کد خبر : ۳۴,۰۳۰
۱۸ شهریور ۱۴۰۰ ۱۳:۳۷
مدیریت مردمی مساجد جدی‌تر دنبال شود
خارگ نیوز: رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امیدواریم مدیریت مردمی مساجد قدرتمندتر از گذشته دنبال شود.
به گزارش خارگ نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر بیان کرد: حق مردم استان بوشهر است که خدمات گسترده‌ای را در حوزه‌های مختلف دریافت کنند و توقع ناروایی نیست.
 
او با اشاره به اینکه استان بوشهر پرچمدار بسیاری از مسائل در حوزه‌های فرهنگی است، افزود: بوشهر پایتخت قرآنی کشور است و شورای فرهنگ عمومی این استان به عنوان شورای نمونه کشور شناخته می‌شود.
 
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم نگاه و اهتمام ویژه‌ای به حوزه فرهنگ عمومی دارد و انتظار است با این نگاه شاهد ارتقای شوراهای فرهنگ عمومی باشیم.
 
قمی با قدردانی از اهتمام ویژه به قرآن، مساجد و فرهنگ عمومی در استان بوشهر بیان کرد: امیدواریم جدی‌تر گرفتن مدیریت مردمی مساجد، قدرتمندتر از گذشته پیگیری شود.
 
اتاق بررسی وضعیت فرهنگی در بوشهر تشکیل شود
او با اشاره به اینکه توجه به مسائل قرآنی باید در صدر قرار گیرد، افزود: در استان بوشهر شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه هستیم.
 
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: متناسب با سند آمایش فرهنگی سرزمینی باید در لایه‌ها و ساحت‌های مختلف اقدام‌های لازم صورت گیرد و بر اساس آن چاره‌اندیشی و اقدامات لازم انجام شود.
 
قمی بیان کرد: به علت غنای فرهنگی که در دستگاه‌های فرهنگی استان بوشهر وجود دارد، اتاق بررسی وضعیت فرهنگی در استان تشکیل و مسائل، چالش‌ها، نیازها و… دنبال شود.
 
الزام‌های پایتخت قرآنی در بوشهر محقق شود
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر نیز گفت: استان بوشهر به عنوان الگوی شورای فرهنگ عمومی کشور زبانزد است و باید به صورت مستمر شورای فرهنگ عمومی به صورت مستمر و ماهانه برگزار شود.
 
صفایی بوشهری افزود: استان بوشهر پایتخت قرآنی ایران است که این موقعیت نیازمند الزام‌ها و برنامه‌های مهمی است که امیدواریم محقق شود.
 
او ادامه داد: طرح ملی رهیافت ولایت کار بزرگی است که به همت سازمان تبلیغات در سطح ملی شکل گرفته است، نیازهایی در استان دارد که امیدواریم با همراهی استاندار بوشهر شاهد تامین مکان مورد نیاز برای این طرح باشیم.
 
 
امام جمعه بوشهر همچنین با اشاره به اینکه برای تدوین سند جامع مساجد استان بوشهر در عرصه‌های محتوایی و شکلی کار بزرگی انجام شده است، گفت: هزار و ۷۵۰ مسجد در استان داریم که خوب است سالانه ۲۰۰ مسجد نمونه بر اساس شاخص‌ها انتخاب و معرفی شوند.
 
صفایی بوشهری بیان کرد: طرح جدیدی برای حل اختلافات محلی در مساجد را تدوین و اجرایی خواهیم کرد تا دعاوی و مسائل محلات از طریق مساجد حل شود.
 
او با اشاره به اینکه برای ارتقای مساجد نیازمند انجام پژوهش هستیم، بیان کرد: گروه‌های پژوهشی متشکل از جهاد دانشگاهی، تبلیغات اسلامی، اوقاف و فرهنگ و ارشاد استان تشکیل، و اشکالات بررسی شود.
 
بوشهر میزبان طرح ملی رهیافت ولایت
مدیرکل تبلیغات اسلامی بوشهر هم در نشست شورای فرهنگ عمومی استان، طرح ملی رهیافت ولایت را از طرح‌های دانش‌بنیان تمدنی سازمان تبلیغات اسلامی برشمرد و گفت: این طرح با روش‌های علمی دنبال شده و الگوی اجرایی آن تدوین شده است.
 
حجت الاسلام محمدرضا طاهری بیان کرد: با سیاست تمرکززدایی سازمان تبلیغات مقرر شد هر استان میزبان طرحی ملی باشد که این فرصت در اختیار استان بوشهر قرار گرفت تا میزبان این طرح باشد.
 
او افزود: ۸۰ طلبه فاضل پژوهشگر با توانمندی ویژه از بین ۵۲۰ طلبه فاضل در چهار مرحله آزمون انتخاب و آماده اجرای این عملیات شده‌اند.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر عنوان کرد: مقدمات حضور این طلاب در استان فراهم شده است و با هماهنگی دیگر دستگاه‌ها آماده اجرای طرح از ابتدای مهر هستند.
 
طاهری ادامه داد: با توجه به ظرفیت بالای علمی این فضلا، دانشگاه‌های استان از ظرفیت این طلاب برای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری استفاده کنند.
 
او تاکید کرد: از دیگر برکات این طرح حضور کارشناسانه طلاب در نشست‌های هم‌اندیشی با استادان دانشگاه استان است که گفت‌وگوهای نخبگان شکل خواهد گرفت.
 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر بیان کرد: همچنین این طلاب در مساجد ویژه استان حضور خواهند داشت و ۴۰ مسجد برتر را انتخاب کرده‌ایم که هر طلبه یک مسجد را پایگاه تبلیغی خود کند و طراحی و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد.
 
طاهری با اشاره به اینکه این طرح به الگوسازی و ارتقای ظرفیت آن محله کمک می‌کند، گفت: بوشهر از استان‌های کم‌بهره در برخورداری از ظرفیت طلاب است و ۸۰ درصد مساجد از داشتن طلبه محروم هستند.
 
رونمایی از سند چشم‌انداز جامع مساجد استان بوشهر
در حاشیه نشست شورای فرهنگ عمومی استان بوشهر سند چشم‌انداز جامع مساجد استان بوشهر رونمایی شد.
 
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان بوشهر با اشاره به اینکه سند چشم‌انداز جامع مساجد استان بوشهر از سوی کارشناسان خبره حوزه فرهنگ و عمران تدوین شده است، گفت: در این سند که متشکل از ۱۱ صفحه و ۱۸ بند است، به مباحث متعددی از جمله عمران مسجد، موضوعات فرهنگی، موضوعات مرتبط با شرح وظایف روحانی مسجد و هیات امنا، نهاد‌های فرهنگی مستقر در مسجد پرداخته شده است.
 
علیرضا پولاد افزود: همچنین در این سند پیوست همه اداره‌ها و دستگاه‌های اجرایی تدوین شده و پس از تصویب و رونمایی به آن‌ها ابلاغ می‌شود.
 
او بیان کرد: در تهیه این سند ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بوشهر، سازمان تبلیغات اسلامی استان، اداره کل اوقاف، سازمان بسیج مساجد و محلات و مرکز رسیدگی به امور مساجد استان بوشهر همکاری داشته‌اند.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید