کد خبر : ۱۰,۶۶۶
۲۲ شهریور ۱۳۹۹ ۰۲:۵۳
تکرار آلودگی‌های دریایی در نزدیکی خارگ/جزیره مرجانی در معرض تهدید
خارگ نیوز: وقوع حوادث منجر به آلودگی‌های دریایی افزایش یافته است و جزیره خارگ یکی از نقاطی است که شاهد بیشترین میزان آلودگی‌ها است و دریا و ساحل آن با خطر جدی روبرو است.
به گزارش خارگ نیوز، جزیره خارگ را می‌توان به‌عنوان یکی از هاب‌های اصلی ذخیره سازی و صادرات نفت خام ایران اسلامی بر شمرد.
 
طی ماه‌های اخیر شاهد آلودگی‌های نفتی با وسعت و ابعاد گسترده‌ای در خلیج فارس هستیم که در دفعات متعدد شاهد تکرار این آلودگی‌ها هستیم که تأثیرات زیادی را بر اکوسیستم دریا خواهد داشت.
 
جزیره خارگ به دلیل نزدیکی به تأسیسات فراساحل و نزدیکی به سکوهای نفتی کشورهای حوزه خلیج فارس بیش از تمامی نقاط در معرض آلودگی نفتی است.
 
بافت غنی مرجانی و محیط زیست دریایی این جزیره یکی از منحصربه‌فردترین مناطق دریایی حوزه خلیج فارس به شمار می‌رود که آلودگی‌های نفتی اخیر باعث آسیب به این بافت غنی شده است.
 
حالا بار دیگر آلودگی‌های نفتی به خارگ نزدیک شده است و تلاش‌ها برای پاکسازی ساحل و دریا در جزیره خارگ ادامه دارد. این آلودگی‌ها صدمه زیادی را به محیط زیست دریایی وارد می‌کند.
 
آلودگی جدید نفتی در اطراف جزیره خارگ
 
معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به آلودگی نفتی در اطراف جزیره خارگ اظهار داشت: به دنبال دریافت تصاویر ماهواره‌ای از مرکز کمک‌های متقابل در موارد اضطراری در دریا مبنی بر رؤیت لکه آلودگی در غرب سکوی نفتی ابوذر بلافاصله برنامه ریزی و هماهنگی برای انجام عملیات مهار و پاکسازی آلودگی نفتی انجام شد.
 
وی افزود: در این راستا عملیات بارگیری تجهیزات مقابله با آلودگی شامل بوم فراساحلی و اسکیمر و بیش از ٣٠ بشکه مواد امحا کننده دیسپرسنت بر روی شناور خلیج فارس انجام شد.
 
قاسمی عنوان کرد: تجهیزات به همراه کارکنان عملیات مقابله با آلودگی دریا به موقعیت گزارش شده اعزام شدند.
 
معاون دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: هماهنگی جهت اعزام یدک کش از بندر امام انجام شده و شناور ناجی ۸ از بندر خارگ برای پایش آلودگی به موقعیت اعزام شد و این شناور لکه آلودگی را به صورت وسیع و پراکنده رؤیت کرد.
 
وی افزود: همزمان شناور صبور ٢ از بندر امام خمینی برای مشارکت در عملیات مهار و پاکسازی به موقعیت اعزام شد.
 
قاسمی گفت: با برنامه ریزی انجام شده، عملیات بوم اندازی و استفاده از امحاکننده های شیمیایی توسط یدک کش‌های مجهز به بازوی پاشش مواد زایل کننده نفت در دستور کار قرار دارد.
 
وی عنوان کرد: در حال حاضر نیز بررسی برای مشخص کردن منشأ آلودگی در دست انجام است.
 
آلودگی دریایی قابل پیشگیری است
 
مدیرکل محیط زیست استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: وقوع آلودگی دریایی در طی سال‌های اخیر باعث آسیب‌های فراوان به محیط زیست دریایی در خلیج فارس شده است.
 
فرهاد قلی نژاد افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با علت‌یابی حوادث مذکور پیشنهادات خود را به شرکت‌های نفتی ارائه و خسارت‌های وارده را برای احیای اکوسیستم‌های دریایی و رفع آلودگی‌ها مطالبه می‌کند.
 
وی تصریح کرد: آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس قابل پیشگیری بوده و باید شرکت‌های نفتی در قالب برنامه‌های مدیریت زیست محیطی EMP الزامات را رعایت و با اقدامات کنترلی از ورود و نشت نفت جلوگیری کنند.
 
 
آلودگی‌های متعدد در خلیج فارس
 
آلودگی‌های نفتی در خلیج فارس تکرار می‌شود و طی هفته اخیر یک آلودگی نفتی دیگر نیز در خلیج فارس اتفاق افتاده بود و طی آن لکه نفتی در نزدیکی سکوهای نفتی العربیه عربستان و ۶۰ مایلی بندر بوشهر قرار گرفت.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: پس از رصد لکه نفتی در نزدیکی سکوهای نفتی العربیه عربستان و ۶۰ مایلی بندر بوشهر، تیم‌های پایش هوایی و دریایی وسعت آلودگی بیش از یک مایل مربع برآورد کرده و منشأ آن را در نزدیکی سکوهای نفتی العربیه عربستان گزارش کردند.
 
سیاوش ارجمند زاده افزود: در این عملیات از تجهیزاتی از قبیل بوم off shore به منظور مهار لکه آلودگی، اسکیمر به منظور جمع آوری مواد نفتی و همچنین محلول‌های امحا کننده استفاده شد.
 
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: عملیات مهار و پاکسازی مواد نفتی با موفقیت انجام شد.
 
گسترش آلودگی‌های نفتی متعدد در خلیج فارس باعث مشکلاتی برای دریا، موجودات دریایی و همچنین ساحل‌نشینان می‌شود که می‌طلبد ضمن پیشگیری از بروز چنین حوادثی، راهکارهای جدی برای تسریع در جمع‌آوری این آلودگی‌ها و جبران خسارات وارده انجام شود.

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید