشاره به اینکه رودخانه دشت پلنگ از شاخه‌­های اصلی رودخانه‌ مُند است، بیان کرد: مطالعات ساخت سد دشت پلنگ در سال ۸۰ آغاز شد و در سال ۱۳۸۹ به پایان رسید و طبق برنامه ریزی منابع آب سد، اصلی‌ترین اهداف طرح، تامین بخشی از آب آشامیدنی شهرستان دشتی و شهرستان‌های جنوبی استان و آب مورد نیاز صنعت به شمار می‌رود.
 
رضا ارمی ادامه داد: با ساخت این سد، افزون بر جلوگیری از وقوع سیلاب‌های ویرانگر، از تخلیه سالانه بیش از ۷۰ میلیون مترمکعب آب به خلیج فارس جلوگیری می‌شود و این حجم از آب به صورت برنامه ریزی شده در اختیار بخش‌های مختلف قرار خواهد گرفت.
 
او عنوان کرد: ساخت این سد از سال ۱۳۹۷ آغاز شده و با تکمیل زیرساخت‌ها و فعال شدن فاینانس این طرح در همین ماه، عملیات اجرایی سامانه انحراف آب سد با تمرکز و سرعت بسیار بالایی از سر گرفته شده است.
 
نماینده مجری طرح سد دشت پلنگ، این سد را از نوع خاکی و بتنی FSHD معرفی کرد و افزود: ارتفاع سد دشت پلنگ ۵۶ متر، طول تاج آن هزار و ۳۰ متر و حجم مخزن آن نیز ۱۵۰ میلیون مترمکعب است.
 
ارمی گفت: آب تنظیمی این سد ۷/۴۶ میلیون مترمکعب در سال است که از این حجم میزان ۸/۱۷ میلیون مترمکعب به منظور تامین آب آشامیدنی برنامه ریزی شده است.
 
او بیان کرد: هم اکنون پیشرفت سد دشت پلنگ ۱۱.۵ درصد است و با تامین مالی به‌هنگام، در ۴ سال به بهره برداری خواهد رسید.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید